van der Horst

Luik-Rome-Luik laat wagens tot 1990 toe

Het team van Trajectoire, organisator Liège-Rome-Liège 2018, plooit zich meer dan dubbel met het oog op een meer dan prestigieuze editie 2018 van de beroemde proef, een proef die van 9 tot 16 juni eerstkomende plaatsvindt. Bovendien wordt er geanticipeerd op de toekomst… en dat op korte termijn.
“Zoals de andere Belgische proeven, is de editie 2018 van Liège-Rome-Liège er één onder toezicht van de FIA, met het oog op een integratie van de proef in de kalender van de Trophée FIA des Rallyes de Régularités voor historische wagens”, weet Jean-François Devillers. “We zijn daar verheugd over, maar dat maakt ook dat we met een aantal parameters moeten rekening houden.”
 
Zo worden er nu wagens aanvaard van de Periode J2, het is te zeggen van bouwjaar 1986 tot en met 1990. “De FIA aanvaardt dit type van wagens, wat maakt dat ook wij ze aanvaarden voor deze editie”, gaat Eric Chapa, de wedstrijddirecteur verder. “Voor ons is het essentieel dat met de komst van meer moderne wagens, die ook meer comfort bieden en krachtiger zijn, we de oudere wagens niet penaliseren. Er zal dus een coëfficiënt ingevoerd worden die van toepassing is op die meer moderne wagens, terwijl diezelfde coëfficiënt voor de wagens van 1980 tot 1985 in de andere richting aangepast wordt.”
 
Er dient onderlijnd te worden dat de Trophée FIA des Rallyes de Régularité normaal gezien geen afzonderlijke coëfficiënt toepast voor de wagens van de Periode J2.
 
“Wij willen de deelnemers met oudere wagens niet ontmoedigen, zoals bijvoorbeeld de Ford Anglia die vorig seizoen won”, aldus nog Eric Chapa. “We gaan die coëfficiënt dus toepassen om zo te laten zien aan de FIA dat die zinvol is. Indien de verantwoordelijken van de Trophée FIA des Rallyes de Régularité daar niet mee instemmen, zal Liège-Rome-Liège een onafhankelijke organisatie blijven. Maar we hebben aanvragen van eigenaars van wagens tussen 1986 en 1990, dus anticiperen we en meer nog we willen proactief zijn.”

Luik-Rome-Luik press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally Internationaal op maandag 19 maart 2018.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons