van der Horst

Macau: Rob Huff heer en meester in qualifying, Guerrieri op pole voor race 2

Rob Huff - Sebastien Loeb Racing VW Golf GTI TCR
Rob Huff - Sebastien Loeb Racing VW Golf GTI TCR
Anders dan in qualifying voor race 1 deed Sebastien Loeb Racing-rijder Rob Huff zijn reputatie van Macau-specialist alle eer aan door zijn VW Golf GTI in de kwalificatie voor race 3 op de pole neer te zetten. De Brit die ook al Q1 en Q2 had getopt, ging in Q3 die andere Macau-topper en landgenoot Andy Priaux vooraf. Priaulx was ietwat verrassend de enige van de vier Lynk&Co-rijders die tot de shoot out wist door te dringen. Ook Leopard Racing Audi-rijder Jean-Karl Vernay gomde zijn tegenvallend kwalificatieresultaat voor race 1 uit met een derde tijd voor Nicky Catsburg (Hyundai) en Huff's teamgenoot Johan Kristoffersson. Titelkandidaten Esteban Guerrieri en Norbert Michelisz starten zondag in de afsluitende race vanuit tiende en elfde positie, maar de Argentijn start in race 2 wel vanop de pole. Frédéric Vervisch vond ook nu niet de juiste afstelling, de Comtoyou Racing-piloot gaat in races 2 en 3 telkens vanop een teleurstellende negentiende stek van start.
Andy Priaulx - Cyan Racing Lynk&Co 03 TCR
Andy Priaulx - Cyan Racing Lynk&Co 03 TCR
Q1 kende een bewogen start met crashes van Mikel Azcona in Lisboa, een clash tussen wild card-rijder Ka To en Robert Dahlgren en de sortie van Tse die finaal de eerste en enige neutralisatie van de sessie uitlokte. Niels Langeveld stond op dat moment met de snelste tijd genoteerd maar eens de baan vrij, werd onze noorderbuur bovenaan de tabel al snel afgelost door diens landgenoot Nick Catsburg, in de slotfase zelf verdrongen door sessiesnelste Rob Huff. 

Frédéric Vervisch (Comtoyou Racing): teleurgesteld
Frédéric Vervisch (Comtoyou Racing): teleurgesteld
De crash van WRT-rijder Gordon Shedden in de slotminuut bleef niet zonder gevolg. Waar zowel Tiago Monteiro als Esteban Guerrieri de gestrande Audi wisten te ontwijken, reed de achteropkomende Michelisz hard op Shedden's auto in, met flinke schade als gevolg. Michelisz had zijn kwalificatie voor Q2 al wel veilig gesteld maar zou hierin niet meer aanzetten. Esteban Guerrieri haalde met een twaalfde chrono slechts nipt de cut voor Q2. Langeveld en Coronel misten net de boot, terwijl o.m. ook Girolami, Vervisch (19de), Girolami, Azcona en Monteiro vervroegd mochten douchen.
"We blijken al de hele meeting niet competitief waardoor ik verplicht ben te hard te pushen. Het was dus hopen op iets magisch, maar toen mijn remmen blokkeerden raakte ik de bandenmuur. Ik kon nog wel verder maar een competitieve chrono zat er niet meer in" aldus teleurgesteld Comtoyou-rijder Vervisch.
 
Jean-Karl Vernay - Audi RS3 LMS Leopard Racing Audi Team
Jean-Karl Vernay - Audi RS3 LMS Leopard Racing Audi Team
Gabriele Tarquini haalde wél Q2 maar zette hierin bewust niet aan om teamgenoot Michelisz een plaatsje winst op de grid voor races 2 en 3 te bezorgen. De Hongaar vertrekt zondag dus tweemaal als elfde, telkens voor de Italiaan. Met vier Lynk&Co's leek Cyan Racing op weg naar een overrompeling maar dat feestje ging niet door. Rob Huff dook als enige onder de 2:28"-grens en sloot de sessie als snelste af voor Nicky Catsburg, Andy Priaulx, Jean-Karl Vernay en Johan Kristoffersson die Yvan Muller voor 15/1000sten deelname aan de shoot out ontzegde. Esteban Guerrieri, tiende,erfde de pole voor race 2.
 
Huff die in Q3 als eerste aanzette deed met 2:28.553" minder goed dan in Q2 maar diens chrono bleek voldoende om Priaulx (+0.206"), Vernay (+0.798") en Catsburg (+0.993) af te houden en een negende Macau-pole te lukken. Een iets te optimistische Kristoffersson wist zijn rondje na contact met de bandenmuur nog wel te beëindigen maar de Zweed sloot uiteraard het rijtje.

In de puntenstand nadert Michelisz dankzij diens tweede tijd in qualifying voor race 1 tot op twee punten van leider Guerrieri.

--- Uitslag WTCR Q1 Macau 2019 (pdf) ---
--- Uitslag WTCR Q2 Macau 2019 (pdf) ---
--- Uitslag WTCR Q3 Macau 2019 (pdf) ---
--- Stand WTCR na Q3 Macau 2019 (pdf) ---
     

Foto's: DPPI



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 15 november 2019.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons