van der Horst

Lydden Hill: Winst voor Solberg – Kristoffersson nieuwe leider

Solberg-Kristoffersson-Bakkerud
Solberg-Kristoffersson-Bakkerud
We schreven het reeds in de voorbeschouwing dat de kans reëel was dat we na Lydden Hill een nieuwe leider zouden krijgen in het World RX. Na de hattrick in Barcelona, Montalegre en op de Hockenheimring van regerend kampioen Mattias Ekström en diens Audi S1, waren de VW Polo’s de snelste wagens op de track in Mettet en Lydden Hill. Onze voorspelling kwam uit.
Solberg-Kristoffersson-Bakkerud
Solberg-Kristoffersson-Bakkerud
Petter Solberg won drie van de vier kwalificatieheats terwijl ploegmaat Kristoffersson telkens de tweede chrono draaide. In de laatste heat werden geen risico’s meer genomen en reed Timmy Hansen naar de snelste chrono, gevolgd door Kristoffersson en Solberg die enkele seconden trager reden dan tijdens de drie vorige kwalificatieheats. De VW Polo’s zijn dus oppermachtig op een omloop waar vooral de power van kapitaal belang is.

WK leider Ekström was wel telkens in de buurt, maar kwam enkele seconden te kort om Solberg en Kristoffersson bij te benen, net als de rest van het peloton. Kristoffersson en Solberg stonden dan ook op de pole van de twee halve finales die ze ook nog eens wonnen voor Loeb, Bakkerud, Ekström en Hansen die mee mochten richting finale.
Deze zes piloten die vier teams vertegenwoordigen waren ook toevallig dezelfde zes die het best uit de kwalificaties kwamen en ook dezelfde die de eerste zes plaatsen in de tussenstand van het kampioenschap bemanden. Er is zich duidelijk een afscheiding aan het vormen binnen de top.

Solberg & Kristoffersson - VW Polo Supercar
Solberg & Kristoffersson - VW Polo Supercar
Solberg mocht vanop de pole samen met zijn ploegmaat op de eerste startrij richting de eerste bocht en beiden gaven hun posities niet meer uit handen. Bakkerud, die we opnieuw vooraan verwachtten, werd derde in zijn Hoonigan Ford Focus na de Polo-TGV terwijl Loeb (Peugeot) het duel won van Ekström (Audi) voor de vierde plaats. Hansen (Peugeot) kreeg problemen en hinkte achteraan.

In de tussenstand komt Kristoffersson nu na vijf races aan de leiding. De Zweed kon de achterstand van drie punten op zijn landgenoot Ekström ombuigen naar een voorsprong van vier punten. Ook Petter Solberg doet een goede zaak in het kampioenschap. De Noor blijft derde, maar zijn achterstand op Ekström werd gereduceerd van 14 naar 3 punten. Hansen, Loeb en Bakkerud maken de top zes rond, maar hebben reeds een behoorlijke achterstand op de top 3.



Mattias Ekström - Audi S1 Supercar
Mattias Ekström - Audi S1 Supercar
Met winst in de kwalificaties, de halve finale en de finale scoorde Solberg trouwens de volle puntenpot. En dat was reeds geleden van Noorwegen 2016 met Andreas Bakkerud. Voor Solberg was de overwinning meer dan welkom, want het was ook reeds geleden van de openingsrace vorig seizoen in Portugal. Vijtien races was de Noorse tweevoudige wereldkampioen zonder zege. En als de concurrentie niets onderneemt tegen de overmacht van de VW Polo’s, zullen er ongetwijfeld nog meer zeges volgen van de Noor.

Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Onze landgenoot Michaël De Keersmaecker deed wat hij kon en heeft veel info kunnen verzamelen tijdens deze uitgebreide test richting het EK. Maar MDK maar kon geen vuist maken naar de WK rijders toe. Een en ander heeft uiteraard ook te maken met het feit dat de JDK-rijder tijdens de tweede heat in de start van zijn sokkel werd gereden door Nitiss en uitviel in de derde heat.

Meer nieuws over TouringCar en RX2 later.

Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op zondag 28 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Groot-Brittannië.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons