van der Horst

LMH en LMDh één stap dichter naar een eengemaakte klasse

Startveld 6H Spa 2021
Startveld 6H Spa 2021
Er is goed nieuws voor de fans van het endurance racen en vooral dan die van de 24 Heures du Mans. Tijdens de laatste wereldraad van de FIA is er beslist dat het technisch reglement voor de LMH mag aangepast worden, zodat de LMDh op gelijke voet komt met de wagens die sinds dit jaar in het FIA WEC geïntroduceerd werden. Dit betekent dat vanaf 2023 niet vier, maar minstens acht constructeurs zullen strijden voor de algemene winst op het Circuit de la Sarthe en niet alleen daar.
  • Dreamdrive
Audi LMDh
Audi LMDh
Sinds de introductie van de LMDh in januari 2020, werkten de ACO, het FIA WEC en IMSA naarstig aan het éénmaken van LMH en LMDh reglement. Vorig jaar kwamen de notabelen samen in Parijs om te bespreken welke compromissen er gesloten moesten worden en kon de FIA overtuigd worden om de reglementen gelijkwaardig te maken. Hiermee zullen beide categorieën niet alleen in het FIA WEC tezamen kunnen uitkomen, maar ook in IMSA. De Amerikaanse promotor maakte dan ook vandaag bekend dat LMH welkom is in het IMSA WeatherTech Sportscar Championship, wat betekent dat de vier constructeurs die in de klasse zitten nu ook kunnen meedingen naar winst in de Rolex 24 at Daytona, de 12 Hours of Sebring en Petit Le Mans. Dit weliswaar vanaf 2023.

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Sportscar365 kon ook al vrijgeven waar de meest noodzakelijke toegiften in beide klassen edaan werden om hen op één lijn te krijgen. Zo zullen achterwiel aangedreven wagens een grotere bandenmaat krijgen achteraan van 34 inch, terwijl vooraan maar 29 inch rubbers toegelaten zijn. Dat is al verschillend tegenover wat de Toyota GR010 Hybrid nu gebruikt, die als all wheel drive 31 inch banden heeft zowel voor- als achteraan. Daarnaast wordt ook het acceleratieprofiel en de remcapaciteiten van de wagens onder de loep genoemen, Als laatste punt volgde de aerodynamica van de wagens. Op dit moment wordt dit voor het FIA WEC gehomologeerd in de windtunnel van Sauber, terwijl voor LMDh en IMSA dit zal gebeuren in de Verenigde Staten. Maar als wagens de overstap willen maken van het één naar het andere kampioenschap, zullen de constructeurs ook het specifieke homologatieproces van dit kampioenschap moeten ondergaan.

Met dit nieuws kunnen wij vanaf 2023 mogelijks liefst acht verschillende constructeurszien vechten voor winst in vier verschillende klassiekers en langs de zijde van LMDh zullen er naar alle waarschijnlijkheid nog extra constructeurs bijkomen, waarbij onder meer Cadillac als één van de nieuwkomers wordt getipt. Als laatste liet de FIA ook het licht schijnen over de nieuwe reglementen voor de LMP2-klasse, die in voege zullen treden vanaf 2024. Normaal gezien waren deze voor 2023 gepland, maar gezien de pandemie en de vertraging die de industrie heeft opgelopen hierdoor, zullen de huidige LMP2-reglementen doorlopen tot eind 2023.

Foto's: FIA WEC - Audi Sport GmbH - Geert Franquet



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op vrijdag 9 juli 2021.
  • G&A Motors Motorsport

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons