van der Horst

McLaren toont van GT4 afgeleide 620R

McLaren 620R
McLaren 620R
McLaren timmert de laatste jaren flink aan zijn gamma, dat is onderverdeeld in de Sports Series, Super Series and Ultimate Series. De nieuwste telg van de Britse constructeur valt in die eerste categorie, de minst extreme vorm van wagens die het best bruikbaar zouden moeten zijn als daily driver. Zouden moeten zijn, want de 620R past, hoewel straatlegaal, niet geheel in dat rijtje...
  • Dreamdrive
McLaren 620R
McLaren 620R
De McLaren 620R werd volgens Woking ontwikkeld op basis van de GT4-wagen, de McLaren 570S, en is opgebouwd rond hetzelfde carbon chassis. Standaard bevat de wagen, een gepimpte 570S zeg maar, geen vloermatten, airco of audiosysteem, al kunnen die wel optioneel (gratis) terug ingebouwd worden bij levering. Wel standaard is het McLaren Track Telemetry systeem, welke data toont op een 7 inch touchscreen alsook een zespuntsgordel. McLaren heeft gepoogd zoveel mogelijk gewicht weg te schaven en kwam uiteindelijk uit op 1,282kg droog aan de haak.

Achtervleugel McLaren 620R
Achtervleugel McLaren 620R
Bijzonder weinig, wanneer gecombineerd met de 3,8 liter biturbo V8 die... 620pk en 620Nm koppel biedt, 50pk en 20Nm meer dan in de 570S, en je van 0 naar 100 brengt in 2.9 seconden. Ook de kaap van de 200 km/h tik je, op circuit uiteraard, snel aan; namelijk al na 8.1 seconden. De top ligt op 200 mijl per uur, ofwel 322 km/h. Gezien het DNA van de wagen van de GT4-racer komt, vertelt snelheid op een rechte lijn echter niet het hele verhaal. Voor het betere bochtenwerk, is er een carbon achtervleugel, geleend bij de GT4, maar iets hoger gemonteerd en voorzien van een derde remlicht. Standaard komt de wagen met Pirelli P Zero Trofeo R semi-slick's rond de 19 inch voor- en 20 inch achterwielen, maar deze kunnen op circuit via de centrale wielmoer snel geruild worden voor slicks - zonder speciale mechanische aanpassingen.

McLaren biedt de wagen standaard aan in de drie "huiskleuren" oranje, wit en zwart, waarbij er telkens een GT4-bestickering wordt toegevoegd. Andere kleuren zijn ook te verkrijgen, maar dan via MSO-afdeling (McLaren Special Operations). Ook is er een kleurenstelling beschikbaar met een knipoog naar de McLaren Senna GTR, zeg maar de grote broer van deze straatlegale racer die in een oplage van slechts 250 exemplaren komt. Uiteraard allemaal handgebouwd in het Verenigd Koninkrijk. Leveringen vanaf februari 2020, kostprijs een kwart miljoen Britse Pond - zonder belastingen.

Foto's: McLaren



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Autonieuws op maandag 9 december 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons