Mäkinen houdt lippen stijf over line-up 2020
"Ik zou graag landen tussen Spanje en Australië", aldus de Fin uit Puuppola. "Maar er zit ook nog heel wat tijd tegen het afsluiten van de inschrijvingen voor de komende Monte-Carlo." Het is geen geheim dat ook Hyundai en M-Sport al eens hengelden bij de Est. "We hebben geen reden tot klagen en willen de stabiliteit graag behouden", aldus Makinen die dus ook op de vlakte blijft over de toekomst van Jari-Matti Latvala en Kris Meeke.
Bizar, want terwijl het team nog geen enkele rijder onder contract heeft voor volgend jaar, denkt Mäkinen nog altijd aan een sattelietteam. "We zouden heel graag (Takamoto) Katsuta naar het WRC-brengen. Het is de bedoeling een Japanner in een Japanse auto te krijgen. Dat is heel belangrijk voor het merk en (CEO) Toyoda. Hem naar het A-team halen zou de druk veel te hoog leggen, vandaar dat we nog altijd denken aan een sattelietteam."
Misschien is daar ruimte voor een jonge gast als Kalle Rovanperä. Voor de tweede keer in enkele weken merken we echter op dat de liefde niet altijd even groot is als menig ons doet geloven. "Maar we willen wel een jonge kerel bij ons, met het oog op de toekomst."
Misschien is een jonge snaak onder de arm nemen wel van moetens want Tommi had één naam op zijn wenslijstje maar die verlengde bij Hyundai, met name Dani Sordo. "Ja, er waren gesprekken", aldus Makinen. De Fin heeft het moeilijk zijn liefde voor de Spanjaard weg te steken als het even later gaat over de tactiek bij Hyundai om vijf rijders in te zetten doorheen het kampioenschap. "Een tactiek die niet in mijn filosofie past. Ikzelf zou nooit het beste uit mezelf kunnen halen als ik maar een half seizoen in de wagen zou gezeten hebben. Bij Dani speelt dat duidelijk niet. Hij kan dat wel ontzettend goed en leeft zo hard en geconcentreerd toe naar een wedstrijd. Er is nog niets uitgesloten voor de toekomst. Wat vandaag niet kan, kan misschien morgen", aldus Mäkinen.
Blijft wel: stel dat Tänak weggaat, wie zal Toyota dan binnenhalen om te spelen voor de rijderstitel. Sébastien Ogier kijkt al uit naar zijn pensioen en ligt vast bij Citroën. Thierry Neuville dan? Ook de Belg heeft nog een lopend contract. En met wie anders dan één van die drie kan je azen op de rijderstitel?
Foto: Sandro Delaere
Tweet