van der Horst

Maasmechen ontvangt Rallycross Challenge Europe

Pucher versus Jansen bij de SuperCars
Pucher versus Jansen bij de SuperCars
Komend weekend vormt het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen het decor voor de derde manche van het Rallycross Challenge Europe (RCE) of het kleine broertje van het World en European RX. Na de wedstrijden in Tsjechië en Litouwen moeten onze landgenoten Jos Jansen bij de Supercars, Jos Sterkens in de min en Steve Volders in de plus 2 liter klasse hun leiderspositie verdedigen. De enige buitenlander die zijn leiderspositie in Limburg moeten komen verdedigen is de Let Artis Baumanis die de tussenstand aanvoert in Super1600
  • Oeste Kart
Jansen versus Stepanenko in Divisie Supercars
Jansen versus Stepanenko in Divisie Supercars
De Rallycross Challenge Europe is een alternatief voor piloten die op meerdere Europese circuits willen rijden, maar dan wel op een goedkopere manier dan het superprofessionele IMG dat de Rallycross RX organiseert en dit uitsplitst in een wereld- en een Europees kampioenschap. Het deelnemersveld is dan ook niet wat je echt zou verwachten van een Europees kampioenschap, maar laat ons dat groeipijnen noemen en de organisatoren de kans geven te groeien en zich te bewijzen. Het gaat in ieder geval de goede richting uit.

Het RCE bestaat uit zes weekends, verreden in Tsjechië, Litouwen, België, Nederland, Oostenrijk en Italië. Zes wedstrijden waarvan de beste vijf resultaten in rekening worden gebracht voor de berekening van het kampioenschap.
Het systeem is te vergelijken met Rallycross RX, met dit verschil dat er maar één kwalificatiemanche wordt verreden op zaterdag bij de supercars, gevolgd door drie op zondag, de halve finales en de finale. Verder zijn de TouringCars door de beperkte interesse opgenomen bij de SuperNationals. Deze samensmelting resulteert in de SuperTouringCars  – en + 2000cc.

In ieder geval oogt het deelnemersveld reeds een stuk beter dan twee jaar geleden toen Maasmechelen koos voor het kersverse RCE verhaal en niet in zee ging met IMG. Dat jaar hadden we geen internationale wedstrijd op niveau, waarna IMG vanaf 2004 uitweek naar het Waalse Mettet.

Met twaalf SuperCars aan de start zitten we met een goed gevuld startveld naar RCE normen. Daarin zitten reeds zeven verschillende nationaliteiten en hebben we met Jos Jansen een Belg aan de leiding in het kampioenschap. De racende drukker deed vorig seizoen veel ervaring op en reed een volledig wereldkampioenschap RX.

zeventien wagens zien we op de startlijst in Super1600 met enkele ronkende namen zoals Artis Baumanis die net als zijn broer in het Eurpean RX een Renault Twingo bestuurt en aan de leiding prijkt in de tussenstand. Verder is er nog een zeer Belgisch getint SuperTouringCars met 12 +2000cc wagens en 17 -2000 cc wagens. In totaal 29 wagens, waarvan 25 Belgen. Een soort van veredeld Belgisch kampioenschap dus in tegenstelling tot de SuperCars en de Super1600.

RCE - Divisie Supercar
RCE - Divisie Supercar
Jos Jansen zal het komend weekend niet onder de markt hebben om zijn leiderspositie te verdedigen bij de SuperCars, want de toppers zitten nog dicht bij elkaar na twee manches. Hij telt amper twee punten voorsprong op de Rus Ramon Stepanenko die een Citroën C4 uit het Traubergs Team bestuurt. Jansen zal zijn circuitkennis moeten aanwenden om zijn Ford Focus Mk3, voorzien van een nieuwe krachtbron, opnieuw naar de zege te loodsen. Verder is er nog ondermeer de Oostenrijker Max Pucher in zijn Ford Fiesta Mk7. Pucher won wel de openingswedstrijd in Tsjechië maar ging er zwaar af in Litouwen. De Litouwer Arydas Galinis (Ford Fiesta Mk7) en de Rus Oleg Grishin (Skoda Fabia Mk2) sluiten de voorlopige top vijf af bij de SuperCars. Ook Ronny Scheveneels die zijn VW scirocco terug heeft opgebouwd na zijn koprol in Mettet komt de Belgische kleuren verdedigen, net als Johnny Verkuringen in zijn Subaru impreza.
 
RCE - Divisie Super1600
RCE - Divisie Super1600
In de Super1600-klasse zijn de Belgische kansen beperkt tot een viertal piloten met name Bart Stouten (Peugeot 206), Danny Luyten (Toyota Yaris), Kris Fruru (Suzuki Swift) en Pascal Roumans (Ford Fiesta Mk6). Zij zullen moeten opboksen tegen de leider in de tussenstand, de Let Artis Baumanis, regerend kampioen uit Duitsland en tevens winnaar van de openingswedstrijd in Sosnova, Sven Seeliger (Ford Fiesta Mk6) en de Hongaar “ Luigi “ (Skoda Fabia Mk2). Dit drietal houdt er de spanning in gezien ze amper een puntje van elkaar gescheiden zijn in de tussenstand. De winnaar in Litouwen, de Rus Egor Sanin, sluit met zijn Renault Clio Mk2 samen met de Tsjech Václav Ververka Jr. in zijn nieuwe Peugeot 208 de top vijf af.
 
RCE - SuperTouringCars -2000cc
RCE - SuperTouringCars -2000cc
Als Roman Častoral met zijn Tsjechische Opel Astra van de partij zal zijn, zal onze landgenoot Jos Sterkens er een vette kluif aan hebben. Jos is met zijn Volvo C30 momenteel leider in de tussenstand van de SuperTouringCars – 2000cc. Verder in deze klasse nog landgenoten met Ivo Van Den Brandt (Mitsubishi Colt RWD) en Joel Strackx (Honda Civic). André Snoeys sluit de top vijf met zijn Ford Fiesta Mk6 RWD en is de laatste in het gezelschap die beide RCE-wedstrijden betwist heeft. De overige rijders zoals Filip Baelus (Volvo C30 RWD), vorig jaar laureaat in Mettet bij de TouringCars in het European RX en Martijn Vanhove, wiens BMW-krachtbron naar de eeuwige jachtvelden ging in de laatste Tsjechische meters, bezetten plaats zes en zeven in de ranking maar zijn daarom niet minder favoriet in deze Belgische manche.
 
RCE - SuperTouringCars +2000cc
RCE - SuperTouringCars +2000cc
Steve Volders is de enige in het gezelschap van de SuperTouringCars + 2 liter die de twee RCE-wedstrijden naar zijn hand wist te zetten en dus uiteraard ook zijn klasse met de Ford Escort Mk1 aanvoert voor het Volvo-duo Filip Vanderheyden en Herman Van Thielen. Ludo Hermans (Ford Escort) staat met één resultaat op plaats vier in de tussenstand. Maar de leider uit Nieuwerkerken mag in zijn eigen land tegenstand verwachten van niet reguliere RCE rijders zoals Belgisch kampioen Luc Maris met zijn spectaculaire Volvo
 
 
 
 
 
Timing
 
 
  
Vrijdag    7 augustus 2015
  
10 uurCircuit open
22 uurCircuit gesloten
  
  
Zaterdag  8 augustus 2015
  
07.30 u    Circuit open
08.00 u  - 10.15 uAdministratieve controle 
08.05 u  - 10.30 u         Technische controles
10.00 u  - 11.00 u      Vrije trainingen Retro Cup  (4 ronden)
11.00 u  - 12.30 u      Vrije trainingen  1  (4 ronden) RCE
12.45 u                       Briefing piloten
13.15 u  - 14.25 u       Vrije trainingen  2  (4 ronden) RCE
14.30 u  Start eerste reeks  Retro Cup
15.30 u                        Start eerste reeks   RCE
16.45 u                           Start tweede reeks Retro Cup
  
  
Zondag  9 augustus 2015
  
07.30 u                   Circuit open
08.30 u  - 10.00 u   Warm - up (2 ronden)  RCE
10.30 u                        Start derde  reeks  Retro Cup
11.00 u                    Start tweede  reeks  RCE
12. 30 u                    Parade op het circuit met de teams
                                 gevolgd door signeersessie
13.30 u                       Start derde  reeks  RCE
14.30 u                      Start vierde  reeks  RCE
15.30 u                     Halve finale
16.30 u                     Finale
 RCE podium in de paddock

Foto's: Johnny Loix
 

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in European Rallycross Challenge op dinsdag 4 augustus 2015.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons