van der Horst

Meer nieuws uit de IMSA-paddock

Start 2021 12 Hours of Sebring
Start 2021 12 Hours of Sebring
Nog geen twee weken vooraleer we in januari zitten en van daaruit kunnen aftellen naar de Roar before the 24. Het nieuws blijft daarom ook binnenstromen vanuit Amerika en begint de grid voor zowel de Rolex 24 als het seizoen meer en meer vorm te krijgen. Een overzicht van wat er deze week buiten gekomen is.
*** Will Stevens zal vanaf januari Wayne Taylor Racing vervoegen tijdens de manches van de IMSA Michelin Endurance Cup. De Brit zal alle vier wedstrijden afwerken samen met het vast duo Ricky Taylor en Filipe Albuquerque. Stevens neemt de plaats in van Alexander Rossi, die enerzijds zijn programma wil terugschroeven en anderzijds niet aanwezig kan zijn tijdens de Mobil 1 12 Hours of Sebring. Op dat moment wordt ook een wedstrijd van de IndyCar Series afgewerkt in Texas. Rossi blijft wel aan voor de Rolex 24 at Daytona.

DragonSpeed - Oreca 07 Gibson
DragonSpeed - Oreca 07 Gibson
*** DragonSpeed gaat een LMP2-wagen inzetten en dat voor niet de minsten. De wagen zal namelijk bestuurd worden door Henrik Hedman en Juan Pablo Montoya. Zij zullen pas aantreden in Sebring en zorgen daar ook voor een primeur. Daar zal Montoya namelijk voor het eerst met zijn 16-jarige zoon Sebastian Montoya samen aan de start verschijnen. Voor Daytona daarentegen komt men met een andere lineup op de proppen. Met Pato O’Ward, Colton Herta en Devlin DeFrancesco zijn er drie piloten uit de IndyCar Series aanwezig. Zij worden bijgestaan door Eric Lux.

*** JDC-Miller Motorsports moet zijn lineup overhoop gooien gezien Loic Duval richting Peugeot trekt om de Peugeot 9X8 Hypercar te besturen na volgend seizoen. Al heeft het Amerikaanse team wel al een vervanger klaar, want Richard Westbrook zal zijn plaats innemen. De Brit zal het stuur delen met Tristan Vautier, terwijl Duval nog steeds voor het team zal uitkomen tijdens de manches van de Michelin Endurance Cup. Nog opvallender is dat Ben Keating de vierde man wordt tijdens de Rolex. De Texaan, die overigens in de bronzen categorie valt, maakt hiermee zijn DPi-debuut, nadat hij afgelopen jaar het LMP2-kampioenschap won.

*** Nu de GTLM-era volledig afgelopen is in IMSA, keert WeatherTech Racing terug naar de GTD-klasse. Eind dit jaar nam Cooper MacNeil al een Porsche 911 GT3-R onder handen tijdens een testsessie in Portimão, maar volgens Dailysportscar zou er ook misschien sprake zijn om een tweede wagen in te zetten en niet noodzakelijk van hetzelfde merk. Vermoed wordt dat men ook de Mercedes-AMG GT3 van stal zal halen. In welke klasse beide wagens zullen uitkomen – GTD of GTD Pro – is nog niet geweten.

G-Drive Racing - Aurus 01 Gibson
G-Drive Racing - Aurus 01 Gibson
*** G-Drive Racing zal tijdens de Rolex 24 at Daytona aantreden met niet één, maar met twee wagens. Voor het Russische team wordt dit dus een debuut in stijl, zeker als men ziet naar de lineups op beide wagens. Op de eerste wagen zal niemand minder dan René Rast de rangen vervoegen. De Audi-fabriekspiloot krijgt het gezelschap van Ed Jones, François Heriau en jongeling Oliver Rasmussen. Op de tweede wagen zal John Falb de vaandeldrager zijn, met in steun Luca Ghiotto, James Allen en Tijmen van der Helm. Vooral voor Rasmussen en Van der Helm zal dit een debuut worden op hoog niveau, dat terwijl zij afgelopen seizoen nog uitkwamen in het FIA Formule 3-kampioenschap.

*** TR3 Racing bevestigde al dat het met een Lamborghini Huracan GT3 Evo aan de start gaat verschijnen tijdens de Rolex 24 at Daytona, maar daar blijft het niet bij. Het team uit Miami gaat namelijk ook een wagen in de GTD Pro-klasse inzetten. Daarvoor rekent men op toppers uit de Lamborghini-stal en deze zijn niet van de minsten met Mirko Bortolotti, Andrea Caldarelli, Marco Mapelli en Rolf Ineichen.

Era Motorsports - Oreca 07 Gibson
Era Motorsports - Oreca 07 Gibson
*** Era Motorsport doet er ook nog een jaartje bij in IMSA. Net zoals vorig jaar zal het Amerikaanse team uitkomen in LMP2 en verandert er niets aan de huidige lineup met Dwight Merriman en Ryan Dalziel. Voor de Michelin Endurance Cup rekent men op Kyle Tilley, terwijl Paul-Loup Chatin hen zal vervoegen tijdens de Rolex 24, waar men overigens de titel te verdedigen heeft.


*** Turner Motorsport is ook klaar voor de Rolex 24. Naast hun vaste namen Robby Foley en Bill Auberlen zullen Jens Klingmann en Michael Dinan het duo vervoegen. Zoals de laatste jaren zal het team aantreden met een BMW, met andere woorden de gloednieuwe BMW M4 GT3, net zoals Team RLL, al komen zij uit in GTD.

Nico Müller
Nico Müller
*** Ook High Class Racing rondt hun lineup af. Anders Fjordbach, Dennis Andersen en Fabio Scherer zullen vergezeld worden door Audi-fabriekspiloot Nico Müller. Voor de Zwiter heeft dit een dubbele reden. Enerzijds om wat ervaring op te doen in een LMP2, gezien hij wil uitkomen met het nieuwe Vector Sport in FIA WEC, maar ook met het oog op 2023, wanneer de Audi LMDh zal debuteren in Daytona.

*** In LMP3 gaan Gar Robinson en Felipe Fraga nog een jaartje verder in IMSA met de Ligier JS P320 Nissan. Het Amerikaans-Braziliaanse duo kwam vorig jaar uit voor Riley Motorsports en pakte eveneens de titel mee naar huis. Voor de Rolex zullen Kay Van Berlo en Michael Cooper het team vervoegen, maar of één van de twee ook de rest van de Endurance Cup zal afwerken, is nog niet beslist door Bill Riley. Ook zij hebben hun titel te verdedigen in Daytona, nadat deze vorig jaar behaald werd met Robinson, Spencer Pigot, Oliver Askew en Scott Andrews en ook met de hulp van een spotter van Belgische makelij: Andy Jaenen.

Foto's: IMSA - DragonSpeed - Geert Franquet - Georges de Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op woensdag 22 december 2021.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons