van der Horst

Mercedes, Ferrari en Corvette in top drie na eerste deel Hankook 12H Zandvoort

e4d0cd31cddd79db9dc790054653199c176ec3b8.jpg
De nr. 2 Hofor Racing Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (#2, Michael Kroll/Roland Eggimann/Kenneth Heyer/Christiaan Frankenhout/Maximilian Buhk) reed aan de leiding toen de zwart-wit geblokte vlag werd gezwaaid aan het einde van de eerste drie uur racen in de eerste editie van de Hankook 12H ZANDVOORT. In het vandaag verreden eerste deel van de race kwam het team tot een totaal van 95 ronden. De Scuderia Praha-Ferrari 458 GT3 (#9, Jiri Pisarik/Jaromir Jirik/Peter Kox) kwam als tweede over de eindstreep, de V8 Racing Corvette (#5, Alex van ‘t Hoff/Rick Abresch/Diederik Sijthoff) eindigde als derde en de snelste van de beide Car Collection Motorsport-Mercedes-Benz SLS AMG GT3’s (#33, Peter Schmidt/Christian Bracke/Renger van der Zande/Mirko Schultis) werd als vierde geklasseerd.
Al deze auto’s reden in dezelfde ronde als de leider en zij starten morgen om 10.00 uur het tweede deel van de race dan ook in dezelfde ronde. Daarachter volgt de Renault Mégane Trophy van het Las Moras Racing Team (#90, Luc Braams/Jan-Joris Verheul/Jörg Viebahn) als leider in de SP2-klasse en op de vijfde plaats in het algemeen klassement met een achterstand van twee ronden.   

De beginfase van de race werd gekenmerkt door een spannende strijd tussen de beide Mercedes-Benz SLS AMG GT3’s van het Hofor Racing-team (#1, Michael Kroll/Roland Eggimann/Kenneth Heyer/Christiaan Frankenhout/Maximilian Buhk en #2, Michael Kroll/Roland Eggimann/Kenneth Heyer/Christiaan Frankenhout/Maximilian Buhk), waarbij Buhk de auto nummer 1 en Frankenhout de auto nummer 2 reed. Later viel de nummer 1-auto echter terug als gevolg van technische problemen. Daardoor konden andere auto’s verder opklimmen. Peter Kox reed met de Scuderia Praha-Ferrari goed naar voren, nadat Jiri Pisarik bij de start het nodige terrein verloren had. De Corvette boekte ook progressie na een crash in de kwalificatie, terwijl de Car Collection-Mercedes-Benz met het nummer 33, uitgevoerd met een prachtig Martini-kleurenschema, wat tijd verloor nadat een van de vleugeldeuren tijdens de race openraakte, maar het team was tevreden met een goede race na enkele technische problemen in de kwalificatie.

Als leider in de klasse SP2 heeft het Las Moras Racing Team (#90, Luc Braams/Jan-Joris Verheul/Jörg Viebahn) een comfortabele voorsprong van drie ronden op de GC Automobile Factory GC10 V8 (#88, Lionel Amrouche/Franck Leone Provost/Jeremy Reymond). In SP3 bedraagt de voorsprong van de Speedworks Motorsport Ginetta (#105, Tony Hughes/Christian Dick/Ross Warburton) op de PGmotorsport.nl-Porsche 996 (#21, Jan van Es/Tjarco Jilesen/Erik den Dekker/Maik Barten) maar liefst vier ronden. In de klasse A5 heeft de MDM Motorsport BMW 320D WTCC (#82, Bas van de Ven/Simon Knap/Jeroen den Boer) een ronde meer afgelegd dan de beide Peugeots van het Team Altran (#208, Vincent Radermecker/Ronnie Latinne/Gonzalo Martin de Andres en #205, Mathieu Sentis/Guillaume Roman/Vincent Radermecker). In A3T finishte de NKPP Racing SEAT Leon Supercopa (#41, Harry Hilders/Gijs Bessem) slechts 20 seconden voor de Bas Koeten Racing SEAT (#42, Martin van den Berge/Henk Haane). In A2 reed het Deense team K-Rejser aan de leiding met de Renault Clio (#106, Jacob Kristensen/Jan Engelbrecht/Jan Bech Andersen), twee ronden voor de HM Motorsport Peugeot RCZ (#48, Jens H. Hansen/Jens E. Hansen/René Hagedorn). In de D1-dieselklasse tenslotte leidde de Recy Racing Team BMW 120D (#72, Jan de Vocht/Johan van Loo/Wim Meulders), drie ronden voor de TTC Racing Volkswagen Golf V TDI (#71, Daniel Schillinger/Andreas Kempf).

Live timing, video-streaming, uitslagen en foto’s zijn te vinden op live.24hseries.com. Er zijn ook regelmatige updates via Twitter (@24HSeries) en Facebook (24H Series). Nadere informatie over de Hankook 12H ZANDVOORT en de overige wedstrijden van de 24H SERIES powered by Hankook is te vinden via: www.24hseries.com.

Creventic Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zaterdag 31 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12 Hours of Zandvoort.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons