Losail: Tom Coronel blikt terug op beste seizoen ooit
Het raceweekeinde in Qatar – na de afzegging van de races in Thailand het elfde WK-evenement van het seizoen – begon voor Coronel niet optimaal. In de eerste vrije training brak er een schokdemper van zijn auto, in de tweede vrije training brak het linker voorwiel af. “Daardoor kwam ik uiteindelijk wat ‘track time’ tekort in de voorbereiding voor de kwalificatie, en dat kwam tot uiting in de rondetijden”, aldus Coronel. Als dertiende in de tijdtraining miste hij daardoor nipt de tweede kwalificatieheat voor de snelste twaalf, waarin hij eventueel kans gemaakt had op een betere startpositie voor de eerste race op basis van de ‘reversed grid’-regeling. “Nu moest ik dus beide races vanaf de 13e startplaats beginnen, en dat terwijl inhalen hier lastig is en het circuit voor onze Chevrolet ook niet optimaal is.”
“In de eerste race kwam ik er bij de start achter dat de ‘start lever’, een soort van handrem waardoor je de auto op voorspanning zet, stukgegaan was. Daardoor verliep de start niet optimaal, en zoals gezegd was het inhalen lastig, zoals we van tevoren al wisten. Zo werd ik uiteindelijk twaalfde. In de tweede race had ik een heel goede start, ik zat er heel goed bij en zat direct op de bumper van Nicky Catsburg en Hugo Valente. Die raakten vervolgens samen van de baan en toen lag ik negende, en die positie heb ik ook vast kunnen houden. Ik bleef lange tijd achter Huff aan zitten, die in de slotfase een beetje bij mij wegliep, terwijl ik kon weglopen op de mensen achter mij. Behalve de eerste ronde was het geen bijzonder spannende race, maar het was wel goed om te zien dat we de snelheid hadden.”
in Marrakech en Vila Real en zijn tweede plaats in Argentinië als onbetwiste hoogtepunten. “En vergeet ook de Nordschleife niet, waar we als derde achter de fabrieks-Citroëns kwalificeerden”, vult hij aan. “Al met al waren die resultaten veel beter dan waarop we voorafgaand aan het seizoen gehoopt hadden. Met name op de stratencircuits waren we sterk en hebben we het onmogelijke mogelijk gemaakt. Het eerste gesprek met Roberto Ravaglia, de teambaas van ROAL Motorsport, heeft inmiddels al plaatsgevonden. Van beide zijden is de wil er om de samenwerking, die nu al zes jaar duurt, ook in 2017 voort te zetten. We vormen met elkaar een heel hecht team en ik doe er alles aan om ervoor te zorgen dat we ook volgend jaar in het FIA WTCC weer samen op de grid staan!”
Foto's: Coronel Press & Hans van Onsem
Tweet