van der Horst

Maes en Van Rompuy grootste pechvogels tijdens Rallye Monte Carlo Historique

Van Rompuy-Vanoverschelde - Opel Ascona 2000
Van Rompuy-Vanoverschelde - Opel Ascona 2000
Ondanks de knappe zege van Michel Decremer was er voor andere landgenoten minder reden tot feesten. Regularity is een zeer moeilijke autosportdiscipline en de kleinste foutjes worden zwaar afgestraft. Onze landgenoten bewezen in het verleden dat ze tot de top behoren van deze discipline en behoren steeds tot de potentiële winnaars. De inbreng van de copiloot is minstens zo belangrijk als deze van de piloot. De broers Vanoverschelde, Deplancke, Lambert zijn maar enkele namen die forure maken in binnen- en buitenland naast hun gerespecteerde piloten Maes, Van Rompuy, Lareppe, Holvoet, enz. Maar soms hebben ze niet alles in de hand en komt Dame Fortune op de proppen. Zo ook afgelopen rallye Monte Carlo Historique voor enkele Belgische potentiële podiumrijders.
  • Dreamdrive
Maes-Deplancke - Porsche 914/6
Maes-Deplancke - Porsche 914/6
Dirk Van Rompuy & Jens Vanoverschelde, net als Decremer in de vertrouwde Opel Ascona werden 17de algemeen op 1090 punten of 109 seconden van hun winnende landgenoot. Het duo werd geflitst in een bebouwde kom en werd door de organisatie bedacht met 500 strafpunten. Een niet te overbruggen sanctie. Een plaats rond de top zes had er ingezeten voor het ervaren duo. Maar ze lukten een knappe inhaalrace van de 63ste naar de 17de plaats.




Lareppe-David - Opel Ascona 2000
Lareppe-David - Opel Ascona 2000
Drievoudig winnaar José Lareppe, ook al in een Opel Ascona 2000 en bijgestaan door Lieven David kreeg 300 strafpunten aan zijn broek nadat hij zich drie minuten te laat meldde aan KP2 en eindigde anoniem 24ste.




Maes-Deplancke - Porsche 914/6
Maes-Deplancke - Porsche 914/6
Ruben Maes en Filip Deplancke waren de grootste pechvogels en reden zich naar een 59ste plaats na een blunder van de organisatie. Ze werden door twee mensen van de organisatie de verkeerde baan opgestuurd, verloren naar eigen zeggen ongeveer 2000 punten en meteen ook alle kansen op een goede klassering. Het West-Vlaamse duo tekende terug paraat met de Porsche 914/6 waarmee ze twee jaar geleden nog tot de laatste KP meestreden voor de zege.

Filip Deplancke: “We zaten zeer goed in de wedstrijd, maar tijdens de derde KP werden we ineens naar rechts gestuurd op een plaats waar we naar links moesten. Blijkbaar hebben deze mensen van de organisatie zich vergist omdat ze dachten dat we toeschouwers of assistentie waren. We dachten dat er op de proef een ongeval was gebeurd en we deden wat van ons werd gevraagd. Ik had er echter geen goed gevoel bij en vroeg Ruben om terug te keren na ongeveer 500 meter. Mijn gevoel bleek waarheid en
Maes-Deplancke - Porsche 914/6
Maes-Deplancke - Porsche 914/6
dat maakt dus dik een kilometer plus omkeren op een smalle weg. Het is moeilijk nu te zeggen hoeveel tijd we verloren, maar ik denk toch een 200-tal seconden of 2000 punten. We hadden kunnen meestrijden voor een mogelijke podiumplaats, maar Michel Decremer hadden we niet kunnen pakken. Hij reed een zeer goede rally en is een verdiende winnaar”.


Van Rompuy-Vanoverschelde - Opel Ascona 2000
Van Rompuy-Vanoverschelde - Opel Ascona 2000
Ruben Maes: “We voelden de bui al hangen toen we terug op het goede spoor zaten en we hebben een klacht neergelegd. Het voorval bracht natuurlijk stress met zich mee en ook in de volgende KP’s verloren we wat tijd gezien de omstandigheden. De organisatie had begrip voor onze uitleg, maar we kregen onze verloren tijd niet terug omdat de betreffende stewards beweerden dat we in een vloot van servicewagens zaten en gewoon mee zijn ingedraaid naar rechts. Er was echter geen wagen in de buurt maar beiden bleven bij hun verhaal dat we op eigen initiatief rechts indraaiden. We hebben nadien nog een zeer goede rally afgewerkt en tijdens de slotdag enkele zeer goede chrono’s neergezet”.

Maes/Deplancke maakten van de nood een deugd, realiseerden een schitterende inhaalbeweging en schoven nog op van de 184ste naar de 58ste plaats. 

Foto's: Car Cave - Automobile Club de Monaco



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op maandag 6 februari 2017.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons