van der Horst

Maasmechelen: Eerste leiders zijn gekend

Vlaams minister Zuhal Demir in gesprek met BRCV Voorzitter Michel Vigneron, Mathieu Vanhoef en Linda Reuten
Vlaams minister Zuhal Demir in gesprek met BRCV Voorzitter Michel Vigneron, Mathieu Vanhoef en Linda Reuten
De openingsrace van het Belgisch kampioenschap Rallycross en BelNed werd afgelopen weekend verreden op het geplaagde Duivelsberg circuit te Maasmechelen. Davy Van Den Branden, Luc Maris, Filip Wojtowicz, Victor Vranckx en Jan Keller gingen met de eerste zeges van het seizoen lopen. De problemen met de vergunning zijn echter nog niet van de baan en de organisator kreeg afgelopen weekend bezoek van N-VA-politica en Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir om de BRCV een hart onder de riem te steken.
Het welles-nietesspel tussen de uitbater BRCV en de Vlaamse milieuinspectie over de aanvraag tot een nieuwe omgevingsvergunnning (eind vorig jaar liep de vorige af) kan op begrip rekenen van Zuhal Demir, die een bezoekje bracht aan de Duivelsberg. Het is nu nagelbijten tot mei wat er uit de bus komt. Wetende dat de Duivelsberg reeds jarenlang steeds enkele maanden de deuren sluit tijdens het broedseizoen moet in ieder geval in hun voordeel pleiten. Laten we duimen voor de sport en hopen dat de vergunning door de provincie wordt afgeleverd. Het is een ingewikkeld dossier waarvan we u zeker op de hoogte houden.

Rainman Van Den Branden geeft de Skoda's van Susta en Cerny het nakijken

Start finale Super1600: Davy Van Den Branden & Yves Teelen voor de Tsjechische Skoda-tandem
Start finale Super1600: Davy Van Den Branden & Yves Teelen voor de Tsjechische Skoda-tandem
In de Super1600 waren enkele belangrijke namen die hun kat stuurden naar de eerste manche van het seizoen. Blijkbaar waren de wagens van vader en zoon Otzer nog niet klaar, terwijl Denis Remans de laatste race van vorig seizoen nog niet heeft verteerd en toen naar eigen zeggen onterecht behandeld werd door de aanwezige BORA-sportcommissie. Het was Davy Van Den Branden die primus was in de regen en met zijn Citroën DS3 het Tsjechisch Skoda-duo Jozef Susta en Jan Cerny voor kon blijven in de finale. De beide Tsjechen kwamen warmdraaien voor het komende Europees kampioenschap. De vierde plaats was voor Pascal Roumans die noorderbuur Marcel Snoeijers en Yves Teelen achter zich hield. Jordy Putzeys en Nick Vanalken verdwenen beiden in het decor na het nemen van de jokerlap.

Poolse zege bij SuperNationals -2000cc

De knappe Volvo C30 van de Pool Filip Wojtowicz
De knappe Volvo C30 van de Pool Filip Wojtowicz
Bij de SuperNationals -2000cc ging de zege naar de Pool Filip Wojtowicz nadat hij Bart Coninx verschalkte in de jokerlap. Regerend kampioen kampioen Kurt Lambers vervolledigde met zijn BMW het podium voor de Honda van Joel Strackx en Raf Verheyen. Het Nederlands duo Mandy Kasse en Pim Garvelink sloten deze finale af op zes en zeven, terwijl Ivo Van Den Brandt in de fout ging.

Pech voor Kristof Bex

Luc Maris voor Roel Verhoeven
Luc Maris voor Roel Verhoeven
Nieuw dit seizoen is dat er 16 finalisten overgaan naar 2 semi-finales en dat hieruit de 4 snelste van elke semi doorstoten naar de finale. In die finale kwam Kristof Bex het beste uit de startblokken bij de SuperNationals +2000cc, gevolg door Luc Maris en de rest van het veld. In de vierde ronde verloor de Volvo S40 het linkerachterwiel waardoor merkgenoot Maris de overwinning in de schoot geworpen kreeg. Het zilver ging naar de Nederlander Roel Verhoeven. Tom Meeusen pakte met Mitsubishi Lancer de laagste podiumtrede, voor het BMW trio Arne Kemps, Davy Leysen en Maikel Alewijnse. Johnny Verkuringen sloot de finale als laatste af in zijn Subaru Impreza.

Bij de X-Cross Junior stond er geen maat op Viktor Vranckx die zowel de reeksen als de finale achter zijn naam schreef, voor Tom Heindrichx en Kyandro van de Vivere. In de senior X-cross Senior gingen de eerste twintig BK punten naar Jan Keller voor Michael Maraite en Fred Caprasse.

Foto's: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rallycross Nationaal op woensdag 11 maart 2020.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons