van der Horst

Marc Van Dalen geeft meer uitleg inzake de regelementswijzigingen voor 2014

Belgian Racing Car Championship
Belgian Racing Car Championship
Met de traditionele RACB Awards werd er vorige donderdagavond in het Brusselse een punt gezet achter het seizoen 2013 in de Belgische autosport. Het betekende ook het officiële einde van het 2de seizoen van het Belgian Racing Car Championship. Alle blikken zijn nu gericht op 2014, waarvoor Kronos Events bekendmaakte dat het BRCC Endurance wordt betwist over drie Belgische Kampioenschappen: Endurance Pro, Endurance Cup en Endurance Trophy. Marc Van Dalen, co-directeur van Kronos Events, geeft meer verduidelijking.
Waarom drie kampioenschappen, in één race van telkens 180’?

“De huidige conjunctuur laat ons niet toe om bepaalde auto’s te weigeren, want om de track time van elk event te bekostigen moeten er voldoende auto’s aan de start verschijnen. Omdat je hierdoor een zodanig grote verscheidenheid krijgt aan soorten auto’s, was het zeer moeilijk om al deze verschillende bolides op één lijn te zetten qua winstkansen. Uiteindelijk vochten er slechts enkele auto’s voor de zege “scratch”, terwijl de anderen enkel voor de zege in de klasse streden.  Met het lanceren van de Endurance2 – nu de Endurance Trophy – waren wij al in de richting aan het nadenken van “een race in de race” voor de auto’s die al deelnamen in 2013 of afstamden van de BRCC Sprint. Doordat bepaalde snellere auto’s evenzeer onderling nog wel konden wedijveren, volgde het idee om bolides zoals de GT3 onder te brengen in de Endurance Pro, en tenslotte de GT Cup en GT Challenger in de Endurance Cup. Wij keren hiermee een beetje terug naar de seventies, toen we het hadden over de groepen 1, 2 en 4.”

De Silhouettes vinden we wel terug, maar dan in alle drie kampioenschappen.

“Ja, de dikke Silhouettes V8 zoals de Volvo die we in de laatste race aan het werk zagen, komt uit in Endurance Pro. De oudere Silhouettes V6 zoals de KIA, Mégane of BMW kunnen een rol spelen – en ook voor de titel gaan – in Endurance Cup, terwijl de kleinere S2, nu Silhouette Light, vooraan zullen meestrijden in Endurance Trophy.”

Geen cumul meer van punten in het algemeen klassement en de klasse?

“Omdat de ervaring ons leerde dat de cumul voor verwarring zorgde. Met het systeem van de BOP die de auto’s in elk kampioenschap aan de spits zoveel mogelijk bij elkaar drijft, was het voordeel van extra punten in de klasse niet meer nodig. Maar, de klassen blijven bestaan.”

Totdan kon een minder snelle auto’s dankzij de regelmaat nog goed finishen in het algemeen klassement.  Maar een scratch klassement komt er niet meer?

“Met het opmaken van drie algemene klassementen, kan die minder snelle formatie nu gaan voor een Top 3 algemeen – en één van de drie officiële podia - en de zege in de klasse ambiëren! Alleen voor het bepalen van de grid van de tweede race van 90’, zoals tijdens de F3 Masters in Zandvoort en de Total 24 Hours, zal er nog een algemeen klassement opgemaakt worden.”

Maar de kleinste klassen in Endurance Trophy moeten we niet verwachten in de buurt van de GT Light, Tour Pro of Silh Light?

“Laat ons realistisch blijven. Een GT Pro Evo gelijke kansen geven als een GT Pro, Porsches afwegen in GT Cup en GT Challenger, dat is qua verplichte stilstand in de pitlane nog een haalbare kaart. Idem om via de BOP een GT Light in de buurt houden van een Silh Light of Tour Pro. Het verschil tussen de snelste en de traagste auto’s in Endurance Trophy kan je op geen enkele, logische manier gelijkschakelen. Daarom ook behouden we de klassen, zodat er op alle niveaus kan worden gestreden.”

Zijn er nog andere nieuwigheden?

“Een rijder die niet wenst om zijn auto met anderen te delen, kan solo deelnemen aan één van de BRCC Endurance-kampioenschappen. Hij of zij dient wel het aantal pitstops en dus de BOP te respecteren. En verder behouden we het Junior-kampioenschap, waarvoor elke rijder jonger dan 25 jaar punten kan binnenbrengen van één van de kampioenschappen waaraan wordt deelgenomen. Het Team-kampioenschap daarentegen organiseren we zowel in Endurance Pro, Endurance Cup als Endurance Trophy. Over de Gentlemen Trophy gaan we weldra meer gegevens bekendmaken. Alles op zijn tijd. Het concept van de BRCC 2014 is gekend, de kalender werd bevestigd. Rest ons nog het uitwerken van het sportief en technisch reglement. We geven alvast afspraak op de circuits in 2014, en ondertussen wensen wij iedereen een geslaagd eindejaar toe.”



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op maandag 23 december 2013.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons