van der Horst

Lydden Hill: Winst voor Ekström, maar scoort ex eaquo met Solberg

Mattias Ekstrom - Andreas Bakkerud
Mattias Ekstrom - Andreas Bakkerud
Het kan raar klinken, maar volgens de reglementen in het WK en EK RallycrossRX hoef je niet te winnen om met de meeste punten huiswaarts te keren. Dat komt omdat er tijdens een weekend driemaal punten te verdienen zijn. Na de kwalificatieheats is er een eerste tussenstand, terwijl er tijdens de halve finales en uiteraard ook de finale extra punten te rapen vallen. In totaal 30 als je alles wint zoals Mattias Ekström realiseerde in Mettet.
Solberg, Ekström & Hansen
Solberg, Ekström & Hansen
De regelmaat die Solberg en Ekström reeds tentoon spreidden tijdens de vier verreden manches is indrukwekkend. Alleen de openingsmanche in het Portugese Montalegre leverde een slecht resultaat op voor Ekström. De Zweedse TGV was wel de beste tijdens de kwalificaties, maar werd vierde in de halve finale en mocht inladen. Solberg daarentegen pakte de rest van de punten en sloot af als eerste leider van het seizoen voor Larsson, Kristoffersson, Heikkinen, Bakkerug en Ekström die reeds tegen een achterstand aankeek van 10 punten.

In Hockenheim was de Zweed opnieuw de snelste trainer, won deze manche en reed het verschil dicht. Zodoende kwamen beiden ex aequo aan de start in Mettet waar de DTM rijder voor de derde maal op rij de snelste was tijdens de kwalificaties en ook de halve finale en finale achter zijn naam zette. Hij kon zodoende vijf punten uitlopen op Solberg die in Lydden Hill voor het eerst dit seizoen een kwalificatie naar zijn hand kon zetten met drie snelste chrono’s en een tweede tijd na Bakkerud tijdens de vierde heat.  

Petter Solberg - Citroën DS 3
Petter Solberg - Citroën DS 3
Het is na vier manches duidelijk wie de lakens uitdeelt dit seizoen. Uiteraard speelt tweevoudig wereldkampioen Petter Solberg nog steeds een vooraanstaande rol, maar dan wel individueel, want de Noorse Citroën rijder rijdt alleen in zijn team en kan dus niet scoren voor de constructeurstitel. Dit seizoen heeft hij zichtbaar meer tegenstand. Waar hij vorig seizoen nog heer en meester was en alleen op het einde van het seizoen nog eens moest wakker schieten voor de Peugeot van Hansen die op bedrijfssnelheid kwam, krijgt hij nu zware tegenstand van de Zweed Mattias Ekström die vorig seizoen een manche in Hockenheim moest laten vallen.  

Mattias Ekstrom - Audi S1 Supercar RX
Mattias Ekstrom - Audi S1 Supercar RX
Afgelopen weekend ging de Zweedse Audi-rijder na zijn zeges in Hockenheim en Mettet richting Lidden Hill met een voorsprong van 5 punten op zijn Noorse rivaal en tweevoudig wereldkampioen Petter Solberg. Na de vier kwalificatieheats waar Solberg het beste uitkwam, kon de Citroën rijder reeds drie punten van zijn achterstand afknabbelen op de Audi S1 van Ekström. Ze kwamen gescheiden aan de start van de halve finales die ze beiden wonnen. De finale werd uiteindelijk gewonnen dor de Zweed voor de Noor, waardoor hij zijn drie verloren punten terug pakte en zodoende bleef het verschil nog steeds vijf punten.

Timmy Hansen, toch wel een van de revelaties in 2015, moest wachten tot in Lydden Hill om nog eens een finale te rijden in de officiële Peugeot en werd derde voor jongere broer Kevin, Timerzyanov en Bakkerud die een schitterende wedstrijd reed, maar tijdens de finale slecht uit de startblokken kwam.

Timmy Hansen & Petter Solberg
Timmy Hansen & Petter Solberg
Zowel tijdens de halve finale als de finale stond Ekström aan de buitenkant en ging hij telkens onmiddellijk jokeren aan het einde vaan de rechte lijn. Zodoende kon hij steeds zijn eigen tempo rijden en aan het einde van de rit iedereen oprollen.

De derde, vierde en vijfde in de tussenstand, Kristoffersson, Loeb en Heikkinen bleven hangen in de halve finales en zien het topduo verder uitlopen. Alleen Hansen deed een goede zaak en rukt op naar de zevende plaats in de tussenstand na Bakkerud. De Amerikaanse supermannen Block en Foust konden niet overtuigen en vielen niet in de prijzen in Engeland. Ook Liam Doran kon met zijn MINI geen vervolg breien aan zijn goede seizoenstart in Portugal en Duitsland.  

Na een drukke periode van drie wedstrrijden op vier weekends, wordt de volgende wedstrijd verreden op 10 juni in Noorwegen waar ook de tweede manche van het Europees kampioenschap zal worden afgewerkt.

Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix

 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op zondag 29 mei 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Groot-Brittannië.

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons