van der Horst

Maasmechelen: Russische winst in onderbezette Belgische manche

Ramon Stepanenko - Citroën C4 SuperCar
Ramon Stepanenko - Citroën C4 SuperCar
Afgelopen weekend werd op het Duivelsbergcircuit de derde wedstrijd van het RCE of de Rallycross Challenge Europe verreden. En opnieuw moeten we jammer genoeg melden dat, spijts de inspanningen van de organisatoren, deze Europese challenge niet van de grond komt en het publiek daarvan het slachtoffer is. We hebben het dan wel alleen over de SuperCars waarin 50% van de ingeschreven piloten hun kat stuurden. In de Super1600 en de SupertouringCars was de opkomst dan weer wel toe te juichen. De Rus Ramon Stepanenko won bij de SuperCars in zijn Citroën C4, terwijl zijn land- en teamgenoot Egor Sanin de Super1600 naar zijn hand zette. De Tsjech Ramon Castoral was in zijn Opel de snelste in de SupertouringCars -2000 cc, terwijl de enige Belgische overwinning naar de Volvo van Luc Maris ging in de SupertouringCars + 2000cc.
  • Powercars
Spektakel in SuperTourismeCars
Spektakel in SuperTourismeCars
Van de twaalf aangekondigde deelnemers in Divisie SuperCar stonden er amper zes op de startgrid. Dat is 50% van het verwachte deelnemersveld voor de koninginnenklasse waarvoor de overgrote meerderheid van het publiek toch de verplaatsing maakt. Uiteraard valt hier de organisatie van de Challenge en de BRCV niets te verwijten, maar het is een teken aan de wand dat de Challenge ondanks een mooi en betaalbaar programma maar niet van de grond komt. Misschien moet de organisator zich toch maar eens herbronnen, want in de Challenge gelden geen voorinschrijvingen en dito inschrijvingsgelden. Het grote slachtoffer is opnieuw de toeschouwer. Komend weekend strijkt de Challenge neer in het Nederlandse Valkenswaard en vele toeschouwers zullen ditmaal tweemaal nadenken alvorens een beslissing te nemen. Van de in totaal 49 wagens die afgelopen weekend aan de start kwamen in Maasmechelen, telden we maar liefst 31 landgenoten. We mogen dus nog steeds zeggen dat de Challenge voorlopig nog steeds een veredeld Belgisch kampioenschap is. Bon, toch een dikke pluim dan maar voor dezen die wel intekenden terwijl bij de Super1600 en de SupertouringCars, op enkele namen na, toch wel een groot deelnemersveld paraat tekende.

Ramon Stepanenko voor Johnny Verkuringen, Max Pucher en Jos Jansen
Ramon Stepanenko voor Johnny Verkuringen, Max Pucher en Jos Jansen
Bij de SuperCars was de Rus Ramon Stepanenko in zijn Citroën C4 de sterkste van het weekend. Hij was viermaal de snelste tijdens de kwalificatieheats en stond dus op de pole met naast zich Jos Jansen. De tweede rij werd bemand door Johnny Verkuringen in de ex Van Mechelen-Subaru Impreza en de Oostenrijker Max Pucher, terwijl de laatste startrij in handen was van de Rus Oleg Grishin en onze derde landgenoot in het verhaal Ronny Scheveneels.  De Rus won de finale en Jansen werd knap tweede, maar de leider in het kampioenschap moet nu wel de Rus naast zich dulden in de tussenstand. Valkenswaard wordt dus een belangrijke afspraak voor de racende drukker.

Jansen had het niet onder de markt met ondermeer de Oostenrijker Max Pucher. “Als je achter Pucher hangt ben je gezien, en zijn starts zijn verdomd goed. In de finale had ik de motor niet op hoge toeren gehouden waardoor deze doodviel en ik pas als vierde uit de startblokken schoot. Uiteindelijk ben ik tevreden met mijn tweede plaats en ook met de nieuwe motor die wij voor deze wedstrijd in de Ford Focus Mk3 gelegd hebben” aldus de drukker uit Hoeselt.

De grote verrassing kwam uit het team Verkuringen, die loodtste zijn Subaru Impreza naar een knappe derde plaats, wetende dat er door een valse start 2x moest gejokerd worden. Ronny Scheveneels, die de ganse wedstrijd met problemen kampte aan zijn VW Scirocco, bleef ook in de finale niet gespaard, toen de gaskabel bleef hangen en hij even door de zandbak moest om uiteindelijk nog voor de Rus Oleg Grishin (Skoda Fabia Mk2) te eindigen.

Sanin Egor voor Sven Seeliger
Sanin Egor voor Sven Seeliger
Bij de Super1600 trok de Rus Sanin Egor aan het langste eind na een tumultueuze start, gezien eerst Pavel Vimmer in de kattenbak belandde en nadien ook kampioenschapsleider Artis Baumanis in de clinch raakte met Kasparas Navickas waardoor hij niet verder kwam dan de derde plaats. De Duitser Sven Seeliger kwam het snelst uit de startblokken, moest zwichten onder de druk van de Rus Sanin en werd uiteindelijk tweede met zijn Ford Fiesta Mk6. Door dit resultaat is de regerend kampioen plots de nieuwe leider in de tussenstand. De eerste Belg was Bart Stouten die zijn Peugeot 206 naar de negende plaats loodste, maar een ganse dag problemen had met de remmen. achteraan. 'Luigi" was gedurende twee dagen een van de snelste piloten op de baan, en mocht tijdens de eerste halve finale vertrekken vanop de pole waarna hij tweede werd. In de finale werd hij echter uitgesloten door na een duwfout nadien de zwarte vlag te negeren.

Ramon Castoral - Opel Astra OPC SuperTouringCars –2000cc
Ramon Castoral - Opel Astra OPC SuperTouringCars –2000cc
Bij de SupertouringCars -2000cc waren de reeks- en finale overwinning voor de supersnelle Tsjech Ramon Castoral in zijn Opel Astra OPC voor Jos Sterkens die ook zijn leidersplaats verliest aan de Tsjech. Joel Strackx vervolledigde het podium.




Ludo Hermans versus Steve Volders
Ludo Hermans versus Steve Volders
Bij de SupertouringCars +2000cc moest men tweemaal starten gezien Filip Vanderheyden na de eerste start een koprol maakte met zijn Volvo S40. In de tweede start verraste Luc Maris polesitter Steve Volders en loodste zijn Volvo 242 naar de zege voor de Ford Escort Mk1 van  Volders. De Volvo 242 van Bert Bosmans mocht het podium vervolledigen. Dave Leysen (BMW M3) en Ludo Hermans (Ford Escort Cosworth) sloten de top vijf af. Steve Volders wist wel zijn leidersplaats te verstevigen en is goed op weg naar zijn eerste RCE-titel.

Foto's: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in European Rallycross Challenge op woensdag 12 augustus 2015.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons