Luik-Rome-Luik: Niets is beslist aan de kop van het klassement!
Naarmate de dagen verstrijken krijgen we meer en meer mooie verhalen uit deze Luik-Rome-Luik. Zoals dat van Jean-François Delincé en Julien Minguet, wiens Ford Escort MK1 een breuk opliep aan de aandrijfas…en die gered werden midden in de Alpen! “We waren inderdaad aan het sukkelen met een koppeling van de achterste aandrijfas, die kapot was”, verduidelijkt de copiloot. “Een oproep gelanceerd op de diverse sociale media, een ideetje van mijn neef…Nicolas Gilsoul, en ziedaar, even later hadden we een specialist van de Escort aan de lijn, in het midden van de Alpen. Zijn naam was François Rolland, hij had het goede stuk liggen en we hebben het vervangen tussen twee tijdscontroles in. We hebben niets gemist, gezien de afgelasting van verscheidene RT’s. Dit wordt een leuk verhaal om later aan de kinderen en de kleinkinderen te vertellen! En bovendien was er geen sprake van dat we zouden opgeven omwille van een wisselstuk dat 8 euro kostte!”
De duo’s Deflandre-Deflandre (Porsche 911) en Decremer-Albert (Opel Ascona) deelden de overwinningen van deze dag. Maar het zijn de nachtelijke proeven op de Turini waar met ongeduld op wordt gewacht! Zeker omdat Decremer en Albert voormalige winnaars zijn van de Historic Rally van Monte-Carlo (twee jaar geleden) en dat ze zo een het middel in handen hebben om druk te zetten op vader en zoon Deflandre, de huidige leiders in de wedstrijd!
Op het einde van deze dag was het in feite een derde team dat de etappezege pakte: Stéphane Blaise en Patrick Lienne (Porsche 911). En zo kwamen de posities aan de kop van het klassement nog wat dichter bij elkaar te liggen. Op donderdagochtend zijn het Yves en Benoît Deflandre die aan de leiding blijven met 503,0 punten, op de hielen gezeten (en dat is nog mild uitgedrukt) door Blaise-Lienne enerzijds (508,0 punten), Decremer en Albert anderzijds (547,7 punten). Het wordt warm daar vooraan! De voorlopige top 6 wordt vervolledigd door Evrard-Bernard (Porsche 911, 725,5 punten), Adriaens-Moors (Porsche 911, 820,0 punten) en Kauffman-Piret (Toyota Celica, 1270,2 punten).
Vermelden we nog dat er deze woensdag geen enkele officiële opgave viel te noteren, en dat zegt dus veel over de voorbereiding die de diverse teams en hun machines zich hebben getroost voor deze wedstrijd.
Koers nu naar Val d’Isère, waar op donderdagavond de uitslag zal geveld worden van de vijfde etappe. De terugkeer naar Luik is ingezet…
Persbericht Luik-Rome-Luik
Tweet