van der Horst

Macau: Kampioen Gabriele Tarquini wil titel in 2019 verdedigen

Gabriele Tarquini
Gabriele Tarquini
Gabriele Tarquini werd zondag in Macau als allereerste tot WTCR-kampioen gekroond. De inmiddels 56-jarige maar nog immer kwieke Italiaan won de titel met amper drie punten voorsprong op die andere veteraan, Yvan Muller. Een verdiende beloning voor Spiderman die nagenoeg het hele seizoen de puntentabel aanvoerde. Dat constructeur Hyundai voor zijn WTCR-debuut met zowel de rijders- als teamtitel aan de haal ging, is eveneens grotendeels het werk van de oud-F1-rijder die binnen het BRC Racing-kader de ontwikkeling van de Hyundai i30 N TCR voor zijn rekening nam.
Wild pig meets tiger
Wild pig meets tiger
Welk gevoel geeft het om als eerste de  WTCR – FIA World Touring Car Cup presented by OSCARO-titel te winnen?
Ik was er op gebrand  de titel mee naar huis te nemen na een lang en zwaar seizoen waarin ik quasi 90% van de tijd puntenleider was geweest. Mijn dank gaat dan ook uit naar constructeur Hyundai die van bij het prilIe begin voor mij koos en het hele  BRC Racing Team, mijn teamgenoot  [Norbert Michelisz], mijn vrouw, zoon en dochter"

Hoe schatte je jouw winstkansen in bij aanvang van het seizoen?
"Ik verwachtte eerlijk gezegd wel te kunnen meestrijden voor de titel. We wisten reeds dat de auto zeer goed was maar het niveau van de overige Hyundai-rijders Norbi, Yvan en Thed lag hoog.  Reeds bij de start van het seizoen stelde ik dat wellicht niet de snelste maar de slimste of mogelijk de luckiest guy het zou halen in zo'n lang seizoen met dertig wedstrijden.
 
Gabriele Tarquini
Gabriele Tarquini
Dacht je nog kans op de titel te maken toen je in race 2 moest opgeven?
"Door mijn eigen fout maakte ik het mezelf erg moeilijk. Zonder die fout in qualifying ware het er uiteraard makkelijker geweest, want wanneer je in beide races vanop P14 moet starten kan er vanalles gebeuren. In race 2 had ik twee of drie plaatsen gewonnen maar dan crashte iemand net voor mij en werd ik in 'Lisboa' achteraan aangereden met flinke schade als gevolg. Mijn derde start was wellicht de slechtste van het weekend maar ik had meer kans om ongeschonden door die bocht te komen. Na afloop van de openingsronde zat 50% van de job er op. Het bleef erg lastig met Thed Björk onder mijn bumper maar mijn auto was sneller dan gisteren toen het niet zo vlot ging."

Hoe hoog schat je dit resultaat in, vergeleken bij de FIA WTCC-titel die je eerder won?
Hoger want het rijdersniveau ligt wellicht hoger dan in 2009 toen voornamelijk de SEAT-rijders de dienst uit maakten. Nu werd er door meer rijders meer strijd geleverd. En de Balance of Performance zorgde er voor dat je nu een top was en een andere keer nergens.”
 
Gabriele Tarquini met Andrea Adamo, Team Manager Hyundai Motorsport Customer Racing
Gabriele Tarquini met Andrea Adamo, Team Manager Hyundai Motorsport Customer Racing
Klopt het dat je na jouw titel in 2009 overwoog te stoppen?
Ik herinner me dat toen ik destijds met de titel op zak naar de persconferentie stapte ik aan stoppen dacht, want wat kon ik nog meer bereiken eens je wereldkampioen bent?  Het was wellicht ook het juiste moment maar onderweg dacht ik bij mezelf 'waarom stoppen, ik wil racen, ik heb de adrenaline, ben niet traag en kan nog doorgaan'. SEAT zette toen een punt achter de WTCC-campagne en daarom besloot ik in 2010 verder te gaan met een privéteam. Dat bleek lang niet makkelijk maar negen jaar later tekende ik opnieuw present voor de titelrun. Dat voelde vreemd aan maar ook in het leven zelf verloopt een en ander soms vreemd."
 
Het feit de titel te winnen nadat je een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Hyundai i30 N TCR speelde schenkt je ongetwijfeld extra voldoening?
De voorbereiding nam veel tijd in beslag, vergde veel zowel van mezelf als van Hyundai, de ingenieurs,mecaniciens, het team. De voorbereiding, het hele plan verliep prima zodat we het seizoen op de best mogelijke manier aanvatten. Ik ben dan ook erg fier op wat we hebben gerealiseerd."

Gabriele Tarquini
Gabriele Tarquini
Yvan Muller ontvouwde in Macau zijn plannen voor het volgende WTCR-seizoen, ben jij zinnens jouw titel in 2019 te verdedigen?
"Ik weet het eerlijk gezegd niet zo goed. Ik wil het even laten bezinken. Ik ben er 56, nog steeds vrij snel, mogelijk zelfs wat slimmer inmiddels. Dit is mijn derde wereldtitel want ik won er ook één in karting. Ik denk niet dat ik wil stoppen, dus als ik met het goedvinden van Hyundai kan verder doen, dan zal ik dat ook doen".
 
Digest - GABRIELE TARQUINI (I)
 
Geboortejaar: 02/03/1962 - Team: BRC Racing Team, Hyundai i30 N TCR
 
WTCR 2018- resultaten:
 
WTCR starts  29  SQ Q1 deelnames  10
WTCR wins  5  SQ Q2  deelnames 6
WTCR poles  2  SQ Q3 deelnames  5
WTCR fastest laps  5  Best qualifying result  1
WTCR laps led  73  Best race result  1
 
Gabriele Tarquini's palmares:

1983: 1, European and Italian karting
1984: 1, World and Italian karting
1985: 6, Formula 3000 Championship
1986: 10, F3000
1987: 8, F3000; Formula One World Championship (Osella)
1988: (best result 8), F1 (Coloni)
1989: 5 (1 win), Italian Super Touring Championship (BMW M3); (best result 6) F1 (AGS)
1990: (best result 13) F1 (AGS)
1991: (best result 8/11) F1 (AGS/Fondmetal)
1992: 5, Italian Super Touring (BMW M3); (best result 14) F1 (Fondmetal)
1993: 3 (5 wins), Italian Super Touring (Alfa Romeo 155)
1994: 1 (8 wins), British Touring Car Championship (Alfa Romeo 155)
1995: 7 (2 wins), Italian Super Touring (Alfa Romeo 155)
1996: 14 (1 win), International Touring Car Championship (Alfa Romeo 155)
1997: 6 (1 win), BTCC (Honda Accord)
1998: 7 (1 win), German Super Touring Championship (Honda Accord)
1999: 4 (1 win), German Super Touring (Honda Accord)
2000: 6 (3 wins), BTCC (Honda Accord)
2001: 3 (9 wins), European Super Touring Championship (Honda Accord)
2002: 14 (best result 3), European Super Touring (Alfa Romeo 156)
2003: 1 (6 wins), European Super Touring (Alfa Romeo 156)
2004: 3 (6 wins), European Super Touring (Alfa Romeo 156)
2005: 7 (2 wins), FIA World Touring Car Championship (Alfa Romeo 156)
2006: 5 (1 win), WTCC (SEAT León)
2007: 8 (1 win), WTCC (SEAT León / SEAT León TDi)
2008: 2 (3 wins), WTCC (SEAT León TDi)
2009: 1 (3 wins), WTCC (SEAT León TDi)
2010: 2 (5 wins), WTCC (SEAT León TDi)
2011: 5 (1 win), WTCC (SEAT León TDi/SUNRED León 1.6T)
2012: 4 (1 win), WTCC (SEAT León)
2013: 2 (2 wins), WTCC (Honda Civic)
2014: 6 (1 win), WTCC (Honda Civic WTCC)
2015: 5 (best result 2), WTCC (Honda Civic WTCC)
2016: 9 (2 wins), WTCC (LADA Vesta)
2017: NC, WTCC (Honda Civic WTCC); NC, TCR International Series (Hyundai i30 N TCR)
2018: 1 (5 wins), WTCR – FIA World Touring Car Cup presented by OSCARO (Hyundai i30 N TCR)
 
Foto's: FIA WTCR/DPPI & Hans van Onsem
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op zondag 18 november 2018.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons