van der Horst

Meer en meer teams kondigen deelname aan Belcar Endurance Championship aan

PK Carsport met twee wagens naar de belcar
PK Carsport met twee wagens naar de belcar
De start van het nieuwe Belcar-seizoen is nog een kleine maand van ons verwijderd en ondertussen levert de organisatie van het Belcar Endurance Championship hard werk met het oog op die aftrap op Circuit Zolder en het New Race Festival. Zoals al aangekondigd keert het Belcar Endurance Championship terug naar zijn roots met GT’s en toerwagens en op de kalender staan zes racemeetings, met verplaatsingen naar Magny-Cours, de Nürburgring en uiteraard Spa-Francorchamps en er zijn ook drie thuisraces op Circuit Zolder, waaronder de 24 uur van Zolder op 13 en 14 augustus, het jaarlijkse autosportfeest voor de Belgische uithoudingsracers.
Meer en meer teams kondigden ondertussen hun plannen aan en onder hen twee echte vaste waarden van het Belgische uithoudingskampioenschap: PK Carsport en Belgium Racing. Samen zijn de Limburgse formaties goed voor minstens vijf wagens, van drie verschillende Duitse topmerken: Audi, Porsche en BMW.
 
Junior Planckaert en Andy Peelman
Junior Planckaert en Andy Peelman
PK Carsport zet een Audi R8 LMS GT2 in voor Peter Guelinkcx, Bert en Stienes Longin in en uiteraard is de ambitie van het team de titel, maar er zijn uiteraard nog heel wat andere kandidaten, dat beseft ook Bert Longin: “We gaan hard moeten vechten, want het Belcar Endurance Championship oogt erg goed dit seizoen, met heel wat kwaliteit en dat is positief. Wij kijken met het team erg naar de start van het seizoen uit.” Waar Peter Guelinckx, Bert en Stienes Longin in de Audi plaatsnemen, zullen Junior Planckaert, Jurgen van den Broeck en Andy Peelman in de BMW M2 CS van het Hasseltse team racen. Junior Planckaert liet zijn kunnen al zien tijdens sprintraces en doet het nu dus in het langere Belcar-werk: “De overstap zal een aanpassing vragen, maar ik kijk er naar uit, zeker met het team en mijn teamgenoten.”
 
De buren van Belgium Racing uit Lommel komen met drie wagens naar het Belcar Endurance Championship. “We komen inderdaad met drie wagens en gaan daarbij enerzijds resoluut voor een vierde opeenvolgende titel met de duo’s Kris Wauters en Koen Wauters enerzijds en Michael Cool en Dylan Derdaele anderzijds, maar we gaan Michiel Haverans ook begeleiden bij zijn eerste stappen in een GT-wagen”, doet Marc Goossens het verhaal.
 
Nieuwkomers in Belcar en gratis banden
 
Nieuwkomers in het Belcar Endurance Championship zijn er ook, met onder meer het Antwerpse Alnimax Racing. Het team zet een BMW M240i in de klasse TA in, voor twee jonge talenten die uit de Fiesta Sprint Cup komen: Alexander Borgmans en Maxim De Witte. “Wij staan voor een overgangsjaar, waarin we de brug tussen de 150 pk van de Fiesta en de 450 pk van de BMW M2 willen maken en daarom kiezen wij voor deze BMW M240i”, klinkt het bij de jonge talenten. Nog zo’n nieuw team is WAW Racing en zij doen het met een BMW 325i in de klasse TB.

Noteren we nog dat Circuit Zolder vasthoudt aan zijn inschrijvingstarieven, die niet verhoogd werden. Voor de klasse TB is het inschrijvingsgeld zelfs met 20% verlaagd. Harry Steegmans (Algemeen Directeur Circuit Zolder) onderlijnt bovendien het partnership met Michelin voor dit seizoen: “Zoals we al aangaven in een eerdere communicatie zijn we inderdaad tot een akkoord met Michelin gekomen en die samenwerking heeft zo zijn voordelen voor de teams. Voor zij die een inschrijving voor het hele seizoen onderschrijven, heeft Michelin één gratis setje banden klaarstaan, en als het om een deelnemer in de klasse GTA gaat, zelfs twee sets.”

Belcar Series



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op vrijdag 22 april 2022.
  • Powercars

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons