van der Horst

Macau: Heb je al gehoord van de zeven?

De zeven kanshebbers
De zeven kanshebbers
Neen, we hebben het hier uiteraard niet over een dansende edelman maar over maar liefst zeven rijders die dit weekend in Macau nog kans maken op de eerste WTCR-titel. Het getal zeven brengt in onze contreien geluk en dat kunnen de nog resterende titelkandidaten en de overige 24 starters ongetwijfeld gebruiken op deze in de gokstad bij uitstek uitgetekende stratenomloop waar het gevaar om elke hoek loert. De soms terechte kritiek op de al te ingrijpende gevolgen van de combinatie van Balance of Performance en succesballast mocht dit eerste seizoen dan al niet uit de lucht zijn, de regelgeving resulteerde in elk geval in een nooit geziene open titelstrijd waarbij alle deelnemende merken reeds minstens één zege boekten.
Gabriele Tarquini - BRC Hyundai i30 TCR
Gabriele Tarquini - BRC Hyundai i30 TCR
De realiteit gebiedt ons te stellen dat het kransje reële titelkandidaten met puntenleider Gabriele Tarquini, Yvan Muller en uittredend WTCC-kampioen Thed Björk beperkt blijft tot drie. Negen jaar nadat Tarquini anno 2009 in dit zelfde Macau als 47-jarige de oudste FIA-WTCC-wereldkampioen in de geschiedenis werd, maakt de inmiddels 56 jaar oude veteraan de beste kans om een tweede,  toerwagenwereld(cup)titel aan zijn palmares toe te voegen. Bedenker Stan Lee mag gisteren dan al zijn overleden, feit is dat Spiderman kan bogen op een voorsprong van 39 punten op naaste achtervolger en viervoudig WTCC-kampioen Yvan Muller, terwijl Björk toch al  tegen een kloof van 53 punten aankijkt.

Macau blijft evenwel één grote loterij. Een sortie met onherstelbare schade, al dan niet veroorzaakt door een rist lokale, minder goed geïnspireerde wildcard-houders of een technisch euvel met een uitzichtloze startplaats op de grid, en we krijgen een heel ander plaatje te zien.

Yvan Muller - Thed Björk
Yvan Muller - Thed Björk
Met nog 87 punten voor het grijpen resten Pepe Oriola (Cupra -64p), Jean-Karl Vernay (Audi --75p), Esteban Guerrieri (Honda --78p) en Norbert Michelisz (Hyundai--79p) hoe dan ook nog slechts een mathematische kans op de felbegeerde WTCR-kroon.
Het op basis van de drie in het Verre Oosten verreden raceweekends herberekende succesballast lijkt in Macau minder doorslaggevend te zullen zijn. De Audi's (+60kg - 10kg Bop) en Honda's (+50 kg) komen even zwaar aan de start. Tarquini, Muller en Björk zijn net als hun Hyundai-collega Michelisz met 40 kg extra onderweg. Rob Huff krijgt met 30 kg ballast aan boord van diens Golf GTI TCR een klein duwtje in de rug bij zijn gooi naar een... tiende overwinning in Macau. De Alfa Romeo's torsen 20 kg met zich mee, tien kilogram meer dan de Peugeot's en de Cupra's van onder meer Pepe Oriola. Een opportuniteit voor de Campos-rijder, momenteel vierde in de puntenstand, om de kloof van elf punten naar Thed Björk te dichten en zodoende een plaatsje op het finale WTCR-podium te versieren.
 
Frédéric Vervisch - Audi Sport Comtoyou Racing
Frédéric Vervisch - Audi Sport Comtoyou Racing
In tegenstelling tot het tricolore Lukoil Leopard Racing WRT met  het duo Jean-Karl Vernay (3 zeges) - Gordon Shedden (1 zege) en dito DG Sport Compétition met Aurélien Comte (1 zege) zijn zowel  Audi Sport Comtoyou Racing als  Boutsen Ginion Racing (hier met Ma Qing Hua naast Tom Coronel) nog steeds op zoek naar een eerste overwinning. Zo ook Frédéric Vervisch die er reeds een paar keer heel dicht bij was.
"Ik ben er 32 en heb altijd al in Macau willen rijden, het is een droom die werkelijkheid wordt. Ik reed al op heel wat stratenomlopen:  Beijing, Baku, Monaco, Trois-Rivières en dit seizoen in Marrakech, Vila Real en Wuhan. Ik denk dat circuitkennis er een grotere rol speelt dan op een permanente omloop omdat je er niet meteen de limieten kan opzoeken. Elk foutje, zelfs in de oefenritten, kan meteen het einde van jouw weekend betekenen. Er is ook helemaal geen ruimte voor fouten. De slipstream-inhaalmaneuvers, de vele bizarre incidenten zoals het over de kop gaan van Laurens Vanthoor in diens GT3, de massacrashes, het staat allemaal op eenieders netvlies gegrift" aldus Vervisch.

De broederstrijd om de titel bij de teams tussen BRC (met Tarquini en Michelisz) en Yvan Muller Racing (met de boss himself en Björk) belooft bijzonder spannend te worden nu slechts acht punten beide Hyundai-teams van elkaar scheiden.

Timing WTCR Race of Macau (GMT +8):
Donderdag 15 november:
09:05-09:35 – Free Practice 1
13:30-14:00 – Free Practice 2

Vrijdag 16 november:
08:50-09:30 – Qualifying 1
13:35-14:50 – Qualifying 2

Zaterdag 17 november:
14:25 – Race 1 (8 r)

Zondag 18 november:
08:20 – Race 2 (8 r)
11:00 – Race 3 (11 r)
 
WTCR - Kampioenschap:
Rijders:
 
1 - Tarquini 291 p.
2 - Muller  252 p.
3 - Björk/ 238 p.
4 - Oriola  227 p.
5 - Vernay  216 p.
6 - Guerrieri  213 p.
7 - Michelisz  212 p.
8 - Vervisch 203 p.
9 - Huff 197 p.
10.Comte 191 p....

Teams:
1 - BRC Racing Team  510 p.
2 - MRacing - YMR  502 p.
3 - All-inkl Motorsport  401 p.
4 - Sebastien Loeb Racing 365 p.
5 - Audi Sport Leopard Lukoil Team  352 p....
 
Foto's: FIA WTCR & Hans van Onsem



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op woensdag 14 november 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Macau.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons