Luc Moortgat is opnieuw klaar voor druk seizoen
De Waaslander startte destijds met de grijze Porsche 911, een originele Clubsport, en schakelde nadien over naar een originele Porsche 964 Cup. Dit is de wagen waarmee Pierre-Yves Paque reeds enkele jaren onderweg is. Luc zal straks voor het zesde seizoen op rij aanzetten in zijn inmiddels legendarische groene Porsche 964 ‘made by AD Sport’.
Luc Moortgat: “We starten het seizoen zoals we zijn geëindigd. Ik met de groene 964, Pierre-Yves Paque met de witte 964 en mijn neef Ruben Moortgat met de Renault Clio bij de nineties of de youngtimers zoals ze nu worden genoemd”.
“Door de reglementswijziging vanuit de FIA is het bouwjaar van de Historics omhoog getrokken naar 1990 en zodoende rijden we niet meer onder de vlag van Youngtimer, maar onder die van Historic. Eigenlijk verandert er nauwelijks iets, maar de BRAVO heeft wel de platforms 3 & 4 samengegooid. Tot vorig jaar reden de Toerismes en de GT’s in een apart platform en voor een eigen Belgisch kampioenschap. Dat verandert nu en ik heb daar geen moeite mee. Enkele jaren geleden waren er nog opmerkingen dat de youngtimers evolueerden richting een Porsche Cup en nu zijn er opeens te weinig. We zaten amper met drie wagens in platform 3 vorig seizoen. Het is afwachten wanneer we Eric Nulens zullen terugzien na zijn zware crash met zijn Porsche 964 en ook Pierre-Yves Paque zal door een drukke agenda geen volledig seizoen rijden. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de twee platforms zijn samen gevoegd. Er zijn trouwens enkele toerismewagens die flink uit de voeten kunnen met goede piloten en die in de buurt kunnen komen van onze Porsches. Zeker in slechte weersomstandigheden moeten we ze zeker in het oog houden".
"Nu we samen in één platform zitten, wordt de tegenstand groter en zeker wat betreft de puntentelling voor het algemeen kampioenschap. Er zijn immers ook punten te verdienen in de onderlinge klassen volgens de cilinderinhoud. En als we ons eens vergalopperen, kunnen we nu ook meer punten verliezen dan vorig jaar met amper drie wagens. Ik kijk ernaar uit en zal uiteraard mijn best doen om terug zoveel mogelijk races te winnen. Met het kampioenschap zelf ben ik minder bezig, maar uiteraard is een titel steeds een bekroning na een regelmatig seizoen.”
Naast de Belcar Historic Cup zien we de laatste jaren de ploeg rond Real ook terug tijdens de 24 Hours of Zolder en dit steeds met een ‘oude’ Porsche 996 Cup. We zagen Luc ook reeds enkele jaren geleden opduiken in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux met een ex-Belgium Racing Porsche 997.
Luc Moortgat: “Zolder heeft ooit een oproep gedaan om met ex-Belcar wagens mee te doen aan de 24 Hours of Zolder in een aparte klasse. We hebben daar op ingespeeld en een 996 ingezet. Dat is heel goed verlopen en de komende editie komen we terug aan de start. Het is een goed opgebouwde ex-First Motorsport-wagen die we nu in eigen beheer onderhouden en reviseren. Vorig seizoen hadden we pech en crashten tijdens de training. We hebben dan een ganse vrijdag en een stuk van de zaterdag aan de wagen gewerkt en quasi alles vervangen om die toch aan de start te krijgen. Het is gelukt en we reden de race uit. Ikzelf en de crew waren reeds door onze beste krachten heen door te weinig slaap alvorens de race nog van start moest gaan. Het is wel een beetje een unieke ervaring om met een 996 nog aan de 24 Hours of Zolder mee te doen. Het is nog een H-geschakelde versnellingsbak en meer basic dan de rest van het veld. Maar de 996 is heel betrouwbaar en betaalbaar in onderhoud en revisie. De 997 die ik destijds kocht van Belgium Racing wordt ingezet voor trackdays en incentives.”
Los van de Belcar Series wil Luc Moortgat ook andere horizonten verkennen via onder meer de 24H Series by Creventic.
Luc Moortgat: “Ik was met de 24H Series reeds actief in Dubai, Circuit of the Americas (COTA) en Paul Ricard in Le Castellet en dat waren stuk voor stuk fantastische ervaringen. Ik heb goede contacten met André Van Hoof van Speedlover en meer dan waarschijnlijk rijden we één of meerdere lange afstandsraces binnen de 24H Series met een competiteve Porsche. Pierre-Yves mikt een stap hoger en opteert voor een Audi R8 LMS GT3. En verder gaan we door met preparatie om de De Tomaso Pantera Group 4 competitief te maken en vanaf 2021 wil ik internationale historsche wedstrijden gaan rijden. Aan motovatie geen gebrek dus”, besluit de immer sympathieke REAL-rijder.
Foto's: Bravo- Bravo/MRP - LM Racing - Niels Vaeck
Tweet