van der Horst

Mettet: Volkswagen topt – De Keersmaecker voorlopig meest regelmatige Belg

Marklund-Heikkinen - VW Polo Supercar
Marklund-Heikkinen - VW Polo Supercar
Het WK en EK RallycrossRX heeft op zaterdag zijn eerste wedstrijddag achter de rug in Mettet. De zesde manche voor het WK en de derde voor het EK worden er samen gereden voor de zomerstop ingaat en het was al meteen spektakel geblazen. Er staat voorlopig geen maat op de drie VW Polo’s van Marklund, Kristoffersson en Heikkinen terwijl het leidende duo in de tussenstand Nitiss en Bakkerud wegens een defecte motor en een aanrijding voorlopig niet scoorden in Mettet.
  • Hamofa Performance
François Duval & Petter Solberg
François Duval & Petter Solberg
Waar er in de eerste kwalificatiemanche nog vrij rustig werd gereden zonder noemenswaardige incidenten, werd de tweede heat van de dag vrij agressief afgewerkt bij de uiteindelijk 32 opgedaagde Supercars.

Start SuperCar
Start SuperCar
Robin Larsson, zoon van tweevoudig Europees kampioen Lars Larsson en tweede in de tussenstand van het Europees kampioenschap, was de snelste tijdens de vrije trainingen en ook tijdens de eerste twee heats in de namiddag deed de Zweed het uitstekend met de Audi S1 met een voorlopige derde plaats na een tweede en een vijfde chrono. De Noor Henning Solberg die zijn leiderspositie in het Europees kampioenschap moet verdedigen in een Saab van Per Eklund, realiseerde een negende chrono tijdens de eerste manche en reed in de tweede heat de Letse WK leider Nitiss van zijn sokkel bij het uitkomen van de jokerlap.

Contact tussen Duval & Koutny
Contact tussen Duval & Koutny
Het was deze keer het dagje niet van Ford Olbergs MSE dat met Litiss en Bakerud in Mettet de eerste en derde positie in het WK kwam verdedigen. Bakkerud kreeg af te rekenen met een defecte krachtbron en kon ook tijdens de tweede manche niet aantreden. De Noor is meteen uitgeteld voor een plaats in de finale. Zijn teammaat en actueel leider, Renis Nitiss was wel goed vertrokken met een 6de chrono, maar tijdens de tweede heat was hij in strijd met Henning Solberg die de jonge Let in de vernieling reed toen hij met de Saab uit de jokerlap kwam. Normaliter moet een een piloot die de jokerlap verlaat voorrang geven aan het verkeer op de piste, maar in Mettet is dit moeilijk omdat de uitkomende snelheid van de jokerlap hoger ligt dan degene die zich op de track bevindt. Opzettelijk of niet, maar hierdoor heeft hij wel zichzelf buiten spel gezet in zijn duel om de leidersplaats in het EK met Larsson en anderzijds broer Petter een zetje gegeven richting het leiderschap in het WK.

Tidemand versus Solberg
Tidemand versus Solberg
Een uitstekende start zagen we van het Marklund Motorsport duo Anton Marklund en Toomas Heikkinen met de beide VW polo’s. Marklund staat op een voorlopige pole terwijl teammaat Heikkinen ex aequo met de Audi S1 van Larsson op de derde plaats staat. Een voorlopige tweede plaats is er ook voor een VW Polo, maar dan het exemplaar van de Zweed Johan Kristoffersson uit het gelijknamige Kristoffersson Team. Spektakelman Petter Solberg staat met zijn Citroën DS3 na twee heats vijfde voor de tweede Audi S1 in het rijtje die van Pontus Tidemand uit het team van Ekström. Timmy Hansen deed zijn uiterste best en scoorde met een zevende plaats goed met de Peugeot 208 voor de Clio van Linnerud, de Citroën van Jeanney en de Skoda Fabia van Hedström. Op de Fransman Jeanney na dus een volledig Scandinavisch onderonsje.

De Keersmaecker vliegt naar de zege
De Keersmaecker vliegt naar de zege
Michaël De Keersmaecker is met de VW Scirocco voorlopig de best geklasseerde Belg. De JDK rijder deed wat van hem werd verwacht. Hij won zijn beide heats, joeg de Scirocco naar de limiet en staat op een voorlopige knappe 15de plaats. François Duval reed de eerste manche niet uit na een aanvaring bij de start, maar zette tijdens de tweede heat een knappe zevende chrono op de tabellen op twee seconden van de besttijd. Hij volgt voorlopig in 19de positie en zal nog tweemaal goed moeten scoren om alsnog een plaats in de halve finales te veroveren. Jos Jansen doet het vrij goed en volgt als derde Belg op een 23ste plaats. Verder is er nog Koen Pauwels die naar eigen zeggen moeilijk een organiserende functie kan combineren met de taak als piloot en hij staat op een 27ste plaats voor Ronny Scheveneels en Patrick Van Mechelen die elk een reeks misten door technische tegenslag. Ook Sandström die de winnende Audi S1 van de Zweeds manche uit het team van Ekström bestuurt, vond niet onmiddellijk zijn draai en volgt in 28ste positie.

Dennis Remans - Ford Fiësta Super1600
Dennis Remans - Ford Fiësta Super1600
In Divisie Super1600 is het Baumanis die voorlopig leidt voor Zagumennov en Ligur. Hier doet Dennis Remans het voorlopig uitstekend met de vierde plaats ex aequo met Minnikhanov en Smetana.. Ook Davy Van den Branden heeft met een 11de plaats uitzicht op een halve finale. Stouten staat met een 15de plaats net voor Dave Van Beers.



Monster gridgirls
Monster gridgirls
Bij de Touring Cars is ook Baelus bezig aan een schitterende wedstrijd met de Volvo C30 op een 3de plaats na Salsten en Braten. Patrick Mertens en Snoeys volgen op een respectievelijke 6de en 8ste plaats. Kampioenschapleider Lundh staat voorlopig laatste.

Morgen volgen nog twee kwalificatieheats, waarna de 12 beste geklasseerde wagens doorstoten naar de halve finales. Nadien gaan de beste drie van iedere halve finale door naar de finale.

Foto's: Johnny Loix & Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op zaterdag 12 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Mettet.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons