van der Horst

Lynk & Co Cyan Racing trekt definitieve streep onder verdere WTCR-deelname

Yvan Muller - Cyan Racing Lynk&Co
Yvan Muller - Cyan Racing Lynk&Co
Cyan Racing dat dit seizoen met vijf wagens aan de start komt in het WTCR heeft in overleg met de Geely Group Motorsport om veiligheidsredenen, ingegeven door aanhoudende bandenproblemen, beslist niet langer deel te nemen aan het verdere verloop van het kampioenschap. Dit met onmiddellijke ingang, wat betekent dat het Zweedse team niet alleen afziet van deelname aan de nog officieel te bevestigen meetings in Bahrain en Jeddah maar ook dit weekend niet aanzet op de eigenste Anneau du Rhin, nochtans thuisbasis van sterkhouders Yann Ehrlacher en Yvan Muller.
Cyan Racing geeft forfait
Cyan Racing geeft forfait
In een verklaring (hieronder in extenso) op haar Facebook-pagina wordt de beslissing nader toegelicht.

Problemen met de banden zijn een terugkerend fenomeen geworden in het WTCR-seizoen 2022. Als gevolg hiervan werd de WTCR-race van Duitsland in mei om veiligheidsredenen afgelast. Tijdens het meest recente raceweekend in Vallelunga in Italië moest Cyan Racing de WTCR-belanghebbenden voor de kwalificatie opnieuw vragen in te grijpen na aanhoudende bandenproblemen, waaronder een crash voor Yvan Muller met meer dan 220 km/u. Vervolgens moest het team zich terugtrekken uit beide races, waarin slechts een handvol auto's van het resterende veld van 11 auto's zonder bandenpech finishte.

Het Lynk & Co 03 TCR-model is, volgens de Balance of Performance van de WTCR-belanghebbenden, de zwaarste auto van het veld sinds de introductie in 2019 - momenteel 80 kg zwaarder dan het kampioenschapsleidende Hyundai Elantra N TCR-model. Dit betekent dat de Lynk & Co-auto's van Cyan Racing het vaakst en het zwaarst zijn getroffen door de bandenproblemen in 2022.

Nadat het team er in de week voorafgaand aan de race bij Anneau Du Rhin in Frankrijk (6-7 augustus) niet in slaagde een bevredigende oplossing te vinden met de WTCR-betrokkenen, heeft Cyan Racing in overleg met Geely Group Motorsport besloten zijn deelname aan de World Touring Cup stop te zetten. 

"We hebben dit jaar een band die de balans tussen prestatie en compensatiegewicht niet aankan voor alle auto's op alle circuits. En onze auto is het zwaarst van allemaal. Als gevolg hiervan worden onze piloten blootgesteld aan bandenstoringen bij hoge snelheden en crashes. Het is simpelweg niet mogelijk voor Cyan Racing om het seizoen op een veilige manier voort te zetten. Het is de moeilijkste beslissing die we ooit hebben genomen, aangezien elk lid van Cyan Racing hier is om te winnen en veel heeft opgeofferd om te komen waar we nu staan. Maar we kunnen onder de huidige omstandigheden niet op een veilige manier racen en veiligheid is onze eerste prioriteit. We willen de FIA ​​bedanken voor hun steun in deze moeilijke omstandigheden”, aldus Fredrik Wahlén, teammanager van Cyan Racing.

De beslissing betekent dat het team van vijf auto's en evenveel WK-titels dit weekend niet zal deelnemen aan de races in Anneau Du Rhin in Frankrijk of aan een van de nog te bevestigen resterende rondes van het WTCR-seizoen 2022.

"Het is een langdurige en ongelooflijk frustrerende situatie geweest voor het team, de rijders, commerciële partners en fans, een situatie die ons geleidelijk uit het kampioenschap heeft geduwd. We zijn erg dankbaar voor de inspanningen van de FIA ​​om een ​​oplossing te vinden." Helaas kon de gezamenlijke inspanning van de WTCR-belanghebbenden geen bevredigende oplossing bieden om Cyan Racing in staat te stellen op een veilige manier deel te nemen aan het WTCR", aldus Alexander Murdzevski Schedvin, hoofd van Geely Group Motorsport.

De terugtrekking van het blauwe kwintet treft uiteraard niet alleen de vijf betrokken rijders maar ook het gehele kampioenschap dat hoe dan ook ernstig gezichtsverlies lijdt. Zonder nevenraces op het programma moeten de plaatselijke fans van deze rond Elzassers Muller en Ehrlacher gebouwde meeting het stellen met slechts twaalf wagens aan de start in beide WTCR-treffens.

Foto's: FIA WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 4 augustus 2022.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons