Mazda MX-5 Cup: Eenmalige comeback van Michaël De Keersmaecker?
“Dit is voorlopig eenmalig”, aldus de Belgische ‘mister rallycross’. “Met Stefan, die nog steeds de officiële bandenleverancier is voor het WK & EK Rallycross en verdeler van Cooper Tires, heb ik nog steeds veel contact en ook Filip Baelus is een vriend voor het leven. Ze kochten twee Mazda’s maar hebben nog geen piloten. Ze vroegen aan mij om de eerste wedstrijden te rijden en ook aan Ward om te trainen. Zodoende kon het team voldoende data verzamelen van twee piloten om op verder te werken.
Na een 11de en 13de chrono van Ward en Michaël en met meer dan 10 wagens binnen een seconde werd het een zware strijd om plaatsen te winnen tijdens de eerste race. De Keersmaecker kon via een goede start opklimmen naar de 7de plaats, viel dan terug naar de 12de positie na een zware strijd waarbij hij de banden quasi volledig had opgestookt wegens een slechte afstelling. Tijdens de tweede race en met een betere set-up was De Keersmaecker opnieuw mee met de eerste trein, maar een safety bracht het peloton terug samen en even nadien kreeg MDK een tik en moest het strijdtoneel verlaten.
“Prijs/kwaliteit een schot in de roos”
“Totaal onvoorbereid en met 0 km training is het niet evident om onmiddellijk vooraan mee te draaien in een merkencup, maar mits wat kilometers op de teller denk ik dat een top 5 mogelijk moet zijn. Zowel ikzelf als het team konden ervaring opdoen en tussen de beide races hebben we een betere set-up gevonden. De Mazda’s zijn quasi origineel, maar hebben me toch zeer positief verbaasd. Vooral in de onderlinge duels heb ik me rot geamuseerd. Als ik dan bekijk hoeveel een dergelijke wagen amper kost en wat de running costs zijn, dan is de MX-5 Cup een ideale instapformule. De fun factor is top en prijs/kwaliteit een schot in de roos”.
“Wat mezelf betreft zal dit mogelijk voorlopig bij een eenmalige comeback blijven. Het team zoekt nu piloten voor de rest van het seizoen af te werken. Indien mogelijk had ik wel graag in Spa gereden met de Mazda. Dat is het enige circuit dat ik nog steeds met de ogen dicht kan rijden en ik weet waar de valkuilen liggen.”
“Voor een gans kampioenschap wordt het moeilijk en moet ik keuzes maken. Mijn 13-jarige dochter Juna Jane is afgelopen weekend tweemaal tweede en eenmaal vierde geworden in een jumping op vrij hoog niveau. Mijn dochter krijgt absolute prioriteit en het is moeilijk te combineren met autosport. Ik zal er alles aan doen om haar te begeleiden naar een hoger niveau. Niet eenvoudig en als dat ten koste moet gaan van mijn hobby, dan is dat maar zo. Maar ik sluit een wedstrijd links of rechts uiteraard niet uit”, besluit een nog even snelle MDK.
Wie interesse heeft om te racen met een Mazda MX-5 van BMS Motorsport kan contact opnemen met Stefan Calbrecht via +32 475/39 27 72
Foto's: Niels Vaeck
Tweet