van der Horst

McDonald’s Racing Team met Norma in Supercar Challenge en Belcar

McDonald's Norma M20FC
McDonald's Norma M20FC
McDonald’s Racing Team heeft zich via Norma Benelux een Norma M20FC aangeschaft van de laatste generatie. Het duo François Bouillon / David Houthoofd wordt de bemanning van dienst en naast een volledig seizoen bij de Superlights binnen de Supercar Challenge zal ook het Belcar Endurance Championship worden aangesneden.
François Bouillon - Deldiche Norma M20FC
François Bouillon - Deldiche Norma M20FC
François Bouillon: “Het idee is gerijpt tijdens de afgelopen 24 Hours of Zolder. Ik had met de Norma amper enkele ronden in de benen tijdens de eerste training en ik was meteen verkocht. Toen reeds wist ik dat ik een proto zou kopen. Na de 24 Hours of Zolder, waarin we uitvielen met een defecte schakelbak maar toch meestreden voor de zege, ben ik op zoek gegaan via Norma Benelux en heb ik nadien ook een wagen gevonden die net het VdeV kampioenschap achter de kiezen had”.

François Bouillon kwam te weten dat zijn Kortrijkse stadsgenoot David Houthoofd ook een optie had genomen op de Norma M20FC. Deze wagen was derde geworden in het VdeV kampioenschap en werd gerund door het Franse CD Sport, het team waar ook Deldiche Racing vorig jaar zijn wagen kocht. Gezien het feit dat een Norma M20FC (FC staat voor ‘full Carbon’), bouwjaar 2015 en met de laatste upgrades, vrij zeldzaam is op de tweedehandsmarkt, besloot François contact op te nemen met David om het prototype samen aan te kopen. De bolide beschikt over de laatste evoluties, iets wat het exemplaar van Deldiche Racing deze winter ook meekrijgt.    

Deldiche Racing - Norma M20 FC - Vincent Desschans
Deldiche Racing - Norma M20 FC - Vincent Desschans
Volgens Vincent Desschans van Norma Benelux is het de bedoeling om de twee wagens zowel in de Supercar Challenge als de Belcar onder dezelfde tent te plaatsen en naar buiten te komen als één team met verschillende sponsors. De beide wagens worden onderhouden door Triple One in Wetteren en tijdens de wedstrijden is het dan ook de bedoeling om een box te delen. Uiteraard blijven de beide teams concurrenten op de baan en krijgen ze een verschillende teammanager. Jim De Cock zal vanzelfsprekend de belangen blijven verdedigen van Deldiche Racing voor het duo Luc De Cock-Tim Joossen, terwijl Desschans zelf de wagen van McDonald’s Racing onder zijn hoede zal nemen als teamchef. Als Norma Benelux met twee identieke wagens op de piste vertegenwoordigd is, vormen ze een sterker front en is de fabriekssteun groter inzake logistiek en onderdelen die in consignatie worden aangeleverd vanuit het moederhuis.

McDonald's Norma M20FC
McDonald's Norma M20FC
Over het programma van Deldiche Racing met Luc De Cock en Tim Joosen hadden we het reeds eerder, terwijl McDonald’s Racing hetzelfde programma zal volgen. Inzake de kalender van de Supercar Challenge is het David Houthoofd die het volledige programma zal afwerken, terwijl François Bouillon zal bijspringen tijdens enkele races in Zolder. Het Belcar Endurance Championship zullen ze samen afwerken, maar de eerste race moeten ze aan zich laten voorbij gaan. Beide piloten zijn op dat moment in het buitenland, waardoor ze hun eerste race in de Belcar zullen starten met een achterstand op de concurrentie inzake de tussenstand in het kampioenschap.

François Bouillon - Deldiche Norma M20FC
François Bouillon - Deldiche Norma M20FC
François Bouillon: “Het wordt voor mij een zeer druk jaar, waarbij het McDonald’s Racing Team ook een volledig seizoen zal rijden in de VW Fun Cup. Vandaar dat ik zal passen voor het merendeel van de wedstrijden binnen de Supercar Challenge. Op de 24 Hours of Zolder na heb ik amper ervaring met een proto en ik zie 2016 dan ook als een leerjaar. Het feit dat er een normtijd is binnen de Belcar pleit een beetje in mijn voordeel en mijn streefdoel is dan ook om de normtijden in Zolder en Francorchamps zo dicht mogelijk te benaderen. Ik leerde David trouwens kennen via de eenmalige samenwerking met Deldiche Racing en het klikte meteen”.

David Houthoofd
David Houthoofd
David Houthoofd heeft reeds een pak ervaring met een Norma. Voor de 39-jarige zaakvoerder van Aquality Protect is het zijn vierde seizoen in een proto. Hij startte met een Ligier en reed nadien twee seizoenen met een verouderde Norma M20F uit 2006 in de Supercar Challenge. Twee seizoen geleden pakte hij samen met Jurgen Van Hover de titel in hun Klasse bij de Superlights. Afgelopen seizoen had hij in het begin veel pech waaronder een zware crash na een tik van een concurrent.



David Houthoofd - Norma M20F
David Houthoofd - Norma M20F
David Houthoofd: “Ik vind het schitterend dat we kunnen uitpakken met een zeer potente en jonge wagen die nog maar één seizoen achter de kiezen heeft en afgelopen seizoen twee wedstrijden won in de VdeV. Ik ben de enige die zowel met de verouderde versie als met zijn opvolger reed bij Deldiche Racing. Het is een wereld van verschil. De wagen heeft dezelfde motorisatie, maar weegt 70 kg lichter, is veel stijver en heeft een betere aerodynamica. En met de laatste upgrade zal het nog een pak sneller gaan. Bij de Superlights zitten we vanaf nu in de hoogste Klasse en in de Belcar zal het ook comfortabeler zijn om de normtijd te benaderen, al vind ik persoonlijk dat de normtijd tijdens de kwalificaties geen enkel nut heeft. Ik verwacht er veel van, vooral omdat we nu met twee wagens onder de tent staan terwijl de mensen van Triple One zodoende hun ervaring nog verder kunnen aanscherpen. Ondanks het feit dat François en ikzelf uit het Kortrijkse komen, kenden we elkaar niet voor de recent verreden 24 Hours of Zolder, maar het klikte meteen. François is zeer gedreven en leergierig. Mijn ambities binnen de Supercar Challenge als bij de Belcar zijn dezelfde en we gaan telkens voor minstens een plaats op het podium”.

François Bouillon - Deldiche Norma M20FC
François Bouillon - Deldiche Norma M20FC
En dan is er nog de 24 Hours of Zolder waarvoor er nog extra piloten moeten worden aangetrokken, zowel bij McDonald’s Racing Team als bij Deldiche Racing.

Vorig seizoen zagen we in de Norma van Deldiche Racing Luc De Cock, Tim Joosen, Sam Dejonghe, François Bouillon en David Houthoofd aan het werk. We weten dat Deldiche graag opnieuw Sam Dejonghe aan boord wil tijdens deze Limburgse klassieker en dat ook François Bouillon nog een speer achter de hand heeft. Indien de bezetting van de wagens evenwel niet compleet geraakt, is de kans niet onbestaande dat we opnieuw eenzelfde kwintet als vorig jaar aan de start zien van de Zolderse klassieker.

Foto's: Martijn Wouters - Niels Vaeck - Supercar Challenge - McDonald's Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Supercar Challenge op maandag 1 februari 2016.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons