van der Horst

Masters Historic Racing & Belcar: Nabeschouwing van de organisatoren (BMW Racing Cups)

BMW M235i Racing Cup
BMW M235i Racing Cup
Na een meeslepende start van de BMW M235i Racing Cup en de ClubSport Trophy in Spa-Francorchamps, in het kader van de Trophée des Fagnes, waren alle ogen amper een week later gericht op het circuit van Zolder voor de tweede confrontatie in beide kampioenschappen, met een aangename lentezon en maar liefst 10 000 toeschouwers in de tribunes. De wedstrijd, over 125 minuten samen met het Belcar Endurance Championship, draaide in beide competities uit op een spektakelstuk waarin pas in de slotfase duidelijk werd wie met de zege zou gaan lopen!
  • Powercars
Na de zege van Guillaume Dumarey (#240) in de BMW M235i Racing Cup in Spa-Francorchamps, waren negen concurrenten erop gebrand om revanche te nemen. Maar na 125 spannende minuten was het opnieuw de rijder van Powerlite by Peka Racing die als winnaar uit de bus kwam. “In Spa was ik ook al heel snel, maar een geslaagde strategie bezorgde me daar de zege. Hier heb ik bewezen dat ik ook op pure snelheid kan winnen”, klonk het bij een gelukkige Dumarey, na een champagnedouche op het podium. De race in Zolder stond in het teken van een driestrijd tussen de uiteindelijke winnaar, de wagen van John Rasse-Niels Lagrange (Qvick Racing - #142) en het exemplaar van Bart Van Samang en Peter Beckers (MSE - #245). Lange tijd was het stuivertje wisselen tussen die drie teams, maar benzinepech zou de twee laatstgenoemden een podiumplaats ontnemen. Rasse en Lagrange kregen zo zekerheid over de tweede plaats. “Ik ben heel gelukkig met deze tweede plek”, lachte Lagrange achteraf in de paddock. “Het verschil met de winnaar kwam er door een fout tijdens de pitstop, maar verder hebben ik en John een perfect parcours afgelegd!”
 
Bert Redant en Pieter Vanneste (Team Dejonckheere by Red Ant Racing - #235) kregen zo de derde podiumplaats in de schoot geworpen, voor de Duitsers Nicolas en Jörg Otto (#248), die aan de voet van het podium strandden na een probleemrijke kwalificatiesessie. Dirk Van Rompuy en Erik Qvick (Qvick Racing - #34)) maakten de top 5 rond.

Ook in de BMW ClubSport Trophy bleef de familie Donniacuo (GD Sport - #58), na hun succes in Spa, ongenaakbaar. Naar het beeld van de M235i Racing Cup, bleven de verschillen hier ook heel beperkt. “Tweemaal heb ik de kloof moeten dichten met de auto van Jimmy De Breucker, maar uiteindelijk hebben we dus toch het laken naar ons kunnen toetrekken”, vertelde Lorenzo Donniacuo, die duidelijk alles uit de kast had gehaald. De Breucker (QSR - #57) leek op een gegeven moment op weg naar de overwinning, maar ook hier zou benzinepech roet in het eten gooien. Bernard Claes en Benoit Philips (DZ Competition - #325) waren zo voor de tweede keer op rij goed voor de zilveren medaille. “Het was vooral opvallend hoeveel progressie Benoit heeft gemaakt in vergelijking met zijn debuut in Spa”, getuigde Claes. “In een goede dag moeten we in staat zijn om het de familie Donniacuo moeilijk te maken!”
 
Guino Kenis (#7) werd de derde rijder op het podium, ook al had hij dat allerminst verwacht. “Vooral na de remproblemen van gisteren. Bovendien was de radioverbinding in mijn auto uitgevallen en wist ik dus pas na de aankomst dat ik toch op het podium was terechtgekomen”, was zijn reactie. Het duo Michiels-Timmers (QSR Racing - #257) en het drietal Convents-Convents-Raymakers (Convents Racing - #50) reden op hun beurt naar een top 5-plaats.
 
Wie na de wedstrijd in Spa nog niet overtuigd was dat de kampioenschappen van BMW spektakel zouden brengen, kreeg in Zolder opnieuw het bewijs van de kwaliteit van beide series. Het derde hoofdstuk vindt plaats in Nederland, tijdens de Benelux Open Races op 28 en 29 mei. Eén ding staat vast: ook die race zal niet ontgoochelen!

BMW Racing Cups

 



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons