van der Horst

Masters Historic & Belcar: Niels Lagrange & John Rasse opnieuw knap tweede

Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
Afgelopen weekend werd in het kader van het eerste Belcar treffen op Circuit Zolder de tweede race verreden van de BMW M235i Racing Cup. Niels Lagrange en John Rasse wisten een vervolg te breien aan het eerste succes die ze een week eerder boekten in Spa-Francorchamps. Met de BMW M235i Cup van VR Racing by Qvick Motors werden ze tijdens de tweede wedstrijd van het seizoen opnieuw tweede na Guillaume Dumarey en zoals het duo beloofde werd de kloof kleiner en wenkt de eerste zege.
Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
“Laat ons duidelijk zijn dat we voor dit seizoen de juiste keuze maakten met VR Racing by Qvick Motors”, aldus de man uit Lommel. “Het team loopt als een Zwitsers uurwerk en de beide wagens worden op gelijke voet behandeld. Op de piste verloopt alles zeer sportief en naast de piste worden ervaringen uitgewisseld. Niet onbelangrijk in een moeilijke Cup competitie waarin de kleinste details van kapitaal belang zijn.”

Niels Lagrange en John Rasse realiseerden tijdens de kwalificatie een derde chrono in de BMW M235i Racing Cup op 26/100 van een seconde van de pole en op 4/100 van een seconde van Guillaume Dumarey die de eerste race won in Spa.

Tijdens de start voor een race over 125 minuten met twee verplichte pitstops verloor Niels enkele plaatsen door een wagen die voor hem een rookgordijn optrok. Hierdoor verzeilde de Limburger naar de vierde plaats in de Cup na Dumarey, Van Hooydonk en Erik Qvick. Na enkele ronden kon hij voorbij zijn teamgenoot en stoomde in geen tijd op richting Dumarey en Van Hooydonk die aan het vechten waren voor de koppositie. Door een remfout aan de reabocht van een andere concurrent moesten Van Hooydonk en Lagrange van het gas en kon de Chrisalrijder zodoende binnendoor voorbij Van Hooydonk naar de tweede plaats.

Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
“Ik zag Dumarey rijden, maar het heeft toch zeker 15 ronden geduurd tot ik onder zijn vleugel zat. Ik heb meteen de aanval ingezet in het kanaalgedeelte en kwam uit aan de buitenkant Bianchibocht. Ik zat dus op de ideale lijn om hem uit te remmen aan de chicane en de leiding te pakken. Enkele ronden nadien ben ik rond half koers binnen gekomen om de wagen door te geven aan John Rasse, waardoor Dumarey opnieuw naar de leiding kon”.

“Als we een analyse maken van de wedstrijd, dan denk ik dat we in staat zijn om Guillaume te pakken, maar er moeten nog enkele scherpe kantjes eraf. Guillaume zijn pitstops zijn sneller omdat hij alleen rijdt en enkel moet uit- en terug instappen. Wij moeten de zetel verzetten, de gordels, enz. We hebben er heel veel op geoefend en het gaat bijzonder snel. We stonden 36 seconden langer stil dan de latere winnaar. We verloren ook nog enkele seconden omdat de wagen moeilijk startte en ook omdat John op gang moest komen terwijl Dumarey in het ritme zat. Tijdens de tweede verplichte pitstop was er geen pilotenwissel en verliep alles perfect. Met die wetenschap in het achterhoofd, terwijl we 57 seconden moeten toegeven op Dumarey na 125 minuten wedstrijd, mogen we zeggen dat we voorruitgang boekten en dat we klaar zijn om wedstrijden te winnen”.

Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
Niels Lagrange en John Rasse staan nu tweede in de Cup en ook tweede in de Klasse Belcar 3. Een goede uitgangspositie voor de rest van het seizoen dat zijn volgende wedstrijd kent in het kader van de Benelux Open Races op de Nederlandse omloop van Zandvoort. Een wedstrijd over maar liefst drie uren.

“Zandvoort zal opnieuw een andere strategie vragen gezien die 55 minuten langer duurt dan de wedstrijden binnen de Belcar. We zullen opnieuw supergemotiveerd aan de start komen, want het cup racen is me op het lijf geschreven. Iedereen rijdt met identiek materiaal terwijl de strategie en de kleine details het verschil maken. Met twee tweede plaatsen op rij zijn we zeer tevreden en de honger naar een zege is groot. Het enige waar we een oplossing moeten voor vinden is het onderstuurd karakter van de wagen. Ik denk dat de nieuwe achtervleugel daar voor iets tussen zit. Maar het is voor iedereen zoeken en de afstellingen op een cup wagen zijn beperkt,” besluit een tevreden Niels Lagrange.

Niels Lagrange Press



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons