Mattias Ekström wereldkampioen RallycrossRX
Het leek wel een afvallingswedstrijd in de titelkamp. Voor het weekend kwamen nog vijf piloten mathematisch in aanmerking voor de titel. Na de puntentelling van kwalifiactieheats viel Loeb er reeds af, terwijl na de halve finales ook Bakkerud tegen een onoverbrugbare achterstand aankeek.
Tijdens die halve finales waren er enkele opmerkelijke feiten. Ekström en Solberg stonden op de pole van beide halve finales die ze wonnen, terwijl Hansen Motorsport maar liefst met vier wagens naar de halve finales trok met kersvers Europees kampioen Kevin Hansen als beste van het kwartet en enige die naar de finale mocht. Daarin moesten Solberg en Kristoffersson voor Ekström eindigen. Petter en Johan Ze stonden na de kwalificaties en de halve finales ex aequo op de tweede plaats op 33 punten van de Zweedse Audi rijder. Ze moesten dus vier punten meer scoren om nog een kleine kans te maken tijdens de afsluitende race in Argentinië. Maar zover is het niet gekomen. Kristoffesson reed lek en we zagen een schitterende Kevin Eriksson in een ruk van de vierde plaats naar de kop schuiven in de eerste bocht. Het manoeuvre van het seizoen. Solberg reed zich de ziel uit het lijf, maar kon de jonge Zweed in een Ford Fiësta van OlbergsMSE niet bedreigen voor diens eerste zege bij de Supercars. Zodoende had Mattias Ekström voldoende aan een vijfde plaats om zich tot de nieuwe wereldkampioen te kronen. Naast Eriksson stonden ook Solberg en Bakkerud mee op het podium. Tijdens de afsluitende wedstrijd in Argentinië kunnen Solberg, Kristoffersson, Bakkerud en Loeb nog strijden om de vice titel en de laatste podiumtrede.
Ook MDK stond opnieuw aan de start na een doorgedreven training in Frankrijk en een zege in Maasmechelen. Michaël De Keersmaecker maakte een dubbele valse start tijdens de eerste kwalificatieheat en werd uitgesloten. Nadien kon hij het gat nooit meer dicht rijden door een nukkig voorste differentieel en een minder goede bandenkeuze.
"Dit is de wereldtop met fabrieksmateriaal en niet te vergelijken met de concurrentie van een week eerder in Maasmechelen. Maar ik blijf erbij dat we in Frankrijk een zeer goede test kenden en de sectortijden in Maasmechelen meer zeggen dan de uitslag die we nu optekenen. Er rest nog werk aan de winkel inzake afstelling van chassis en differentielen. We weten nu waar we staan en hebben een pak verse info mee naar huis. Volgend seizoen gaan we de wedstrijden van het Europees kampioenschap meerijden en de WK proeven op Europese bodem. Mits nog wat testwerk zullen we klaar zijn voor 2017."
Naast de ontknoping bij de SuperCars werden ook nog de laatste races afgewerkt bij de Super1600 en TouringCar. daarin kon de Deen Ulrik Linnemann met zijn Peugeot 208 vertrekken met zes punten voor op de Skoda van de Hongaar Krisztian Szabo die in Barcelona de leiding uit handen moest geven. Maar op de Estering trok de Hongaar opnieuw het laken naar zich. Tijdens de kwalificaties pakte hij reeds twee punten terug terwijl hij ook tijdens de halve finales nog eens een puntje extra pakte. Linnemann had dus nog drie punten bonus voor de start van de finale, maar hij kwam niet verder dan de derde plaats terwijl Szabo won en nog eens vier punten meer scoorde. Zsabo dus kampioen met één puntje voor op Linnemann.
Eenzelfde scenario bij de TouringCars waar de Noor Gundersen (Ford Fiësta) met zeven punten voor aan de laatste race begon tegenover de Zweed Andersson (Ford Fiësta) terwijl ook nog een tweede Noor, Magnussen (Ford Fiësta) in de rol kon kruipen van de spreekwoordelijke derde hond. Hij volgde op 10 punten van de leider. Magnussen bleef hangen in de halve finales, maar tussen de top 2 werd het nog warm. Andersson was een gans weekend de betere van Gundersen die na de finale nog één puntje over hield om zich tot kampioen te kronen.
Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix
Tweet