van der Horst

Lydden Hill: Kan Volkswagen de lijn doortrekken?

Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Komend weekend slaat het World RX voorlopig voor de laatste keer zijn tenten op op de mythische omloop van Lydden Hill waar gedurende decennia veel legendarische gevechten zijn uitgevochten. Volgend seizoen moet deze omloop plaats ruimen voor Silverstone waar IMG de Britse manche zal organiseren in een groter evenement
Solberg, Kristoffersson & Ekström
Solberg, Kristoffersson & Ekström
We zijn toe aan de vijfde race van het seizoen en met Mattias Ekström hebben we geen onverwachte leider. De Zweedse regerende wereldkampioen lukte eerder een hattrick, maar kon deze lijn niet doortrekken in Mettet waar de VW’s te sterk waren voor de concurrentie. De Audi’s van Heikkinen en Ekström werden respectievelijk 7de en 8ste tijdens de kwalificaties, terwijl het exemplaar van Nitiss als 13de zelfs buiten de halve finales viel. Uiteindelijk kon Ekström de schade beperken, maar moest tegenover Kristoffersson 13 punten inleveren. Laatstgenoemde is ondertussen genaderd tot op drie punten van de leider. Solberg is derde op 14 punten van de Zweed en dus is de kans niet onbestaande dat Lydden Hill wordt afgesloten met een nieuwe leider. Maar ook de Peugeot's van Hansen Motorsport waren in Mettet goed onderweg met een 'bijna' zege voor Timmy Hansen die in de laatste ronde nog kreeg af te rekenen met een lekke band. Intrinsiek was Volkswagen echter de snelste wagen op de track. We verwachten ook Bakkerud binnen de kortste keren terug op het hoogste ereschavot met zijn Hoonigan Ford Focus.

De Keersmaecker kijkt reeds uit richting EK in Noorwegen en Zweden

Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Ondertussen trapt Kristoffersson met zijn Polo op de hielen van regerend kampioen Ekström en zal Solberg er alles aan doen om het gat met de koplopers kleiner te maken. Lydden Hill is een circuit met klimmen en dalen en dus zullen de snelste motoren de bovenhand krijgen op de stuurmanskunst. Dat is in ieder geval de visie van Michaël De Keersmaecker die zichzelf opnieuw positioneert rond de 15de stek.
De Keersmaecker: "We waren niet ontevreden na Mettet, al zullen veel supporters deze uitspraak niet verwachten van mij. Wij spaarden kosten noch moeite om een wagen van de laatste generatie op te bouwen door mensen die dagelijks intensief met deze sport bezig zijn en ook voor grote teams werken, en dan nog zien we de rest van ons weg rijden op de rechte stukken. We gaan nu in Lydden Hill experimenteren met nieuwe differentielen omdat het verschil nu eenmaal te groot is met de toppers. We moeten trouwens roeien met de riemen die we hebben, want het topmateriaal is gewoonweg niet te koop. Ik ga nu uitgebreid testen met het oog op de volgende wedstrijd voor het EK RX in Noorwegen om nadien in Zweden op mijn uitverkoren omloop te racen. Indien alle testen goed verlopen, dan moet een plaats in de halve finales in het EK minstens haalbaar moeten zijn."

Foto's: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op vrijdag 26 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Groot-Brittannië.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons