van der Horst

Luik-Rome-Luik: Niets is beslist aan de kop van het klassement!

Op woensdag ging de editie 2018 van Luik-Rome-Luik naar zijn tweede wedstrijdhelft, en dat met een lange etappe die deels overdag werd gereden en voor een groot deel ook ‘s nachts… en daarenboven nog met een passage op de Col du Turini! Vooraleer dit autosportmonument, een van de hoogtepunten van de Rally Monte-Carlo, aan te vangen moest de karavaan nog even op de rem staan. Meerdere RT’s werden immers geannuleerd omdat de bergpassen waren ondergesneeuwd en dus onberijdbaar waren…
‘Deze Luik-Rome-Luik werd een week eerder georganiseerd dan die van verleden jaar. En dat speelt ons duidelijk parten”, zegt parcoursuitzetter Joseph Lambert. “De heropening van bepaalde passen, zoals die van de Iseran, loopt nu al twee weken vertraging op vergeleken met de normale situatie. Dat is frustrerend, uiteraard, want de RT’s die we moesten laten vallen waren schitterend. Maar dat hoort uiteindelijk allemaal bij een Marathon van de weg.”
 
Naarmate de dagen verstrijken krijgen we meer en meer mooie verhalen uit deze Luik-Rome-Luik. Zoals dat van Jean-François Delincé en Julien Minguet, wiens Ford Escort MK1 een breuk opliep aan de aandrijfas…en die gered werden midden in de Alpen! “We waren inderdaad aan het sukkelen met een koppeling van de achterste aandrijfas, die kapot was”, verduidelijkt de copiloot. “Een oproep gelanceerd op de diverse sociale media, een ideetje van mijn neef…Nicolas Gilsoul, en ziedaar, even later hadden we een specialist van de Escort aan de lijn, in het midden van de Alpen. Zijn naam was François Rolland, hij had het goede stuk liggen en we hebben het vervangen tussen twee tijdscontroles in. We hebben niets gemist, gezien de afgelasting van verscheidene RT’s. Dit wordt een leuk verhaal om later aan de kinderen en de kleinkinderen te vertellen! En bovendien was er geen sprake van dat we zouden opgeven omwille van een wisselstuk dat 8 euro kostte!”
 
De duo’s Deflandre-Deflandre (Porsche 911) en Decremer-Albert (Opel Ascona) deelden de overwinningen van deze dag. Maar het zijn de nachtelijke proeven op de Turini waar met ongeduld op wordt gewacht! Zeker omdat Decremer en Albert voormalige winnaars zijn van de Historic Rally van Monte-Carlo (twee jaar geleden) en dat ze zo een het middel in handen hebben om druk te zetten op vader en zoon Deflandre, de huidige leiders in de wedstrijd!
 
Op het einde van deze dag was het in feite een derde team dat de etappezege pakte: Stéphane Blaise en Patrick Lienne (Porsche 911). En zo kwamen de posities aan de kop van het klassement nog wat dichter bij elkaar te liggen. Op donderdagochtend zijn het Yves en Benoît Deflandre die aan de leiding blijven met 503,0 punten, op de hielen gezeten (en dat is nog mild uitgedrukt) door Blaise-Lienne enerzijds (508,0 punten), Decremer en Albert anderzijds (547,7 punten). Het wordt warm daar vooraan! De voorlopige top 6 wordt vervolledigd door Evrard-Bernard (Porsche 911, 725,5 punten), Adriaens-Moors (Porsche 911, 820,0 punten) en Kauffman-Piret (Toyota Celica, 1270,2 punten).
 
Vermelden we nog dat er deze woensdag geen enkele officiële opgave viel te noteren, en dat zegt dus veel over de voorbereiding die de diverse teams en hun machines zich hebben getroost voor deze wedstrijd.
 
Koers nu naar Val d’Isère, waar op donderdagavond de uitslag zal geveld worden van de vijfde etappe. De terugkeer naar Luik is ingezet…

Persbericht Luik-Rome-Luik



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally Internationaal op donderdag 14 juni 2018.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons