van der Horst

Luik-Rome-Luik: Decremer-Albert winnen

Ditmaal is het definitief! Na een spannende finale en met moeilijke laatste proeven, een parcours in het oosten van ons land, en tot slot een laatste halte aan het Hôtel Verviers, kwamen de overblijvende deelnemers van de Liège-Rome-Liège 2018 aan in Luik, meer bepaald aan de Espace Tivoli. Om 18u31 precies, wat betekent zonder ook maar één minuut vertraging op de voorziene planning. Een uur later waren alle deelnemers op de afspraak, op uitzondering van de Porsche 911 1965 van Tony Kevers en Baudouin Halleux, die niet meer aan de praat raakte na de pauze in Verviers. Echter het zou geen invloed hebben op de uiteindelijke uitslag vooraan.
Bij het verlaten van Belfort maakten Michel Decremer en Yannick Albert (Opel Ascona), twee kostbare fouten. Andere teams, zoals Yves en Benoît Deflandre (Porsche 911), kwamen buurtbewoners met slechte bedoelingen tegen, wat hen veel punten kostte. Uiteindelijk zou het duo Decremer-Albert winnen met hun Opel Ascona na een wedstrijd die leek weggelegd te zijn voor de Porsche 911. Na de Rallye de Monte-Carlo Historique, kon het duo dus zo een andere legendarische proef op hun palmares inschrijven, na een strijd die een week duurde en begon met een zieke corijder!
 
Het uiteindelijke podium van de Liège-Rome-Liège 2018 zag de Porsche 911 van Jacques Evrard en Christian Bernard naar de tweede plek rijden en Serge Adriaens en Freddy Moors naar de derde stek, met… een verschil van 4,6 punten na 60 RT! Indrukwekkend…
 
De prijs van de frustratie was voor Yves en Benoît Deflandre, die het podium nipt misten en vierde werden. Jean-Claude Kauffman en Jean-Marc Piret (Toyota Celica) werden vijfde, nipt voor Robert Denis en Alexandre Peeters (Porsche 911), Kurt Declerck en Steven Vyncke (Porsche 911), Jean-François Delincé en Julien Minguet (het mirakel van de Alpen in de Ford Escort MK1), en Gaëtan Schoonbroodt en François Gehlen (Ford Escort MK1). Voor de eerste maal in een Porsche 911, deden Etienne Baugnée en Benoît Remion het niet slecht met een plek in de top 10.
 
Bij de 17 teams die aan de aankomst stonden vonden we ook de Porsche 356 van de Mexicaanse Roahmy Heras en de Belgische Jennifer Hugo, die ‘Girl Power’ toevoegden aan de aankomst op de Place Saint-Lambert!
 
De zeges in de groepen waren voor Decremer-Albert (Gr.4), Kauffman-Piret (Gr.6), Schoonbroodt-Gehlen (Gr.3) en Duquenne-Kauffman (Austin Healey 100/6, Gr.2).
 
De laatste etappe van de Liège-Rome-Liège 2018 was ook de gelegenheid om de deelnemers aan de ‘Tribute to Liège-Rome-Liège’, terug te zien en zij reden uiteraard enkel de Belgische RT met een zege voor Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 914/6). Ze hadden een goede zeventig punten bonus op Georges en Jean-François Neuville (BMW 2002) enerzijds en Olivier Goblet en Vincent Snyers (Fiat 128 Sport) anderzijds. Ook de journalist Eric Faure, naast Claudy Deschamps in een BMW 2002, en hij deed een schitterende job. Eric Faure mag dan wel met pensioen zijn, hem zien we zeker nog terug.
 
Na deze editie 2018, bij een glas champagne, toonde Jean-François Devillers, de leidende kracht van, ‘Trajectoire’, zich gelukkig en niet in het minst met het werk van parcoursbouwers Joseph Lambert en Eric Chapa, maar ook met het doen en laten van alle andere medewerkers van de staff van MY Vintage. Op nu naar een vernieuwde Marathon de la Route in 2019, korter en meer binnen het bereik van veel deelnemers en dat hoogst waarschijnlijk op Franse bodem. De aankomst zou uiteraard in Luik kunnen blijven. Verder proficiat aan alle deelnemers van deze prachtige Liège-Rome-Liège!

Persbericht Luik-Rome-Luik



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally Internationaal op maandag 18 juni 2018.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons