Lohéac: Andreas Bakkerud is de nieuwe WK leider
Heikkinen en Baciuska verrassen tijdens de kwalificaties
De twee kwalificaties op zaterdag waren vrij verrassend met winst voor terug-van-weggeweest in het WK, Toomas Heikkinen met de derde Hyundai i20 van GRX en ook een snelste chrono voor de Renault Mégane RS van Rokas Baciuska. Op zondag werden de snelste chrono’s tijdens de overige twee kwalificatieheats gerealiseerd door Andreas Bakkerud (Audi S1) en Timmy Hansen (Peugeot 208). Dus vier verschillende rijders en vier verschillende wagens. Hansen en Baciuska sprokkelden de meeste punten tijdens de kwalificaties en mochten richting pole voor de halve finales met respectievelijk Bakkerud en Grönholm op een gedeelde eerste startrij. Andere verrassingen tijdens de kwalificaties waren er ondermeer met een tiende plaats voor kampioenschapsleider Kevin Hansen die dan reeds virtueel zijn leiding kwijt was aan Bakkerud. Ook Chicherit, ondanks een goede vierde kwalificatie viel net als teamgenoten Raymond en onze landgenoot De Ridder buiten de top 12 en mochten inladen.
Bakkerud neemt commando over
De eerste halve finale werd gewonnen door Bakkerud die de beste start nam en niet werd aangevallen door Timmy Hansen die zich wou verzekeren van een plaats in de finale. Achter dit duo was Marklund in de Renault Mégane iets sneller dan Toomas Heikkinen die ondanks winst in de eerste kwalificatie zijn wederoptreden zag eindigen in de halve finale. Voor Heikkinen was het in ieder geval een geslaagde come back.
Een zelfde beeld tijdens de tweede halve finale toen Grönholm beter uit de startblokken kwam dan poleman Baciuska. Maar voor de derde plaats en dus een plaats in de finale was het laatste woord nog niet gezegd. Timo Scheider leek op te stomen naar de derde plaats, maar Kevin Hansen moest zeker richting de finale om zijn leidersplaats in het kampioenschap te verdedigen. Op magistrale wijze wist hij eerst Timerzyanov en nadien Scheider voorbij te steken en was zeer tevreden met de derde plaats.
De pole tijdens de finale was voor Bakkerud, geflankeerd door Grönholm. Timmy Hansen en Baciuska deelden de twee startrij voor Marklund en Kevin Hansen. Bakkerud en Grönholm vertrokken het snelst, maar gingen beiden te wijd in de eerste bocht waardoor Timmy Hansen binnendoor glipte en de leiding pakte voor Marklund. Timmy en Marklund konden vrij makkelijk hun positie behouden, maar voor de derde plaats was het bakkeleien tussen Kevin Hansen en een uitstekende Baciuska. De Zweed trok na zijn joker in de laatste ronde aan het langste eind en zodoende kregen we met de broers Hansen en Marklund een volledig Zweeds podium. Tevreden gezichten op het podium met de beide broers Hansen, maar ook naast het podium was er vreugde in het kamp van Monster Energy RX Cartel dat met Bakkerud en de Audi S1 de nieuwe leider wordt in het kampioenschap.
Spannende slotmanches in zicht voor het kampioenschap
Ondanks het feit dat Kevin Hansen zich tijdens de halve finales en finale goed herpakte is de puntendeling tijdens de kwalificaties hem noodlottig geworden. Met een tiende plaats pakte hij amper zeven punten tegenover zestien voor broer Timmy Hansen en veertien voor Bakkerud. Tijdens de halve finales en de finale pakten Kevin en Andreas evenveel punten en was er winst voor Timmy Hansen. Zodoende is Kevin Hansen zijn leiding kwijt aan Andreas Bakkerud en hij komt ex aequo met broer Timmy op de twee plaats op twee punten van de Noorse Audi-rijder. Spijtig uiteraard voor de jongste telg binnen de familie Hansen, maar zeer goed nieuws voor de rallycrossfans gezien drie piloten met een verschil van twee punten richting de laatste races gaan in Letland en Zuid-Afrika.
Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix
Tweet