van der Horst

Lohéac: Kristoffersson en Volkswagen vijfde winnaar van het seizoen

Sebastien Loeb, Johan Kristoffersson & Andreas Bakkerud
Sebastien Loeb, Johan Kristoffersson & Andreas Bakkerud
Afgelopen weekend werd de achtste manche verreden van het World RX in het Franse Loheac. Thomas Ekström is er afgelopen weekend niet in geslaagd om terug te slaan nadat tweevoudig wereldkampioen Petter Solberg hem de leiding in de tussenstand ontfutselde toen de Zweed tijdens de halve finale in Canada problemen kende. Met Petter Solberg (1), Thomas Ekström (3), Andreas Bakkerud (2) en Timmy Hansen (1) kregen we op zeven races vier verschillende winnaars in vier verschillende wagens met Citroën DS3, Audi S1, Ford Focus en Peugeot 208. Afgelopen weekend kwamen er met Johan Kristoffersson en Volkswagen nog een vijfde piloot en een vijfde wagen bij.
  • LTF
Ekström versus Bakkerud
Ekström versus Bakkerud
De Zweed won in zijn VW Polo de Franse manche en springt hierdoor over de Noor Bakkerud naar de derde plaats in de tussenstand. Inzake zeges staat Zweden met vijf overwinningen voor Ekström, Hansen en Kristoffersson voor op Noorwegen met drie overwinningen voor Bakkerud en Solberg.
Eén ding is zeker; het wordt dit jaar geen walk over voor Solberg zoals in de twee voorgaande seizoenen. De Noor kon in Frankrijk wel een puntje uitlopen op zijn Zweedse opponent Ekström, maar de voorsprong is amper vijf punten terwijl de achterstand van Kristoffersson, Bakkerud en Loeb niet onoverbrugbaar is met nog vier manches te gaan. Met nog vier manches te gaan komt de volledige top 5 nog in aanmerking voor de titel.  

MDK - Ford Fiësta Supercar
MDK - Ford Fiësta Supercar
Ekström stond onder stoom, wou zijn leiderspositie opnieuw veroveren en ging er dan ook vol voor. Tijdens de eerste wedstrijddag pakte de Zweedse DTM rijder tweemaal de snelste chrono. Op de tweede wedstrijddag was Kristoffersson tweemaal de snelste, maar het was Ekström die als beste uit de kwalificaties kwam en zodoende vier punten inliep op Solberg die pas als vijfde uit de kwalificatieheats kwam. De twee kemphanen gingen dus ex aequo in de tussenstand van het kampioenschap richting de halve finales.

Het feit dat de Franse manche maar liefst 31 wagens aan de start bracht heeft ook negatieve gevolgen voor de 20-tal reguliere WK rijders die zodoende hun kansen in de kwalificaties zien verkleinen inzake puntenoogst en uiteraard ook richting halve finales en finale. Dat konden ondermeer Grönholm, Heikkinen en Marklund aan den lijve ondervinden. Timerzyanov had een zware aanrijding tijdens de eerste heat en moest forfait geven voor de rest van het weekend. De Ford was plat en werd reeds op zondag richting Duitsland gestuurd om terug nieuw op te bouwen tegen de volgende afspraak in Barcelona.

Sebastien Loeb - Peugeot 208 Supercar
Sebastien Loeb - Peugeot 208 Supercar
Voor MDK was Loheac meer een doorgedreven test richting Barcelona waarbij heel wat werd opgestoken door piloot en team. De Keersmaecker verloor turbodruk en brak een aandrijfas, maar reeds wel de vier heats uit om nog meer kinderziekten uit de Fiësta te filteren.

Tijdens de eerste halve finale vielen Timmy Hansen en Robin Larsson snel weg door lekke banden. Ekström pakte het commando voor Solberg die opzij werd gezet door Bakkerud en verhuisde naar de derde plaats. Normaliter kon de Zweedse Audi rijder deze halve finale niet verliezen, maar bij het uitkomen van de jokerlap in de laatste ronde kwam het tot een contact met Bakkerud en kreeg de Zweed af te rekenen met een lekke band. Zodoende kon een herboren Nitiss tijdens zijn laatste race met de Seat Ibiza in extremis in de laatste bocht nog de derde plaats pakken en doorstoten naar de finale.

Start finale Loheac met Kristoffersson, Bakkerud, Solberg, Loeb & Block
Start finale Loheac met Kristoffersson, Bakkerud, Solberg, Loeb & Block
Voor de tweede halve finale stond Kristoffersson op de pole voor Block en drie Peugeots van Hansen Motorsport met Loeb, Jeanney en Kevin Hansen. Kristoffersson reed een start-finish race terwijl Loeb de maat nam van de Amerikaanse kamikaze Block.

Tijdens de finale bewees Kristoffersson opnieuw dat hij de snelste man van het weekend was. Hij pakte de leiding voor Bakkerud en Solberg. Maar deze gingen met elkaar in de clinch waardoor Loeb kon doorstoten naar de tweede stek. Solberg verkeerde niet in een superdag, want hij werd in de loop van de race zuiver gepasseerd door Bakkerud en Loeb. De meervoudige rallykampioen kon zodoende op het podium voor een 50.000 uitzinnige fans.

Szabo voor Linnemann
Szabo voor Linnemann
In Super1600 was het uitkijken naar wat Linnemann en Szabo zouden uitspoken. Linnenmann stond voor het weekend met zijn Peugeot amper één puntje voor op de Skoda van Szabo. Szabo won de finale van zijn voornaamste rivaal en pakt de leiding. De Skoda rijder was de snelste tijdens de kwalifiacties, halve finale en finale en pakt zodoende de maximale puntenpot of acht punten meer dan Linnemann die het minder goed deed tijdens de kwalificaties. Deze ziet zijn puntje voorsprong nu ombuigen naar zeven punten achterstand.  


Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op zondag 4 september 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Frankrijk.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons