van der Horst

Maxime Potty: “Rally is voortaan mijn prioriteit”

Maxime Potty staat volgende zondag aan de start van de Aarova Rally. Voor de 20-jarige rijder is de wedstrijd in Oudenaarde meer dan alleen maar de tweede manche van het Belgisch rallykampioenschap. Voor hem is het ook de start van een nieuw hoofdstuk in zijn carrière!
De wereld gaat sinds maart door bijzondere tijden, en dat heeft heel wat gevolgen. Voor velen onder ons was het ook een periode voor reflectie. In het geval van Maxime Potty is er duidelijk een voor en een na Covid-19. “Tijdens de lockdown heb ik veel nagedacht over mijn sportieve carrière”, legt de 20-jarige rijder uit. “Het oorspronkelijke plan was om een vijfde seizoen in TCR aan te snijden, meer bepaald in het Europese kampioenschap, maar ik voelde dat ik niet nodige motivatie had om me 100 procent te geven. De afgelopen jaren had ik het bij sommige dingen wat lastig, vooral dan de politieke kant van de zaak. Het ene weekend om de zege strijden, en dan bij de volgende race helemaal achteraan rijden omdat je wagen ineens 50 kilogram zwaarder weegt, daar had ik het moeilijk mee. Ik had meer en meer de indruk dat ik niet alle elementen van mijn prestaties in handen had, en dat was heel f rustrerend.”

Ondertussen had Maxime ook de gelegenheid om de rallysport te ontdekken, en zo één van zijn jongensdromen werkelijkheid te laten worden. “Het was de bedoeling dat mijn deelname aan de Condrozrally 2019 een one-shot zou zijn, maar ik heb me er ontzettend geamuseerd”, vervolgt de jongeman uit Hamoir. “In de rallysport haalt men veel minder kunstgrepen uit om te proberen iedereen op gelijke voet te stellen. Je neemt het op tegen de chrono, en aan het eind van de klassementsproef is dat de enige waardemeter. Voeg daar nog aan toe dat de rijsensaties aan het stuur heel intens mogen worden genoemd, en dat je de wagen met een corijder kan delen. Dan begrijp je wel waarom ik zin had in meer. Gedurende de lockdown heb ik heel veel met de mensen in mijn directe omgeving gepraat en een balans opgemaakt. Ik sluit de deur naar het circuitracen niet definitief, want je weet maar nooit wat er mor gen gebeurt, maar op dit ogenblik krijgt in mijn sportieve carrière de rallysport de prioriteit.”

Vanaf de Aarova Rally, die volgende zondag in Oudenaarde wordt afgewerkt, wordt Maxime Potty dus één van de rijders die regelmatig in het Belgische rallykampioenschap aan de slag zal gaan. “Met corijder Charles Maquet en het My Hub team zal ik een vertrouwde omgeving vertoeven”, gaat Max verder. “Maar na de Volkswagen Polo GTI R5 in de Condroz en de Hyundai i20 R5 in de Haspengouw rijd ik nu voor het eerst met een Škoda Fabia R5. Jammer genoeg zit een test vooraf er niet in, ik zal de wagen dus pas in de wedstrijd zelf leren kennen!”

Maxime beseft dat hij eerst moet proberen stappen vooraleer te kunnen lopen. Met slechts twee rally’s ervaring met een wagen uit de R5-categorie hoort hij niet tot de favorieten. “De Condroz verliep goed, maar in de Haspengouw liet ik me verrassen door een typische valstrik”, legt hij uit. “Hier moet ik rustig beginnen en proberen beetje bij beetje het ritme te verhogen, zonder te forceren. Ik zal de vijf laatste wedstrijden van het Belgische kampioenschap met hetzelfde team en dezelfde wagen afwerken. De rally’s volgen elkaar ook snel op, maar dat zal me toelaten om in het ritme te blijven. Het doel is om in Spa, half december, met een redelijk niveau aan de start van de finale van het kampioenschap te staan. En dan wordt het tijd om aan 2021 te denken!”

In afwachting leggen Maxime en Charles Maquet zich volledig op de Aarova Rally toe. Op zondag, vanaf 8 uur, zullen de 92 kilometer tegen de klok – verdeeld over 10 KP’s – voor Maxime niet alleen de herstart van het seizoen vormen… maar ook het begin van een nieuw hoofdstuk in zijn sportieve carrière!

Maxime Potty Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op donderdag 8 oktober 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Aarova Oudenaarde.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons