LMH en LMDh één stap dichter naar een eengemaakte klasse
Sportscar365 kon ook al vrijgeven waar de meest noodzakelijke toegiften in beide klassen edaan werden om hen op één lijn te krijgen. Zo zullen achterwiel aangedreven wagens een grotere bandenmaat krijgen achteraan van 34 inch, terwijl vooraan maar 29 inch rubbers toegelaten zijn. Dat is al verschillend tegenover wat de Toyota GR010 Hybrid nu gebruikt, die als all wheel drive 31 inch banden heeft zowel voor- als achteraan. Daarnaast wordt ook het acceleratieprofiel en de remcapaciteiten van de wagens onder de loep genoemen, Als laatste punt volgde de aerodynamica van de wagens. Op dit moment wordt dit voor het FIA WEC gehomologeerd in de windtunnel van Sauber, terwijl voor LMDh en IMSA dit zal gebeuren in de Verenigde Staten. Maar als wagens de overstap willen maken van het één naar het andere kampioenschap, zullen de constructeurs ook het specifieke homologatieproces van dit kampioenschap moeten ondergaan.
Met dit nieuws kunnen wij vanaf 2023 mogelijks liefst acht verschillende constructeurszien vechten voor winst in vier verschillende klassiekers en langs de zijde van LMDh zullen er naar alle waarschijnlijkheid nog extra constructeurs bijkomen, waarbij onder meer Cadillac als één van de nieuwkomers wordt getipt. Als laatste liet de FIA ook het licht schijnen over de nieuwe reglementen voor de LMP2-klasse, die in voege zullen treden vanaf 2024. Normaal gezien waren deze voor 2023 gepland, maar gezien de pandemie en de vertraging die de industrie heeft opgelopen hierdoor, zullen de huidige LMP2-reglementen doorlopen tot eind 2023.
Foto's: FIA WEC - Audi Sport GmbH - Geert Franquet
Tweet