van der Horst

Magny-Cours: Een race rond de klok voor de 2CV Racing Cup en de C1 Racing Cup

Na de 1000 Km van Zolder en de 2 X 6 Uur van Mettet, vervolgen de deelnemers aan de 2CV Racing Cup en de C1 Racing Cup het eerste deel van een geanimeerd seizoen met de traditionele verplaatsing naar het circuit van Nevers Magny-Cours, in de Nièvre. Amper een week na de krachtige GT’s van de Europese competities, zijn het de kleine bommetjes van Citroën die zich de piste zullen eigen maken, en dat alles in een ronduit sympathieke sfeer. En voor de gelegenheid is het een wedstrijd van...12 uur die de kleine gemeenschap van 2CV/C1 zal bezig houden op zaterdag tussen 12u30 en 00u30!
In de dennenbossen van Limburg was het BNLL 1, in het land van Samber en Maas waren het MCC Team Seventeen HAFA en FKR M1 met The Golden Horse vooraan in alle kwalificaties. Het begin van het seizoen 2021 staat in het teken van de afwisseling binnen de  2CV Racing Cup. Eens de 12 Uur van Magny-Cours achter de rug, zijn we al halfweg het seizoen en dat betekent dat een goed resultaat altijd mooi is meegenomen met het oog op de titelstrijd. 
 
Zien we in de wedstrijd, die wordt georganiseerd op de omloop waar tussen 1991 en 2008 de Grote Prijs Formule 1 van Frankrijk werd gehouden, een vierde verschillende winnaar? Dat behoort inderdaad tot de mogelijkheden want zowel de #17 MCC Team Seventeen HAFA van Alec Graham, Christian Tiggeler, Jean-Michel Hery en Sébastien Lagorce, de #33 FKR M1 van Mehdi Rik Bouchereau, Laurent Bressan en Samuel Chenier, als de #42 BNLL 1 van Mathieu Devos, Clément Nopère en Michaël Jassogne zullen alles doen wat in hun macht ligt om dit seizoen de eerste winnaars te worden van twee wedstrijden!
 
Om een tegengewicht te vormen voor hun zegeambities kunnen we tellen op de bolides van de formatie The Golden Horse, die nauw aan het hart ligt van de familie Blaise. Daarin zien we de #14 van André Blaise, Jean-Marc Louys en Jean-Claude Kauffman, en de #16 van Jean-Pierre Blaise, Gérard Schmidt en Sébastien Piette. Zullen de gouden raketten van de discipline ook blijk geven van betrouwbaarheid in een race die rond de klok zal gaan? Als we mogen voortgaan op de tweede wedstrijd in Mettet, dan mogen we dit toch aannemen…
 
Bij het groepje van de favorieten zien we eveneens de #3 Mickey Racing van Michaël Berben, Maxime en Philippe Marquet, de #8 Phoenix Racing Team van Michel Santkin, Pierre-Emmanuel Hemroulle, Olivier Renaud en Sylvain Priarolo, de #10 JMCE 10 van Etienne en Léonard Licops, vergezeld van Patrice Lacroix, de #65 BNLL 2 van Claude, Bernard en Michel Crespin, zoals steeds bijgestaan door Yves De Kelper, de #70 CGS Racingteam van Christophe Hooreman, Steve Hooreman en een zekere David Dermont, en ook nog de #129 Classico van Robert Van Gysegem, Christophe Cagnina en Mathieu Detry! We houden tevens een oog op het potentieel van de #50 BTEK Team van Français Stéphane Claudel, Michel Carle, Gauthier Giry en Charles Tournade.
 
Het plateau van de 2CV Racing Cup wordt verder volgemaakt met een “Proto”, de #90 2CV van Feu van Jean-Eric Brethenoux, Guillaume Grignard, Marien Varnat en Alexandre Berue, door een “Xpérimentale”, de #68 Team FG Evo Ormep 760 van Thomas Lercher, Thierry Mazurier en Lucas Stoerkler, en door twee “Classiques”, de #13 Mehari 2CV Passion Racing Team van Stéphane Vassard, Thierry Ehrardt, Ludovic Arnoult en Amandine Sailly, en de #435 2 Patt Foll van Leny en Justin Cannesant, Marie Bourgois en Guillaume Flipo.  
 
Gaat Gaban Motorsport door op zijn elan in de C1 Racing Cup?
 
De #233 KMD 233, ondertussen herdoopt naar Kiss My Deuche, van Chloé Van Hove, José Close en Eric Van Baele, pakte de hoofdprijs tijdens de openingswedstrijd in Zolder, maar in Mettet zagen we de dominantie van de #228 Gaban Motorsport van Andy Gaban, Maxime en Lancelot Alsteens, die niet éénmaal, maar tweemaal de winst greep! Het lijkt vanzelfsprekend dat deze twee ploegen ook in Magny-Cours zich aan de kop van het veld zullen tonen. Maar… ze zullen er anderen op hun weg tegenkomen!
 
Bij de kandidaten voor een champagnedouche na 12 uren inspanning, mogen we rekenen op de #223 Kimy Racing van Régis en Arnaud Matot, de #230 REVTEAM by Kimy Racing van Gaël Frère, Thomas Gouverneur en Julien Lefevre Bauthière, de #232 Neo Speed by Kimy Racing van die andere referenties binnen de discipline, namelijk Laurent Do, Massimo Petralia, Thierry Le Leu en Christophe Devis, de #258 Canal Performance van rallyman Manu Canal-Roblès, Steve Gathy, Goran Selak en Antoine Roiseux, de #259 GPC Motorsport van Arthur Zeelmaekers en Sylvester Van Herzele, de #269 Global Home van Philippe Les, Steve Roskam en Didier Haufmann, en ook nog de #280 Solutions d’Eau van François Jeukenne, Hervé Deger, Olivier Debroux, Evelyne François, Jérôme Heinen en Patrick Van Billoen!
 
Maar over deze afstanden, en gelet op het feit dat de gebruikelijke koplopers in de competitie geen observatieronde in acht zullen nemen, is er de kans dat er verrassingen uit de lucht zullen vallen. En dat opent dan weer perspectieven voor de outsiders zoals de #216 Ca Roule Racing van Muller-Loly-Cagnina, die zich willen herpakken en op zoek zijn naar een beetje succes, de #250 Crash Test by Kimy Racing van Alain Boveroux en Krystel Philippe, de #253 Team Lagrange van Niels Lagrange en van zijn kompanen Romy Biscop, Kissy Van Den Plas, Philippe Wouters en Arthur Peters, de #261 Dardenne Location van Serge en Kevin Maeck, bijgestaan door Gilles Remacle, en de #270 CGS Green Energy van Olivier Bry, Marc De Well en Maxime Mauroy.  
 
De scène is gezet, de acteurs staan klaar, het feest moge beginnen!

2CV Racing Cup / C1 Racing Cup



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op donderdag 13 mei 2021.
  • VR Racing

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons