Macau: Rob Huff houdt woord en pakt zevende zege op Circuito da Guia
Wanneer Rob Huff iets langs zijn neus weg vertelt, dan kan je hem maar beter ernstig nemen. Dat is dit weekend andermaal gebleken in Macau waar de Brit nog voor de start van de meeting te kennen had gegeven in race 2 een zevende seizoenzege te beogen. Zo gezegd, zo gedaan, Huff voelt zich in de straten van de voormalige Portugese kolonie als een vis in het water en kon er in het verleden altijd al ietsje meer. Ook met de oubollige Lada Granta die na het zomerreces toch wel merkbare tijdwinst heeft geboekt. Indien de nieuwe Lada voor 2015 de hoge verwachtingen inlost, dan mag de flegmatieke Brit zeker op het lijstje met kandidaat kampioenen worden bijgeschreven.
Toegegeven, Tiago Monteiro had een eerste zege van het seizoen best verdiend. De Portugees was via een goede start voorbij polesitter Valente naar de leiding gespurt en leek die, geholpen door het onderling duel om de tweede plaats tussen achtervolgers Huff en Muller, tot op de finishlijn te zullen vasthouden. Tot de stuurbekrachtiging van zijn Honda Civic tijdens de safety car-interventie kuren kreeg en onze man noodgedwongen de pits opzocht.
Géén zege maar ook geen podium dus voor de Japanse constructeur daar Norbert Michelisz in de spannende en spectaculaire slotfase in de Lisboa-bocht door Hugo Valente naar de vierde plaats werd teruggewezen. De Fransman vertrok vanop de pole maar verknalde zijn start, om de openingsronde pas in vijfde stelling achter Monteiro, Huff, Muller en Michelisz af te sluiten. Onder constante druk van de opgerukte José Maria Lopez moest Valente daarop bij Michelisz afhaken maar dankzij een safety car-fase in ronde acht nadat Citroën-rijder Ma in de R-Bend vrij zwaar in de banden was beland, vond de Fransman opnieuw de aansluiting bij het kwartet voor hem.
Yvan Muller eindigde een voor hem frustrerend seizoen met een tweede plaats. De uittredende kampioen die zoals de rest van het veld in José Maria Lopez zijn meerdere moest erkennen, zou met gelijke wapens wellicht leider Huff na het vrijgeven van de baan uit het zadel hebben gelicht. De Elzasser kreeg zijn 60 kilogram zwaardere C-Elysée in de beruchte Lisboa-bocht evenwel niet voldoende afgeremd om zich alsnog langsheen de knalrode Lada Granta te murwen.
Lopez en Loeb remonteerden achtereenvolgens Tom Coronel en Tom Chilton maar beide Citroën-rijders zagen hun opmars gestopt op plaatsen vijf en zes. Tom Chilton zelf had net als Valente, zijn buurman op de eerste rij, zijn start totaal verknald en toefde na één ronde pas in zesde stelling; hij zou uiteindelijk als zevende finishen voor ROAL Motorsport-teamgenoot Tom Coronel. Die leverde zowat de hele race fel slag met Ma Qing Hua met de achtste plek als inzet, tot de Chinees in de R-Bend hard in de banden terechtkwam. Pech voor Ma die we volgend jaar zo goed als zeker onder de luifel van het Sebastien Loeb Racing-team weervinden aan boord van één van beide klantenauto's van het nieuwe WTCC-team. Ma's sortie was een en al voordeel voor James Thompson die met een negende stek extra punten voor werkgever Lada in het laatje bracht. Veteraan Franz Engstler profiteerde eveneens van Ma's onheil, de sympathieke Duitser erfde voor zijn afscheid van het WTCC het laatste puntje. Engstler zien we volgend jaar wellicht in Macau terug, maar dan in het kader van een TC3-meeting. Het WTCC zelf neemt na tien spraakmakende edities immers afscheid van het Circuito da Guia en het zal dus alvast niet in het kader van het wereldkampioenschap voor toerwagens zijn dat Rob Huff's fenomenale record ooit verbeterd wordt.
Nadat eerder Mehdi Bennani na zijn clash met TC2T-rijder Kwong forfait voor het tweede treffen had moeten geven, kwam ook Gabriele Tarquini niet meer aan de start. De vaalbleke Italiaan was 's nachts slachtoffer van een voedselvergiftiging geworden en vertoonde uitdrogingsverschijnselen. Het mag in de gegeven omstandigheden een wonder heten dat Spiderman in race 1 zijn derde plaats kon vasthouden.
Uitslag Macau - race 2:
1 HUFF LADA Granta 1.6T 11 ronden in 28:21.086
2 MULLER Citroen C-Elysee WTCC + 0.344
3 VALENTE Chevrolet RML Cruze TC1 +3.352
4 MICHELISZ Honda Civic WTCC +3.990
5 LOPEZ Citroen C-Elysee WTCC +4.285
6 LOEB Citroen C-Elysee WTCC + 4.825
7 CHILTON Chevrolet RML Cruze TC1 +5.562
8 CORONEL Chevrolet RML Cruze TC1 +6.615
9 THOMPSON LADA Granta 1.6T +8.252
10 ENGSTLER BMW E90 320 TC + 41.038
11 MUNNICH Chevrolet RML Cruze TC1 + 1:31.505
12 FILIPPI SEAT Leon WTCC +1:38.302
13 DE SOUZA BMW E90 320 TC +1:40.310
14 MAK BMW E90 320 TC +2:04.022
15 KWONG SEAT Leon WTCC +2:22.483
16 MONTEIRO Honda Civic WTCC + 1r
17 MA Citroen C-Elysee WTCC +5r
18 KOZLOVSKIY LADA Granta 1.6T +5r
19 MORBIDELLI Chevrolet RML Cruze TC1 +8r
Eindstand WTCC-kampioenschap 2014:
1.Lopez 462p
2.Muller 336
3.Loeb 295
4.Michelisz 201
5.Monteiro 186
6.Tarquini 182
7.Coronel 159
8.Chilton 150
9.Morbidelli 109
10.Huff 93
11.Bennani 85
12.Valente 85
13.Ma 69
14.Borkovic 41
15.Thompson 22
16.Engstler 13
Constructeurstitel:
1.Citroën 1003
2.Honda - 293
3.Lada - 578
Eindstand Yokohama Trophy 2014:
1.Engstler 268
2.Filippi 175
3.Di Sabatino 98
4.De Souza 50
5.Kwong 22
6.Mak 20
7.Echevarria 12
8.Nagy 12
17.Kozlovskiy 11
18.Filippi 4
19.Münnich 3
20.Di Sabatino 2
Foto's: FIA WTCC
Tweet