Macau: Frédéric Vervisch schenkt Comtoyou Racing eerste WTCR-zege, Tarquini DNF
Bij die start behoudt Scheider de leiding maar gaat Vervisch al meteen over Alfa-rijder Ceccon die bij het aanremmen voor Lisboa nipt Muller weet af te houden. Het viertal ontsnapt zodoende aan de massacrash achter hen, zo te zien veroorzaakt door Yann Ehrlacher die Pepe Oriola richting vangrail drukt. (al wordt Oriola achteraf schuldig bevonden door de wedstrijdleiding - update). Beiden gaan rond en raken de rail maar waar Ehrlacher als bij wonder zijn weg in vijfde stelling kan verderzetten, blokkeert Oriola de baan voor het aanstormende peloton. Toppers Tarquini, Vernay,
Michelisz, Huff en Björk betalen het gelag en moeten opgeven. Een drama voor de puntenleider die zijn behoorlijk beschadigde Hyundai i30N TCR nog wel naar de pits weet te brengen, in de hoop die tijdig te kunnen herstellen voor de hoofdrace dik twee uur later.
Omdat iedereen van de plek des onheils weet weg te komen wordt de wedstrijd zonder neutralisatie verdergezet. Het leiderskwartet Scheider - Vervisch - Ceccon - Muller kan hierdoor meteen op een ruime voorsprong op eerste achtervolger Ehrlacher bogen.
Halfweg de race ziet Vervisch de kans schoon en gaat op het rechte eind naar 'Mandarin' knap aan Scheider voorbij. Ook Muller neemt bij 'Lisboa' de maat van Ceccon en zet meteen ook Scheider onder druk. De voormalige DTM-kampioen, voor het eerst in Macau aan de slag, overleeft daarop vier adembenemende uitrempogingen nabij die zelfde Lisboa-bocht in evenveel resterende ronden. Een sportief duel tussen kampioenen waarvan Vervisch dankbaar gebruikt maakt om verder afstand te nemen, een spraakmakende eerste WTCR-zege tegemoet. Muller finist als derde, Kevin Ceccon houdt vast aan zijn vierde plaats en gaat het Münnich Motorsport-duo Guerrieri - Ehrlacher vooraf. Denis Dupont tikt als 15de aan, onder de neus van Tom Coronel.
Dankzij zijn derde stek, goed voor vijftien punten, reduceert Muller de kloof naar de ongelukkige Tarquini tot achttien eenheden. Mocht Tarquini niet in de hoofdrace aanzetten of geen punten scoren dan heeft Muller aan een derde plaats (19 punten) genoeg om de Italiaan voor één luttel punt de titel te ontzeggen.
"De Audi's verschenen hier met 60 kilogram extra ballast aan boord en vooraf maakte ik me eerlijk gezegd niet teveel illusies. Maar Jean-Karl Vernay bewees gisteren dat het wel degelijk mogelijk was hier te winnen. Mijn start was OK, zondermeer, maar ik slaagde er in Ceccon voorbij te gaan. Nog in de eerste ronde toen ik achter Timo reed zag ik dat hij afstand nam en dacht toen dat het lastig zou worden. Maar toen hij in de tweede ronde wat terugviel geloofde ik er in hem voorbij te kunnen gaan. Het was allesbehalve makkelijk, maar net voor Mandarin slaagde ik in mijn opzet. De concurrentie achter mij maakte het elkaar lastig zodat het er enkel nog op aan kwam geen fouten te maken en de race te controleren. Ik ben ontzettend blij met deze eerste zege, ook voor het team, en het is fantastisch om twee zo'n legendarische piloten voor te zijn gebleven." aldus Vervisch achteraf, niet zonder zich aan de voet van het podium, in een zucht van opluchting, een gesmoorde 'godver...' te hebben laten ontvallen.
Uitslag Race 2 - Macau
Kampioenschap:
1.Tarquini 305p
2.Muller 272
3.Vernay 245
4.Björk 238
5.Oriola 235
6.Guerrieri 227
7/Michelisz 227
8.Huff 219
9.Vervisch 203
10.Comte 191
Foto's: DPPI
Tweet