van der Horst

Luik-Rome-Luik: Voorbeschouwing van de organisatoren

Deze keer is het eindelijk zover! Na een andere sportieve richting te zijn ingeslagen met de Marathon van de weg, de legendarische Luik-Rome-Luik, zijn Jean-François Devillers en gehele ploeg van Trajectoire klaar voor het vertrek op zaterdag 17 juni, in hartje Spa. Een dertigtal teams werden bereid gevonden deze indrukwekkende uitdaging aan te gaan. Het wordt een wedstrijd van 7 dagen, heen en terug tussen België en Italië, 4200 kilometers. Er wordt door 5 landen getrokken (België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland en Italië), er zijn 55 regularity-tests, 800 tijdsopnames per team, en er worden 29000 gegevens verzameld over het geheel van de rally! In totaal zijn er 24 personen die de kandidaten, die verleid werden door de sportieve kant van deze editie 2017, zo goed mogelijk zullen omkaderen.
  • St. Paul
De deelnemers zullen te maken krijgen met een parcours dat men gerust kan kwalificeren als “bergetappe”! “Het mag geweten zijn: deze Luik-Rome-Luik 2017 wordt bovenal een grote bergetappe, want na de Ardennen volgen de Vogezen en dan de Alpen,” kondigt Joseph Lambert aan, die de te volgen route heeft bedacht. “Het Alpengebergte wordt het hoofdgerecht van de wedstrijd maar er staat toch ook een uitstap naar Toscane op het programma. We knopen opnieuw aan met de Alpen aan de kant van San Remo, waarna we terugkeren via de Jura en de Vogezen. Een van de sterkhouders van de wedstrijd zal refereren aan de grote dagen van weleer van Luik-Rome-Luik, met de passage over de Stelvio bergpas. Het was traditioneel de hoogste klim van de rally, met 2758 meter. Het is de tweede hoogste pas voor voertuigen in de Alpen. De deelnemers aan Luik-Rome-Luik 2017 hebben dus de gelegenheid om over de bergwegen te passeren in de puurste traditie van dit evenement. En gezien sommige RT’s bovendien het leeuwendeel zullen uitmaken van de navigatieopdrachten, zal de taak van de rijders en copiloten er niet gemakkelijker op worden. De winnaars van de wedstrijd zullen hun trofeeën zeker en vast hebben verdiend!”

Een andere traditie uit het verleden is de start in het hartje van de stad Spa. Een vertrek dat Jean-François Devillers vooral feestelijk wilde kleuren.  “Een evenement van die omvang dient navenant ingepakt te worden”, verduidelijkt de algemeen directeur van het evenement. “Dit grootse vertrek zal gebeuren vanuit het gekende Parc de Sept Heures te Spa. In dat prestigieuze kader worden vanaf 14u00 alle technische en administratieve controles uitgevoerd, zodat het publiek de machines, vertrekkensklaar voor het grote avontuur, ook kan bewonderen.  Vanaf 18u00 zal Radio Nostalgie, partner van het evenement, het grote publiek animeren terwijl om 19u30 de gekende band ‘Sortez Cover’ het park in vuur en vlam zal zetten met een keuze uit de grootste successen van de jaren 70 tot vandaag. Ambiance gegarandeerd! De officiële start van Luik-Rome-Luik 2017 wordt klokslag 21u30 gegeven, met de voorstelling van alle wagens, en aangemoedigd door het publiek. Eens de wagens vertrokken zijn, op zoek naar vele, boeiende avonturen, kan de rest van de muzikale avond goed en wel losbarsten…”

Vermelden we nog dat de toeschouwers die naar het centrum van Spa willen komen in de oude stijl, om de traditie van Luik-Rome-Luik te eren, in de beste omstandigheden zullen verwelkomd worden. Voor wagens die als model bestonden voor 31/12/1979, zal er immers een parking gereserveerd zijn voor de Radisson BLU Palace op de Place Royale!

Eens de deelnemers uit Spa zijn vertrokken, zullen ze een nachtetappe moeten rijden die hen zal brengen naar Besançon. De steden die de etappes uitmaken van deze editie 2017 zijn Livigno, Trento, La Spezia, Coni, Chambéry en Besançon. De allerlaatste etappe, op zaterdag 24 juli, heeft een halte in La Roche-en-Ardenne omstreeks 16u, gevolgd door de aankomst in Luik, aan het Tivoli Center, aan het begin van de avond.

Een zaak van specialisten?

Sportief belooft de strijd voor de overwinning groots te worden, met een handvol aan deelnemers die beschouwd worden als echte specialisten in de regelmatigheidsrally voor oude wagens. En die zullen zeker hun voordeel kunnen doen met de terugkeer naar een sportief getinte editie, zeker al met een eerste nachtétappe van Spa naar Besançon. De deelnemers worden onmiddellijk in het diepe eind van het bad gegooid.

Niemand kan nu al de namen van de toekomstige winnaars uit de hoge hoed toveren… ook al staan sommige teams duidelijk hoger aangeschreven dan anderen. Zoals Serge Adriaens en Freddy Moors (Porsche 911 2,4 S 1972) bijvoorbeeld, of Christian Crucifix en Yves Noelanders (Ford Anglia 1960), Michel Decremer en Eric Van Bourgonie (Opel Ascona 400 1981), Yves en Benoît Deflandre (Porsche 911 1972), Kurt Declerck en Steven Vyncke (Porsche 911 S Targa 1972), Jacques Evrard en Christian Bernard (Porsche 911 1972), Mark en Susan Godfrey (MG B 1965), Victor Guilmain en Paul-Henri Yans (Porsche 924 S 1987), Florent Hontoir en Alexandre Peeters (Opel Ascona 1980), Tony Kevers en Baudouin Halleux (Porsche 911 1965), Benoît Lohisse en Jérôme Bestgen (MG B GT 1968), enz.

We moeten zeker vermelden dat op zaterdagavond de start op het podium van Luik-Rome-Luik 2017 door de teams niet zal genomen worden in numerieke volgorde maar volgens het klassement na een eerste regularity-test, die bij wijze van proloog door de organisatie wordt ingericht eens de technische controle voorbij is. Een ideale opwarmer…  

Alle info over Luik-Rome-Luik 2017 kan u vinden op de internetsite www.liege-rome-liege.org. Vergeet ook niet te kijken op de Facebook pagina van Trajectoire om de gebeurtenissen in deze beloftevolle editie  op de voet te volgen.

Luik-Rome-Luik press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally op donderdag 15 juni 2017.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons