Total 24 Hours of Spavan der Horst

Masters Historic Racing & Belcar: Nabeschouwing op de Belgian Historic Cup

Start Klassen 3 & 4
Start Klassen 3 & 4
In het kader van het Masters Historic Racing weekend werd afgelopen weekend op Circuit Zolder ook het seizoen van de Belgian Historic Cup op gang geschoten met maar liefst drie races, gespreid over het weekend. Een uniek kader waarin het Belgisch kampioenschap voor historische wagens de piste mocht delen met ondermeer de FIA Masters Historic Formula One & Sports Cars die de glorietijden deden herleven toen Circuit Zolder nog tweejaarlijks de F1 mocht ontvangen. Er was dan ook heel wat publieke belangstelling voor dit schitterend evenement. Met 40 wagens op de startgrid binnen de BHC was dit meteen een schot in de roos voor deze seizoensopener.
Start Klassen 1 & 2
Start Klassen 1 & 2
Voor het eerst in de geschiedenis beleefden we een gescheiden start met de Klassen 1 & 2 en 3 & 4. De Klassen 3 & 4 of de vroegere youngtimers werden eerst los gelaten, gevolgd na ongeveer een halve minuut door het peloton van de Klassen 1 & 2. Dit werd in de paddock met gemengde gevoelens onthaald, maar voor het publiek was het in ieder geval meer overzichtelijk.


Tijdens de kwalificatie was de pole voor Real rijder Luc Moortgat (Klasse 4) in zijn Porsche 964 Cup die de Ford Sierra Cosworth (Klasse 3) van Jan Van Elderen het nakijken gaf en ook de snellere was van eeuwige rivaal Patrick Michiels. Philip Van Beurden zou normaliter de Porsche delen met Michiels, maar moest verstek geven omwille van te drukke beroepsomstandigheden na de verhuis van zijn Porsche garage. Maar de snelle Kempenaar zal dit seizoen nog zeker zijn neus aan het venster steken. Diederick Ceyssens vervolledigde de tweede startrij in zijn Porsche 964 Cup en was een fractie sneller
Erik Bruynoghe - Peugeot 205 GTI
Erik Bruynoghe - Peugeot 205 GTI
dan Pierre-Yves Paque die de grijze Real-Porsche 911 inruilde voor de witte Porsche 964 Cup waarmee Luc Moortgat tal van zeges en titels behaalde in het verleden. De zesde chrono algemeen was verrassend voor Erik Bruynoghe die een chrono van 1’49”873 uit de piepkleine Peugeot 205 GTI perste en zodoende de BMW E30 van Bas Van Elderen voorbleef. Ook Bas heeft zijn BMW afgelopen winter van extra vitaminen voorzien en was een gans weekend snel onderweg.

Luc Moortgat vs. Patrick Michiels
Luc Moortgat vs. Patrick Michiels
Drie races dus met driemaal Patrick Michiels en Bas Van Elderen als grote overwinnaars in de Klassen 3 & 4. Tijdens de eerste manche kwam het tot een waanzinnig spannend duel met Luk Moortgat, maar de Real rijder moest tevreden zijn met de tweede plaats op een halve seconde van de winnaar. Ondertussen waren we Jan Van Elderen kwijt gespeeld met een kapotte wiellager en kon Erik Bruynoghe als derde over de meet bollen met zijn Peugeot na een zeer knappe wedstrijd. De Limburger reed in Klasse 5 als gastrijder, waardoor Bas Van Elderen de Klasse 4 achter zijn naam schreef met een zesde plaats algemeen na de Porsches van Ceyssens en Paque die nog moest wennen aan zijn nieuwe speeltje.

François vs Damiens
François vs Damiens
Het peloton werd opgeschrikt in de eerste race door een zware schuiver van Sofie Broeckaert die haar Peugeot bij het uitkomen van de Bianchi in de muur plantte. Gelukkig zonder erg voor de amazone. Patrick Michiels wist met zijn Porsche 964 ook de tweede en derde race van het weekend naar zijn hand te zetten, maar ditmaal had hij het iets makkelijker. Luc Moortgat verloor veel tijd in de tweede race met zijn benzinepomp, terwijl bij de meervoudige kampioen tijdens de derde race de versnellingspook afbrak.  Ook geen Erik Bruynoghe meer die zijn koppeling in rook zag opgaan terwijl Jan Van Elderen tijdens de tweede race druk aan het sleutelen aan zijn Ford Sierra Cosworth. Tijdens de derde manche werd Jan vijfde algemeen en tweede in Klasse 4 na zoon Bas, die zodoende het weekend afsluit met een maximale puntenoogst, net als Patrick Michiels in Klasse 3. Pierre-Yves Paque kreeg de Real Porsche 964 Cup vrij snel onder de knie en tikte tweemaal als tweede af. Zodoende komt hij post vatten op de tweede plaats in de tussenstand na Michiels, voor de oerregelmatige Nulens. Ook Ceyssens reed twee knappe races in zijn Porsche 964 Cup, maar moest net als Moortgat eenmaal naar de kant met pech en beiden zijn dus op achtervolgen aangewezen.

Bas Van Elderen - BMW E30
Bas Van Elderen - BMW E30
In Klasse 4 staat Bas Van Elderen dus ongeslagen aan de leiding voor Tony Kevers in de supersnelle Dehaye VW Golf en de VW Golf van Tom Laureyns die een gans weekend problemen kende en zijn Waalse opponent niet kon bestoken.




Gust Van Haelst - Mazda RX-3
Gust Van Haelst - Mazda RX-3
Freddy Van Sprundel haalde het tijdens de eerste race in Klasse 2 voor de Porsche van Damiens en de Ford GT40 van Emiel De Weerdt. Maar tijdens de tweede manche moest de Antwerpenaar zijn Escort MK1 naar de kant sturen met een defecte krachtbron. Het was Gust Van Haelst die met zijn Mazda RX-3 telkens het snelst onderweg was. In de eerste manche kreeg hij een drive trough wegens het negeren van de gele vlag, maar werd nog tweede na Van Sprundel. De twee resterende races schreef hij achter zijn naam en zodoende wordt hij de eerste leider voor de Ford GT40 van Emiel De Weerdt en de BMW 2002 Alpina van Marc Mathay.

Patrick Schreurs/Johan Aerts - Audi Coupé
Patrick Schreurs/Johan Aerts - Audi Coupé
Kampioen Guy François parkeerde zijn Lotus Elan voor de Audi Coupé van het duo Patrick Schreurs/Johan Aerts en de Austin Healey van T’Hoen tijdens de eerste race. De Gentse Lotusrijder deed het nog tweemaal over en leidt de Klasse 1 met het maximale puntensaldo voor de Austin Healy’s van T’Hoen en Visser.




BRAVO Belgian Historic Cup



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op vrijdag 15 april 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Masters Historic Racing & Belcar.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons