van der Horst

Masters Historic & Belcar: Nieuwssprokkels na afloop van de kwalificaties

PK Carsport - Wolf GB08
PK Carsport - Wolf GB08
Met de eerste sessies van het Belcar Endurance Championship onder de gordel, zijn de onderlinge waardeverhoudingen al iets duidelijker geworden. Hoewel er op de piste gebikkeld werd, viel er ook na de kwalificaties nog wat nieuws te rapen. Hierbij een overzicht van enkele zaken die Autosport.be kon noteren.
  • Oeste Kart
Bas Koeten Racing - Wolf GB08
Bas Koeten Racing - Wolf GB08
Tijdens de kwalificaties dook de Wolf GB08 van Stienes Longin/Thomas Piessens/Sven Van Laere zowaar onder de normtijd. "Ik wist dat Sam (Dejonghe nvdr.) 1.32.6 had gereden. Op mijn laptimer werd 1.32.51 getoond net voor de finish. Ik los het gas een beetje, maar de lap predictor was mis en ik klokte 1.32.3", aldus Longin. Evenwel zonder veel erg, want het reglement schrijft voor dat indien er tijdens de kwalificaties onder de normtijd van 1:32.5 gereden wordt, deze chrono gewoon geschrapt wordt. Tijdens de wedstrijd zijn de gevolgen evenwel groter, met een drive-through penalty en indien de inbreuk gebeurt tijdens het laatste wedstrijdkwartier zelfs een straftijd van één minuut. Opletten geblazen dus...

De Wolf GB08 van PK Carsport had te kampen met alternatorproblemen, "Niets onoverkomelijks", lachtte Anthony Kumpen aan het einde van de kwalificaties. "Tegen morgen moet alles opgelost zijn."

VGL Racing - Saker RapX
VGL Racing - Saker RapX
Groter zijn evenwel de problemen voor VGL Racing, dat voor de seizoensopener een nagelnieuwe Saker RapX klaarstoomde. "We hebben te kampen met allerhande elektrische problemen", vertelt Ronald Thienpont. "Voor deze wedstrijd hebben we naast carbon deuren ook heel wat nieuwe elektronica en ergens loopt het daar fout. Hierdoor hadden we vanochtend reeds problemen met de benzinedruk. Het probleem met elektronica, is dat het vaak zoeken is naar waar in het systeem de fout net zit..."

De MARC Ford van VDS Racing Adventures zal niet aan de start staan van de seizoensopener. De wagen is een tijdje geleden vanuit het verre Australië opgestuurd naar België, maar een flight case met wisselstukken is zoekgeraakt. Ook al was er interesse in het inzetten van slechts één van de twee geleverde auto's, het tekort aan onderdelen speelt de Waalse equipe dus danig parten...

Bart Ooms - B&T Racing - Radical SR3-RS
Bart Ooms - B&T Racing - Radical SR3-RS
We horen bijna uniforme positieve reacties over het grote deelnemersveld. Is er tijdens de rijdersbriefing duidelijk toegelicht wat de wedstrijdleiding verwacht van rijders die inhalen en rijders die ingehaald worden, dan vertelt menig piloot ons dat de situatie op de baan niet altijd even koosjes is. Vooral de instructie dat trage rijders de reguliere rijlijn moeten aanhouden en geen bruuske of onverwachte bewegingen mogen maken, lijkt niet altijd gerespecteerd te worden.

Speedlover - Porsche 991
Speedlover - Porsche 991
SpeedLover Racing is één van de gevestigde waarden in de Belcar en ook in 2016 zal het team van André Vanhoof aan de start staan. De ambities worden niet onder stoelen of banken gestoken, dat bevestigt ook Guy Verheyen, "De kwalificaties waren voor ons moeilijk. Het was druk op de baan en ik heb eigenlijk geen enkele vrije ronde gevonden. De auto ligt goed op de baan, het team van André heeft dan ook zoveel ervaring met dit type wagens, dat mij dat niet verbaast eerlijk gezegd. We mikken morgen op een vijfde stek algemeen, maar we gaan ons vooral amuseren.

Carlier Racing - BMW E36
Carlier Racing - BMW E36
Carlier Racing dacht met zijn BMW E36 uit te komen in Belcar 6, maar net voor de kwalificaties werd de op straatlegale banden geschoeide wagen, vanwege het magere aantal deelnemers in Belcar 6, ingedeeld in Belcar 5. De oude dame maakt evenwel geen schijn van kans tegen de snellere Clubsport's en - opmerkelijk - na afloop van de kwalificaties wist noch Petra Carlier, noch André Carlier, noch de teamleiding dat ze ingedeeld waren in Belcar 5. Er bestaat zelfs geen zekerheid meer over het feit of de wagen op slicks mag of moet rijden, gezien het reglement van Belcar 5 geen verplichting heeft naar banden toe.

DVB Racing - De KTM X-Bow
DVB Racing - De KTM X-Bow
De KTM X-Bow van Xavier Mezquita en Reinier Weishaupt crashte zwaar eerder deze week. "De achterkant van de wagen was redelijk hard beschadigd", licht Frank Thuriaux van DVB Racing toe. "Onze mensen werkten hard om de wagen tijdens de nacht terug op te bouwen en de tweede plaats in de klasse is daar een mooie beloning voor. Sowieso strijden we vooral tegen de BMW M235i's, dus het feit dat we het ganse veld voorblijven, is zeker knap."

B&T Racing- Radical R3 RS
B&T Racing- Radical R3 RS
De Radical R3-RS van Bart Ooms en Patrick Engelen klokte een elfde tijd algemeen, maar toch liepen beide heren niet breed lachend door de paddock. "Alles kan beter", klonk het bij Engelen. "Met het rijdersveld moet je veel geluk hebben om een snelle ronde te kunnen rijden. De Wolf's en Norma's zouden aan 1:30 moeten kunnen geraken, maar wij zitten tot op het tandvlees met de chrono die we nu draaiden." "Het lijkt alsof je snel onderweg bent, maar toch geraken we niet aan de tijden die we willen", zucht Ooms. "Voor ons is de opgave (morgen nvdr.) trappen als een bezetene en geen fouten maken. We moeten dus zorgen dat we bij de start mee zijn en dan stelselmatig opklimmen in het klassement."

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zaterdag 9 april 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Masters Historic Racing & Belcar.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons