van der Horst

Magny Cours: Voorbeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Na de geslaagde aftrap op het Circuit van Zolder zijn de Hundred Series by BGDC 2019 volgend weekend toe aan hun eerste buitenlandse verplaatsing. Op het circuit van Magny-Cours, in hartje Frankrijk, zien we de grootste samenkomst van liefhebbers en gentlemen-drivers ooit. Het is feitelijk als organisator van de Magny-Cours Cups dat de verantwoordelijken van de Hundred Series by BGDC in de Nièvre aankomen… “We hadden het idee om, net als in het verleden, de beste series van de Benelux te verzamelen voor een groot autosportfeest”, legt Patrick Van Billoen uit. Hij zal de komende dagen verschillende petjes moeten opzetten. “En het is gelukt want buiten de Hundred Series by BGDC zullen we op de baan ook de Supercar Challenge zien, tesamen met de GT & Prototype Challenge en alles onder de leiding van Dick van Elk, maar ook de European VW Fun Cup, de 2CV Racing Cup en de C1 Racing Cup, en dan mogen we de altijd spectaculaire en bloedsnelle Superkarts niet vergeten. In het totaal zullen er 130 bolides en 24 karts te vinden zijn in de paddocks van Magny-Cours… en dat alles onder weersomstandigheden die volop aan de lente zullen doen denken. Het ziet er dus zeer goed uit!”
Wat de Hundred Series by BGDC betreft, zouden de Magny-Cours 200 aan de bolides van de Divisies 3 en 4 moeten toelaten een klinkende weerwraak te nemen na de gebeurtenissen op Zolder. We denken daarbij natuurlijk aan de MARC Focus V8 VDS Racing Adventures #57 in handen van Raphaël van der Straten, Harry Putz en Joël Vanloocke, en aan de Renault Mégane Trophy #10 die wordt gedeeld door Patrick Asnong, Gaëtan Hayot en Olivier Grevesse. De grote onbekende in de Nièvre wordt de Ford Mustang TA2 ‘Transam’, ingezet door DRM Motorsport voor een spectaculair trio samengesteld uit een zekere Eric van de Poele (die zich tweemaal trachtte te kwalificeren voor de Grote Prijs Formule 1 van Frankrijk in 1991 en 1992 op dit eigenste circuit), Alain Jadot en Matthieu de Robiano. Het doel van dit trio: leren en begrijpen hoe deze bolide van Amerikaanse origine werkt. We zullen deze wagen met veel plezier later in het seizoen van de Hundred Series by BGDC nog terugzien…

Over een tijdspanne van 200 minuten, zullen de toppers van de Divisie 2 op vinkenslag liggen. Beginnen we met de winnaars van de Terlaemen 200, Manfred Verbeke en Denis Smets, wiens mooie Seat Leon 2.0 T in Limburg liep als een Zwitsers uurwerk. Het is een bolide die zal moeten oppassen voor een nieuwe aanwinst: de Peugeot 308 Racing Cup DRM Motorsport van Giovanni Scamardi en Eric Dewaelhyns (die al schitterden aan het stuur van een Seat in Zolder). Maar er zal moeten uitgekeken worden voor een andere wagen met het leeuwenlogo, die wordt ingezet door Semspeed voor het duo Charles Deknudt en Benoît Altruy, en die gesterkt zijn door hun behaalde podium. Dan is er nog de Peugeot RCZ Cup #288 van Philippe Hortulanus, Jérôme Heinen en Damien Dussoul, die pech kende in de eindfase in Zolder. Zij zullen de rollen willen keren, net als de mooie Honda Civic 2.0 T #99 van de Britten Nicky Comber, Tom Gannon en Mark Simmons.

De grote onbekende in de D2 wordt de Seat Leon 2.0 T van het Franse team Mallet Compétition met Miroslav Kristofor en Philippe Ulivieri. Zij bevinden zich op ongekend terrein. In het kielzog van de favorieten vinden we de BMW Z4 #94 van Patze-Patze-Aillaud, die een serieuze klapper maakte in Limburg, en ook de BMW 1 wagens met dieselmotoren van Maes-Ruttens-Deketele (130d #101) en Bradt-Van den Hove (120d #120). Zij betwisten zich de zege in de klasse E.

Dominant in de Divisie 1 tijdens de Terlaemen 200 was de Vauxhall Astra Coupé #777 van Philippe Ménage en Guy Katsers en die willen natuurlijk de inzet verdubbelen op Franse grond. In hun kielzog zullen de Renault Clio Cup wagens van Deridder-Dupont-Maquignon (#13), Charlier-Zahnen (#28) en Tricoche-Duthoit-Debroux (#510) moeten afrekenen met de Honda Civic tweeliter van De Laet-Van Billoen (#5), die zich in de openingsmanche onderscheidden.

De BMW 325i #90 van Duville-Devleeschouwer zal eenzaam rondtoeren in de klasse D van de Divisie 1 maar we verwachten wel een nieuwe felle strijd in de klasse A, de klasse van de kleine motoren (1600cc), met de Honda Civic EG Racing #48 van Van Mechelen-Ooms-Businaro die een tweede maal de Honda Civic #46 van Chevalier-Habran-Thiroux zullen willen verrassen, de Honda Civic #5 van ‘Ironman’ Marco Van Belle, de Renault Clio #69 van Van Kuyk-Leten en ook de Citroën Saxo VTS #67 van Eric et Renaud Lambert. Met vijf wagens, misschien zelfs zes, aan de start zal men zich niet vervelen in deze ontegensprekelijke wedstrijd in de wedstrijd!

De deelnemers aan de Hundred Series by BGDC zullen hun kwalificatiesessie betwisten op zaterdag tussen 13u00 en 13u45, vooraleer er op Paaszondag tegenaan te gaan tussen  11u25 en 14u45. De doelstelling: net als Prost, Mansell, Schumacher, Hill, Frentzen, Coulthard, Alonso, Räikkönen en Massa zijn naam op het palmares van Magny-Cours zetten. Alleen dat al!

Persbericht BGDC



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op woensdag 17 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Magny-Cours Cups.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons