van der Horst

Lohéac: Robin Larsson pakt tweede Europese titel

Robin Larsson - Audi S1
Robin Larsson - Audi S1
Robin Larsson is na vier zeges en een tweede plaats op vijf raceweekends nu reeds zeker van zijn tweede Europese kroon nadat hij in 2014 reeds deze titel pakte tijdens het eerste seizoen dat het WK en het EK werd opgesplitst. Toen met een Audi A1, nu met een Audi S1. Robin komt nu op gelijke hoogte met vader Lars die ook twee Europese titels pakte met een Skoda in 2006 en 2007. Maar toen moest vader Lars het nog opnemen tegen andere toppers.
Start finale EuroRX
Start finale EuroRX
Met nog één wedstrijd te gaan in Letland heeft Robin Larsson nu een voorsprong van 34 punten op Thomas Bryntesson die Larsson eenmaal in Duitsland wist te kloppen. Gezien er maar maximum 30 punten per meeting te verdienen zijn is hij dus mathematisch zeker van zijn tweede Europese kroon. Oververdiend voor de Zweed die ook reeds drie WK seizoenen achter de rug heeft en eigenlijk daar beter thuis hoort. Bryntesson had het feestje van Larsson mogelijk nog kunnen uitstellen tot in Letland, maar hij strandde na een harde crash met Bouliou en Ikonen in de halve finale op de vierde plaats en mocht dus voortijdig inladen. De Fransman JB Dubourg stond naast Larsson op de eerste startrij en hij was de enige die zijn bastion nog kon bestoken en het talrijke Franse toeschouwers een thuiszege schenken. Maar ondanks het feit dat Larsson genoeg had aan een vierde plaats om kampioen te worden reeds hij een start-finish race en won voor de vierde maal dit seizoen. Ondertussen is JB Dubourg genaderd tot op twee punten van Bryntesson en zodoende is er nog strijd voor de vice titel in Letland.

RX2: Twee op een rij voor Gundersen
Ben-Philip Gundersen
Ben-Philip Gundersen
In RX2 was het een spannende finale waarin de Noor Ben-Philip Gundersen na zijn overwinning in Zweden opnieuw zegevierde voor leider Oliver Eriksson en hierdoor de derde plaats afsnoept van de Jamaicaan Fraser McConnell. Jesse Kallio, tweede in de tussenstand, was blijkbaar in slaap gevallen tijdens de finale en liet zich alsnog in de doeken doen door Fraser McConnell, Trogen en Gryazin. Hierdoor verliest de Fin belangrijke punten op zijn Zweedse teammaat bij Olbergs MSE en heeft met nog één wedstrijd te gaan een achterstand van 21 punten. Eriksson kan de titel al
Aanrijding Volders in halve finale
Aanrijding Volders in halve finale
bijna ruiken die zal worden uitgevochten in Zuid-Afrika. Onze landgenoot Steve Volders deed het niet onaardig met een negende plaats op zestien deelnemers tijdens de kwalificaties. Tijdens de halve finale werd hij betrokken in een crash, maar werd uiteindelijk nog vijfde in de halve finale.



Super1600: Eén puntje scheidt Aydar Nuriev nog van de titel
Aydar Nuriev - Audi S1 Super1600
Aydar Nuriev - Audi S1 Super1600
De Rus Aydar Nuriev heeft in Frankrijk zijn derde overwinning van het seizoen geboekt in zijn Audi A1 van Volland Racing. Maar hij kon zijn titel nog niet vieren, want hij komt nog één puntje te kort. Hij heeft nu 29 punten voor op ploegmaat Gergely Marton terwijl de derde en vierde plaats in de tussenstand, Egorov en Belevskiy ook met een Audi A1 onderweg zijn uit de stal van Volland Racing. Nureiv en Marton wonnen hun halve finale voor teammaten Egorov en Belevskiy, waardoor in de finale de eerste twee rijen volledig werden ingepalmd door Audi’s van Volland Racing, aangevuld
Het Audi-armada van Volland Racing
Het Audi-armada van Volland Racing
met de Citroëns C2 van het Franse duo Eveno en Terpereau. Nuriev won voor Belevskiy en Egorov en zodoende kregen we een onuitgegeven podium met drie Audi’s van hetzelfde team. Nuriev werd vorig seizoen reeds vice kampioen na Baciuška en was ook voor het seizoen reeds torenhoog favoriet.



Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA European Rallycross Championship op maandag 2 september 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of France.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons