van der Horst

Macau: BRC Hyundai's domineren, Michelisz nieuwe leider

Norbert Michelisz - BRC Hyundai N Squadra Corse: pole en nieuwe leider
Norbert Michelisz - BRC Hyundai N Squadra Corse: pole en nieuwe leider
Norbert Michelisz eigende zich op een zonovergoten Guia-omloop de beste startpositie toe voor de eerste race. Na de tweede oefensessie en de Q1-sessie domineerden de beide BRC Hyundai N Squadra Corse-bolides ook in Q2 waarin Norbert Michelisz voor 72/1000sten teamgenoot Mikel Azcona vooraf ging, goed voor de pole. De Spanjaard werd na afloop evenwel teruggezet naar P5 om Rob Huff in diens laatste snelle ronde te hebben gehinderd. Dit promoveerde Yann Ehrlacher, Nestor Girolami en een uitermate gefrustreerde Rob Huff naar een resp. tweede, derde en vierde startplaats. Het Cyan Racing-duo Thed Björk-Santiago Urrutia lukte de negende en tiende tijd en monopoliseert zodoende de eerste startrij voor race 2.
Yann Ehrlacher - Lynk&Co Cyan Racing
Yann Ehrlacher - Lynk&Co Cyan Racing
Na de eerste run in Q1 prijkten Azcona, Michelisz en Ma bovenaan de tijdtabel, een rangorde die tot het vallen van de vlag niet meer zou wijzigen. Rob Huff verbeterde van P6 naar P4 en ging hiermee rivaal Yann Ehrlacher vooraf. Frédéric Vervisch die er net als Huff net niet af ging in de beruchte Lisboa-bocht, moest vrede nemen met de zesde  tijd. De derde Comtoyou-Audi bemand door John Filippi leek de cut voor Q2 te gaan missen maar de Fransman redde het op de finishlijn (P10), net als Bargwanna en Butti.

Ehrlacher verslikte zich in zijn eerste snelle Q2-ronde lichtjes bij Lisboa wat maakte dat de Fransman slechts achtste stond toen de sessie met code rood werd gestopt nadat Butti met zijn Hyundai Elantra in de rail was beland. Azcona die zich eveneens in Lisboa had verslikt stond toen negende in de rangorde, aangevoerd door zijn BRC-teamgenoot Michelisz voor Girolami, Huff, Ma, Vervisch en Filippi. 

Bij de herneming - zonder Nestor Girolami die niet meer aanzette en uiteindelijk slechts twee plaatsen zou moeten inleveren (P4) - stormde Ehrlacher dadelijk naar P1. De Fransman zag zijn chrono meteen daarop scherper gesteld door BRC-rijders Michelisz en Azcona, een rangorde die niet meer zou wijzigen. Huff strandde op een ietwat problematische vijfde startplaats waardoor hij in de nieuwe puntenstand tegen een achterstand van resp. tien en zes punten op leider Michelisz  en Ehrlacher aankeek.

Werk op de plank voor Rob Huff (Comtoyou Racing)
Werk op de plank voor Rob Huff (Comtoyou Racing)
Dit was niet naar de zin van de fulminerende Brit die stelde in diens laatste vliegende ronde door Azcona te zijn gehinderd. Press officer Fabio Ravaioli die in de paddock zijn hand op Huff's schouder had gelegd moest het als eerste ontgelden, een nooit geziene woedeaanval van de Brit sinds we die anno 2005 van nabij aan het werk zagen. De inzet is groot, zoveel is zeker.

De pil werd achteraf ietwat verzacht toen Azcona door de wedstrijdleiding alsnog naar P5 werd teruggezet. Een bestraffing waardoor Ehrlacher, Girolami en Huff naar een resp. tweede, derde en vierde startplaats achter polesitter Michelisz doorschoven. Hoewel men er kon van uit gaan dat de bestraffing ook een implicatie op de puntendeling had, bleek dit niet het geval. Azcona behoudt met andere woorden de punten voor diens tweedesnelste chrono zodat leider Michelisz race 1 aanvat met een bonus van zes punten op Ehrlacher en tien op Huff. 

Uitslag Q1
Uitslag Q2
Kampioenschap

Foto's: WSC Group



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in TCR World Tour op vrijdag 17 november 2023.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons