van der Horst

Maasmechelen: Geslaagde openingsmanche ondanks onderbezetting Supercars

Ladbrokes SRX SsangYong Cup
Ladbrokes SRX SsangYong Cup
Onder wisselvallige weersomstandigheden en voor een talrijk opgekomen publiek werd het Belgisch Rallycross seizoen op de Duivelsberg in Maasmechelen op gang geschoten. De eerste leiders in het kampioenschap zijn Jochen Coox, Davy Van Den Branden, Steve Volders en Bert Bosmans. Geen echt grote verrassingen. Het was vooral uitkijken naar de eerste race van de Ladbrokes SRX Cup, de nieuwe merkencup van Ssangyong die zijn debuut maakte met een mooi deelnemersveld en met copiloot.
Coox versus Jansen
Coox versus Jansen
Vier wagens waren aangekondigd bij de SuperCars, waarvan er twee hun kat stuurden. De eerste race werd zodoende reeds een laagtepunt bij de snelste wagens waardoor Jochen Coox en Jos Jansen het onder hun tweetjes mochten uitvechten. Tijdens de kwalificaties waren er twee snelste chrono’s voor Jansen en een voor Coox. Jansen realiseerde tijdens de finale dan nog eens een valse start en dat werd volgens het reglement bestraft met twee doortochten langs de jokerronde. Meteen was de winnaar gekend.   

Davy Van Den Branden - Citroën DS3 Super1600
Davy Van Den Branden - Citroën DS3 Super1600
Bij de Super1600  was het spannender. De reeksoverwinningen kwamen toe aan regerend kampioen Dennis Remans (Ford Fiesta) en Joël Strackx (Honda Civic). In de finale was het echter Van Den Branden die met zijn nagelnieuwe Citroën DS3 de beste schaatser was op het spekgladde tracé voor Remans en Strackx.

Steve Volders voor Martijn Vanhove
Steve Volders voor Martijn Vanhove
In de SuperNationals -2 liter stond er geen maat op Steve Volders die zijn Ford Fiesta Mk7 Touringcar liet debuteren, een wagen die hij bij Ingvar Gunnarsson in Zweden liet bouwen voor het Europees kampioenschap. Nick Neyens en Davy Van Ratingen vervolledigden het podium.




Meusen voor Bex en Maris
Meusen voor Bex en Maris
Luc Maris zette zijn nieuwe Volvo S40 tweemaal bovenaan de chronolijst bij de SuperNationals + 2000cc, maar het was Bert Bosman die het snelst uit de startblokken schoot tijdens de finale met zijn Volvo 242. Hij werd gevolgd door Luc Maris en Kristof Bex in hun Volvo’s C40. Maris maakte echter een stuurfout waardoor Tom Meeusen (Mitsubishi Lancer) en Johan Sleekx (BMW 130i) een plaats konden opschuiven. Uiteindelijk zegevierde Bosman voor Bex en Meeusen.


Ladbrokes SRX SsangYong Cup
Ladbrokes SRX SsangYong Cup
De eerste race van de Ladbrokes SRX Cup en dus ook de eerste rallycrosswedstrijd met copiloot was een succes met 10 ingeschreven wagens met letterlijk en figuurlijk schoon volk aan boord. Een meer dan geslaagde maidentrip voor deze merkencup en voor promotor Zelos. De finale werd betwist door de 6 beste en na een strijd van zes ronden, was het rallyrijder Guillaume De Ridder die de eerste overwinning binnenhaalde voor zijn team GDRX. Het team Autodis en het team Dealers SsangYong vervolledigden het podium.


Foto's: Johnny Loix - Zelos



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rallycross Nationaal op maandag 6 maart 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Maasmechelen.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons