van der Horst

Losail: Tom Coronel blikt terug op beste seizoen ooit

Tom Coronel
Tom Coronel
Op het circuit van Losail in Qatar sloten Tom Coronel en zijn collega’s het seizoen 2016 in het WTCC af met twee wedstrijden, die traditioneel in het donker verreden werden. Tijdens het laatste raceweekeinde van het jaar, dat in het teken stond van het afscheid van de fabrieksteams van Lada en Citroën en viervoudig wereldkampioen Yvan Muller, wist Coronel opnieuw WK-punten te scoren door in de tweede race als negende te eindigen. In totaal scoorde Coronel dit seizoen 16 keer punten in 22 races. Met de Chevrolet-RML Cruze TC1 in de kleuren van DHL en Eurol, ingezet door het Italiaanse ROAL Motorsport, beleefde de Nederlandse coureur naar eigen zeggen zijn beste seizoen ooit.
Tom Coronel - ROAL Motorsport Chevrolet Cruze RML
Tom Coronel - ROAL Motorsport Chevrolet Cruze RML
“We hebben het onmogelijke mogelijk gemaakt met onder meer twee overwinningen en een tweede plaats.” aldus Coronel die het seizoen als elfde in de eindstand van het WK en derde in de WTCC Trophy voor privérijders afsluit. “En nu zijn we al heel hard bezig met de onderhandelingen voor het komende seizoen, want ook in 2017 wil ik er in het WK beslist weer bij zijn”.
 
Het raceweekeinde in Qatar – na de afzegging van de races in Thailand het elfde WK-evenement van het seizoen – begon voor Coronel niet optimaal. In de eerste vrije training brak er een schokdemper van zijn auto, in de tweede vrije training brak het linker voorwiel af. “Daardoor kwam ik uiteindelijk wat ‘track time’ tekort in de voorbereiding voor de kwalificatie, en dat kwam tot uiting in de rondetijden”, aldus Coronel. Als dertiende in de tijdtraining miste hij daardoor nipt de tweede kwalificatieheat voor de snelste twaalf, waarin hij eventueel kans gemaakt had op een betere startpositie voor de eerste race op basis van de ‘reversed grid’-regeling. “Nu moest ik dus beide races vanaf de 13e startplaats beginnen, en dat terwijl inhalen hier lastig is en het circuit voor onze Chevrolet ook niet optimaal is.”

“In de eerste race kwam ik er bij de start achter dat de ‘start lever’, een soort van handrem waardoor je de auto op voorspanning zet, stukgegaan was. Daardoor verliep de start niet optimaal, en zoals gezegd was het inhalen lastig, zoals we van tevoren al wisten. Zo werd ik uiteindelijk twaalfde. In de tweede race had ik een heel goede start, ik zat er heel goed bij en zat direct op de bumper van Nicky Catsburg en Hugo Valente. Die raakten vervolgens samen van de baan en toen lag ik negende, en die positie heb ik ook vast kunnen houden. Ik bleef lange tijd achter Huff aan zitten, die in de slotfase een beetje bij mij wegliep, terwijl ik kon weglopen op de mensen achter mij. Behalve de eerste ronde was het geen bijzonder spannende race, maar het was wel goed om te zien dat we de snelheid hadden.”

"Roberto? You won't beieve me but we won!"
"Roberto? You won't beieve me but we won!"
in Marrakech en Vila Real en zijn tweede plaats in Argentinië als onbetwiste hoogtepunten. “En vergeet ook de Nordschleife niet, waar we als derde achter de fabrieks-Citroëns kwalificeerden”, vult hij aan. “Al met al waren die resultaten veel beter dan waarop we voorafgaand aan het seizoen gehoopt hadden. Met name op de stratencircuits waren we sterk en hebben we het onmogelijke mogelijk gemaakt. Het eerste gesprek met Roberto Ravaglia, de teambaas van ROAL Motorsport, heeft inmiddels al plaatsgevonden. Van beide zijden is de wil er om de samenwerking, die nu al zes jaar duurt, ook in 2017 voort te zetten. We vormen met elkaar een heel hecht team en ik doe er alles aan om ervoor te zorgen dat we ook volgend jaar in het FIA WTCC weer samen op de grid staan!”

Foto's: Coronel Press & Hans van Onsem



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons