van der HorstTotal 24 Hours of Spa

Masters Historic & Belcar: VGL Racing temt elektronische kwelduivels

VGL Racing - Saker RAPX
VGL Racing - Saker RAPX
VGL Racing neemt dit seizoen de handschoen op in de sterk bezette Belcar 3-klasse van het Belcar Endurance Championship. In de klasse die hoofdzakelijk gestoffeerd wordt door de oerdegelijke BMW M235i Racing Cup's, trachten de troepen van Patrick Lefèvre het mooie weer te maken met een Saker RapX. De gifgroene bolide wordt evenwel reeds het ganse weekend geplaagd door elektrische problemen en geen van de piloten kwam eigenlijk al aan rijden toe. Het team heeft evenwel de oorzaak van de miserie gevonden en zal de wedstrijd strak starten, zij het achteraan het veld.
VGL Racing - Saker RAPX
VGL Racing - Saker RAPX
De VGL Racing Saker RapX die dit weekend aan de start verschijnt van de Belcar-seizoensopener is een volledig nieuw chassis. De wagen, voorzien van een boxer motor, is volgens het team ongeveer 150 kilogram lichter dan de bolide van vorig jaar en ook op vlak van elektronica is er heel wat nieuws onder de zon. "Als alles goed gaat, hopen we een lage 1:40 te kunnen draaien", gaf Ronald Thienpont mee aan Autosport.be.

VGL Racing - Saker RapX
VGL Racing - Saker RapX
Elektronische problemen weerhouden de knappe bolide er echter al het ganse weekend van  competitieve tijden neer te zetten. Gisteren verklaarde Thienpont nog aan Autosport.be te weten dat het probleem zich ergens in de elektronica bevond, "maar waar?". Vanmiddag klonken er evenwel heel wat positievere geluiden in de VGL-tent. "Het probleem zat in de powerbox-aansturing. We hebben met ondersteuning uit Denemarken vannacht het probleem kunnen opsporen en verhelpen. Uiteindelijk bleek het een simpele instelling te zijn, dus de oplossing was vrij banaal. Het is jammer dat er geen warm-up meer is, dus we gaan pas weten of alles werkt zodra we aan de race beginnen", licht piloot Bert Van Gansen toe.

"We gaan er voor opteren om Ronald te laten starten, gezien hij toch wel het meest ervaren is. Hij nam voor ons ook al telkens de openingsfase van de 24 Hours of Zolder voor zijn rekening dus weet wel hoe hij zich moet handhaven in een startveld als dit. Sowieso gaan we proberen zonder kleerscheuren de startfase door te komen en dan gestaag op te klimmen in het klassement. Als alles goed gaat, hopen we uiteindelijk een top 15-notering in het algemene klassement te kunnen versieren", aldus Van Gansen.

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters



  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons