Macau: Heb je al gehoord van de zeven?
De realiteit gebiedt ons te stellen dat het kransje reële titelkandidaten met puntenleider Gabriele Tarquini, Yvan Muller en uittredend WTCC-kampioen Thed Björk beperkt blijft tot drie. Negen jaar nadat Tarquini anno 2009 in dit zelfde Macau als 47-jarige de oudste FIA-WTCC-wereldkampioen in de geschiedenis werd, maakt de inmiddels 56 jaar oude veteraan de beste kans om een tweede, toerwagenwereld(cup)titel aan zijn palmares toe te voegen. Bedenker Stan Lee mag gisteren dan al zijn overleden, feit is dat Spiderman kan bogen op een voorsprong van 39 punten op naaste achtervolger en viervoudig WTCC-kampioen Yvan Muller, terwijl Björk toch al tegen een kloof van 53 punten aankijkt.
Macau blijft evenwel één grote loterij. Een sortie met onherstelbare schade, al dan niet veroorzaakt door een rist lokale, minder goed geïnspireerde wildcard-houders of een technisch euvel met een uitzichtloze startplaats op de grid, en we krijgen een heel ander plaatje te zien.
Met nog 87 punten voor het grijpen resten Pepe Oriola (Cupra -64p), Jean-Karl Vernay (Audi --75p), Esteban Guerrieri (Honda --78p) en Norbert Michelisz (Hyundai--79p) hoe dan ook nog slechts een mathematische kans op de felbegeerde WTCR-kroon.
Macau blijft evenwel één grote loterij. Een sortie met onherstelbare schade, al dan niet veroorzaakt door een rist lokale, minder goed geïnspireerde wildcard-houders of een technisch euvel met een uitzichtloze startplaats op de grid, en we krijgen een heel ander plaatje te zien.
Met nog 87 punten voor het grijpen resten Pepe Oriola (Cupra -64p), Jean-Karl Vernay (Audi --75p), Esteban Guerrieri (Honda --78p) en Norbert Michelisz (Hyundai--79p) hoe dan ook nog slechts een mathematische kans op de felbegeerde WTCR-kroon.
Het op basis van de drie in het Verre Oosten verreden raceweekends herberekende succesballast lijkt in Macau minder doorslaggevend te zullen zijn. De Audi's (+60kg - 10kg Bop) en Honda's (+50 kg) komen even zwaar aan de start. Tarquini, Muller en Björk zijn net als hun Hyundai-collega Michelisz met 40 kg extra onderweg. Rob Huff krijgt met 30 kg ballast aan boord van diens Golf GTI TCR een klein duwtje in de rug bij zijn gooi naar een... tiende overwinning in Macau. De Alfa Romeo's torsen 20 kg met zich mee, tien kilogram meer dan de Peugeot's en de Cupra's van onder meer Pepe Oriola. Een opportuniteit voor de Campos-rijder, momenteel vierde in de puntenstand, om de kloof van elf punten naar Thed Björk te dichten en zodoende een plaatsje op het finale WTCR-podium te versieren.
In tegenstelling tot het tricolore Lukoil Leopard Racing WRT met het duo Jean-Karl Vernay (3 zeges) - Gordon Shedden (1 zege) en dito DG Sport Compétition met Aurélien Comte (1 zege) zijn zowel Audi Sport Comtoyou Racing als Boutsen Ginion Racing (hier met Ma Qing Hua naast Tom Coronel) nog steeds op zoek naar een eerste overwinning. Zo ook Frédéric Vervisch die er reeds een paar keer heel dicht bij was.
"Ik ben er 32 en heb altijd al in Macau willen rijden, het is een droom die werkelijkheid wordt. Ik reed al op heel wat stratenomlopen: Beijing, Baku, Monaco, Trois-Rivières en dit seizoen in Marrakech, Vila Real en Wuhan. Ik denk dat circuitkennis er een grotere rol speelt dan op een permanente omloop omdat je er niet meteen de limieten kan opzoeken. Elk foutje, zelfs in de oefenritten, kan meteen het einde van jouw weekend betekenen. Er is ook helemaal geen ruimte voor fouten. De slipstream-inhaalmaneuvers, de vele bizarre incidenten zoals het over de kop gaan van Laurens Vanthoor in diens GT3, de massacrashes, het staat allemaal op eenieders netvlies gegrift" aldus Vervisch.
"Ik ben er 32 en heb altijd al in Macau willen rijden, het is een droom die werkelijkheid wordt. Ik reed al op heel wat stratenomlopen: Beijing, Baku, Monaco, Trois-Rivières en dit seizoen in Marrakech, Vila Real en Wuhan. Ik denk dat circuitkennis er een grotere rol speelt dan op een permanente omloop omdat je er niet meteen de limieten kan opzoeken. Elk foutje, zelfs in de oefenritten, kan meteen het einde van jouw weekend betekenen. Er is ook helemaal geen ruimte voor fouten. De slipstream-inhaalmaneuvers, de vele bizarre incidenten zoals het over de kop gaan van Laurens Vanthoor in diens GT3, de massacrashes, het staat allemaal op eenieders netvlies gegrift" aldus Vervisch.
De broederstrijd om de titel bij de teams tussen BRC (met Tarquini en Michelisz) en Yvan Muller Racing (met de boss himself en Björk) belooft bijzonder spannend te worden nu slechts acht punten beide Hyundai-teams van elkaar scheiden.
Timing WTCR Race of Macau (GMT +8):
Donderdag 15 november:
09:05-09:35 – Free Practice 1
13:30-14:00 – Free Practice 2
09:05-09:35 – Free Practice 1
13:30-14:00 – Free Practice 2
Vrijdag 16 november:
08:50-09:30 – Qualifying 1
13:35-14:50 – Qualifying 2
Zaterdag 17 november:
14:25 – Race 1 (8 r)
Zondag 18 november:
08:20 – Race 2 (8 r)
11:00 – Race 3 (11 r)
WTCR - Kampioenschap:
Rijders:
1 - Tarquini 291 p.
2 - Muller 252 p.
3 - Björk/ 238 p.
4 - Oriola 227 p.
5 - Vernay 216 p.
6 - Guerrieri 213 p.
7 - Michelisz 212 p.
8 - Vervisch 203 p.
9 - Huff 197 p.
10.Comte 191 p....
1 - Tarquini 291 p.
2 - Muller 252 p.
3 - Björk/ 238 p.
4 - Oriola 227 p.
5 - Vernay 216 p.
6 - Guerrieri 213 p.
7 - Michelisz 212 p.
8 - Vervisch 203 p.
9 - Huff 197 p.
10.Comte 191 p....
Teams:
1 - BRC Racing Team 510 p.
2 - MRacing - YMR 502 p.
3 - All-inkl Motorsport 401 p.
4 - Sebastien Loeb Racing 365 p.
5 - Audi Sport Leopard Lukoil Team 352 p....
Foto's: FIA WTCR & Hans van Onsem
2 - MRacing - YMR 502 p.
3 - All-inkl Motorsport 401 p.
4 - Sebastien Loeb Racing 365 p.
5 - Audi Sport Leopard Lukoil Team 352 p....
Foto's: FIA WTCR & Hans van Onsem
Tweet