van der HorstTotal 24 Hours of Spa

Luc Moortgat verruimt zijn horizon in 2016

Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Na drie Belgische titels op rij in het Belgian Historic Championship moet Luc Moortgat nu de vlag doorgeven aan ploegmaat binnen REAL, Pierre-Yves Paque die op de Nürburgring zijn eerste grote titel pakte in de Klasse 3 voorbehouden voor Youngtimers. Luc verslikte zich op koude banden met zijn Porsche 964 op de Raidillon tijdens de Spa Summer Classic en dook het decor in. Gezien er afgelopen seizoen geen schrapresultaten waren, heeft hij op de mooiste bocht van de wereld zijn vierde titel op rij verloren. We vroegen aan de sympathieke Waaslander naar zijn uitdagingen voor 2016 gezien we hem in 2015 eenmalig aan het werk zagen in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux.
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc blijft zijn met zijn bedrijf BRAVO, de Historic organisator, onvoorwaardelijk steunen en het is duidelijk dat zijn prioriteiten nog steeds binnen het Historic gebeuren liggen.

“De titel is me ontglipt, maar blijft binnen het team gezien Pierre-Yves Paque met mijn Porsche 911 rijdt binnen het team van Real,” onderstreept de flamboyante piloot van de schitterende groene Porsche 964.

“Ik ga me blijven inzetten voor de BRAVO en trachten om het kampioenschap opnieuw te laten opwaarderen naar minstens vijf weekends. De ontspannen en vriendschappelijke sfeer in de paddock van de BRAVO is nog steeds niet te vergelijken met andere kampioenschappen en daar doen we het tenslotte voor.  Er zijn onderhandelingen aan de gang met buitenlandse teams en kampioenschappen
Pierre-Yves Paque - Porsche 911
Pierre-Yves Paque - Porsche 911
om meer wagens op de startgrid te zetten en zodoende geen verlies te boeken binnen de BRAVO, want de tracktime kost handenvol geld en we moeten tenminste brake even kunnen draaien. Met respectievelijk 75 en 81 wagens tijdens de Spa Summer Classic en de Nürburgring hadden we een dik startveld met heel veel buitenlandse rijders. Als we deze ingeslagen weg verder kunnen bewandelen dan zie ik een mooie toekomst en kunnen we het veld misschien opnieuw opsplitsen in Historics en Youngtimers, ondanks het feit dat de Youngtimers in theorie niet meer bestaan gezien de FIA besliste om het bouwjaar van Historics op te trekken tot 1990”.

Maar Luc is niet alleen een van de stuwende krachten achter het Historic gebeuren, hij is in de eerste plaats piloot en hier wil hij zijn horizon verleggen.

Luc Moortgat - Porsche 997 Cup
Luc Moortgat - Porsche 997 Cup
“Ik heb met mijn Porsche 997 Cup een wedstrijd gereden in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, maar vanaf volgend seizoen is die alleen voorbehouden voor Porsche's 991. Net als mijn teammaat Pierre-Yves Paque sta ik aan de aftrap van de 24 Hours of Dubai, want dat moet je minstens eenmaal hebben meegemaakt. Paque start opnieuw met een Porsche van Speedlover, terwijl ik met een BMW 235i aan de start kom van QSR Racing. Ik zal wel moeten leren om in de spiegels te kijken gezien het snelheidsverschil. Daarnaast beschik ik ook nog over een Porsche 997 Cup en een 996 Cup. Ik ben er nog niet uit met welke wagen, maar waarschijnlijk gaan we aan de slag in de Belcar Trophy".

Luc Moortgat - Porsche 997 Cup
Luc Moortgat - Porsche 997 Cup
"De 997 is uiteraard de snelste wagen, maar de 996 is comfortabeler, beschikt over ABS, is handgeschakeld, enz. Voor ons primeert het plezier en ik wil alleen maar met piloten rijden die mijn visie delen en die in de groep passen. Want binnen de Belcar is er de 24 Hours of Zolder en ik wil geen druk op de ketel of enige vorm van stress creëeren. Een goede betrouwbare wagen met ondersteuning van SRT en met een stel piloten die zich willen amuseren. Voor mij moet het racen een hobby blijven zonder prestatiedruk, wat uiteraard niet wil zeggen dat we niet gaan koersen en onze huid duur verkopen”.

De naam SRT is gevallen. Het team rond Patrick Selleslagh is reeds gespot in de buurt van Moortgat tijdens weekends van de BRAVO.


Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
“Patrick is momenteel bezig aan mijn De Tomaso Pantera van 1973. Het is de bedoeling dat we deze wagen in originele FIA configuratie zetten om deze nadien in te zetten in de Klasse 1 van de Historics. Indien er opnieuw opgesplitst wordt gereden, kan ik tijdens één weekend in verschillende races uitkomen met de De Tomaso en de Porsche 964. Ik voel me goed bij Patrick en hij heeft een karrenvracht aan ervaring”.



Luc Moortgat - Porsche 964 RS
Luc Moortgat - Porsche 964 RS
Momenteel beschikt Luc met de Porsche 911, de 964 Cup, de brede 964, de 996 Cup, de 997 Cup, de De Tomaso en de Peugeot 205 GTI ex Peugeot Motorsport over een arsenaal aan wagens en de vraag is dan ook of er nog extra piloten zullen worden aangetrokken.

“Zoals ik reeds vertelde moet het voor mij fun en ontspanning blijven. Alle wagens in de strijd gooien is geen goed idee en ik werk alleen maar samen met mensen die mijn visie volgen. Naast de 911 voor
Sofie Broekaert
Sofie Broekaert
Pierre Yves, die misschien zal over stappen naar de witte 964 Cup, ikzelf en Sophie Broekaert met de Peugeot 205 GTI zal er in de BRAVO waarschijnlijk niet veel veranderen, op de mogelijke komst van de De Tomaso Pantera na. Sofie is wel druk aan het trainen met de 996 Cup en misschien krijgt dat wel een staartje. We kabbelen rustig verder en we zien wel waar we los van het Historic gebeuren verder ergens kunnen inschuiven in een ander kampioenschap”.



Foto's: Martijn Wouters - RIP/ Georges De Coster - Marnik Mouchaers - Niels Vaeck - MotorsportsMediaService



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op woensdag 11 november 2015.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons