Ma Qing Hua tekent bij Cyan Racing voor nieuwe WTCR-comeback
Een jaar later won hij in een door Citroën gedomineerd seizoen ook verdiend in Vila Real. In 2016 verdween hij van het WTCC-toneel om eind 2017 voor Sebastien Loeb Racing de finale WTCC-meeting in Macau af te werken.
In de herfst van 2018 maakte de Chinese duizendpoot, tussendoor ook actief in Formule E en World RX, een nieuwe comeback. Bij Boutsen Ginion Racing nam hij ter gelegenheid van de WTCR-races in Ningbo en Wuhan het Honda Civic Type R TCR-stuur over van onze landgenoot Benjamin Lessennes en in Macau verving hij er Tiago Monteiro die na zijn zware crash liever geen risico's nam op het roemruchte Guia-circuit.
In 2019 vervoegde Ma het Italiaanse Team Mulsanne van Romeo Ferraris, als teamgenoot van Kevin Ceccon. Aan het stuur van de Alfa Romeo Giulietta Veloce reed hij op de Slovakia Ring naar een eerste WTCR-zege. In 38 WTCR-races liet de oud-F1-testrijder en GP2-piloot tot dusver vier podiumplaatsen optekenen en scoorde hij 140 punten.
In 2020 en 2021 zag Ma zijn Formule E-activiteiten bij NIO 333 gedwarsboomd door quarantainemaatregelen maar bleef in eigen land wel actief in de toerwagenracerij. In 2020 schopte hij het tot TCR China-kampioen en vorig seizoen in TCR Asia werd hij aan het stuur van een Shell Teamwork Racing gerunde Lynk & Co 03 TCR vice kampioen.
"We zijn verheugd Ma Qing Hua bij ons te hebben, zijn prestaties de afgelopen seizoenen waren indrukwekkend. Zijn solide ervaring met zowel de Lynk & Co 03 TCR als de WTCR zijn belangrijk voor ons programma, we kijken ernaar uit om nauw met hem samen te werken" stelde Cyan Racing Team Manager Fredrik Wahlén.
Foto's: FIA WTCR en Hans van Onsem
Tweet