Mettet: Mattias Ekström opnieuw superieur
Met Duval (WK RX), MDK (EuroRX) en Coox (EuroRX), Danny De Beuckelaer (ToudingCar) en Regis Gosselin (RX Lites) hadden we in iedere Klasse minstens een landgenoot. Jochem Coox kwam niet aan rijden toe toen de testmotor brak tijdens de vrije training. Voor MDK (De Keersmaecker) betekende deze wedstrijd de eerste meters die zijn Ford Fiësta voor de wielen kreeg geschoven. Een uitgebreide roll out dus, terwijl De Beuckelaer met de ex Baelus Volvo onderweg was en voor Gosselin, de RACB stuurwiel winnaar werd het een eenmalige deelname. Duval, die reeds met verschillende topwagens aan de start kwam in Belgische manches in Maasmechelen en Mettet, deed het ditmaal met een top Fiësta uit de stal van Olbergs MSE.
De snelste chrono’s tijdens de vier kwalificatieheats werden verdeedl tussen Ekström (2), Solberg en, Loeb. Enkele reguliere rijders die tijdens de wedstrijden in Montalegre en Hockenheim reeds van zich lieten spreken, konden zich niet kwalificeren voor de halve finales en verloren hierdoor een pak punten. Zo was er ondermeer de koning van Mettet, Toomas Heikkinen, en derde in de tussenstand die technische averij kende en zodoende met amper één puntje huiswaarts moest en naar de de vijfde plaats zakt in het kampioenschap. Ook Robin Larsson, Andreas Bakkerud en de herboren Liam Doran, respectievelijk 5de, 7de en 8ste in de tussenstand scoorden amper of niet. Ken Block tenslotte kwam er quasi niet aan te pas en kon zijn mooi resultaat van Hockenheim niet over doen.
In het World RX reed François Duval een meer dan behoorlijke race en kwam als vijfde algemeen mooi binnen de top 12 en mocht zodoende naar de halve finale. De man uit de streek moest het tijdens zijn halve finale opnemen tegen Polesitter Ekström, Loeb, Baumanis, Timerzyanov en Jeanney. Timerzyanov lukte een valse start een moest tweemaal komen jokeren. Ekström won probleemloos voor Loeb en Baumanis. Maar deze laatste werd nadien naar de laatste plaats verwezen omdat hij in de start Jeanney opzij had gezet. Zodoende werd Duval derde en kon hij door naar de finale.
In de twee halve finale stond regerend wereldkampioen Petter Solberg op de pole voor Kristoffersson, Timmy Hansen, Marklund, Eriksson en Nitiss. Zowel Nitiss als Hansen deden een valse start en moesten beiden tweemaal door de joker. Solberg en Kristoffersson gingen er vandoor en reden zich probleemloos naar de finale. Hansen legde er flink de pees op en ondanks het feit dat hij tweemaal door de joker moest en tijdens de start een klein stuurfoutje maakte, kwam hij nog terug op de bumper van Marklund die derde werd.
De ene finale is de andere niet en waar men een week eerder nog in Hockenheim er nog de stukken vanaf reed, werd het eerder een makke vertoning met Ekström op de pole voor Solberg, Loeb, Kristoffersson, Duval en Marklund. Audi versus Citroën, Peugeot, Volkswagen en Ford. Ekström vertrok als een speer en werd pas aan de meet door de concurrentie terug gezien. Marklund lukte een kanonstart en kon zich in tweede positie nestelen voor Solberg, Loeb, Duval en Kristoffersson. De Zweed ging echter in de fout, hield Solberg iets op die meteen ging jokeren. Dat speelde in de kaart van Ekström die vrij makkelijk won voor Sebastien Loeb en Solberg die hierdoor naar de tweede plaats verhuist in de tussenstand van het kampioenschap. Duval was onderweg naar een mooie vierde plaats, maar kreeg een lekke band en moest Marklund nog laten passeren, terwijl Kristoffersson pech kende.
Ekström won zowel de kwalificatie als de halve finale en de finale. Hij pakt zodoende de maximale puntenpot en neemt afstand in de tussenstand. Solberg wist in Montalegre te winnen, maar werd bijgebeend door Ekström in Hockenheim. Kistorffersson, Loeb en Heikkinen sluiten de voorlopige top 5 af.
Mettet stond ook in het teken van de start van het Euro RX dat naast België nog aan het WK wordt gekoppeld in Zweden, Noorwegen, Zweden, Spanje en Letland. De WK rijders waren afgelopen weekend met 19 wagens, terwijl de EK rijders met maar liefst 25 supercars op de proppen kwamen. Ook hier hetzelfde systeem met 12 halve finalisten, waardoor het nog moeilijker is om in een EK finale te geraken dan in het WK wanneer een piloot pech kent.
Zoals reeds eerder gezegd kwam Jochen Coox niet verder dan een vrije sessie toen de testmotor het begaf. Ondanks het feit dat Coox geen vast wedstrijdnummer heeft voor het Europees kampioenschap is het wel de bedoeling om aan zoveel mogelijk wedstrijden deel te nemen. MDK beschikt wel over een vast nummer en Mettet was meteen de roll out voor de nieuwe Ford Fiësta. Michaël was in staat om tijdens zijn eerste optereden met de nagelnieuwe wagen richting de top 12 te rijden en een halve finale in de wacht te slepen. Maar tijdens de laatste kwalificatiemanche werd hij tijdens de start aangetikt en moest hij de strijd staken met een defecte ophanging. Desondanks kijkt het team terug op een geslaagd weekend en spreekt met van een goede geboorte van de Fiësta waarvan MDK vooral zeer tevreden was over de ophanging. Anderzijds komt de wagen zichtbaar nog power te kort om vooraan mee te strijden en dat is dan weer de volgende opdracht voor het team uit Londerzeel.
Het was de Fransman Jérôme Grosset-Janin die viermaal de snelste chrono op de tabellen zette voor andere ervaren rijders zoals Rajala, Linnerud, Hansen, uittredend kampioen Rustad, Alexander Hvaal, enz. Kevin Hansen rijdt het volldeige EK en combineert dit met het WK tijdens de andere weekends. Grosset-Janin, Hansen, Rajala, Linnerud, Rustad en Csucsu waren de namen die het haalden voor de finale die uiteindelijk werd gewonnen door Supercar debutant Hansen (Peugeot) voor Grosset-Janin (Peugeot) en Linnerud (VW Polo). Uittredend kampioen Rustad werd pas vijfde in zijn Albetec Peugeot en moest in de Fiësta van Csucsu zijn meerdere erkennen. Rajala zag in de VW Beetle van Eklund Motorsport de eindmeet niet.
Ondanks het feit dat onze landgenoot Danny De Beuckerlaer in zijn Volvo C30 als derde beste werd geklasseerd na de kwalificatieheats, kon hij niet doorstoten naar de finale. De Volvorijder bleef hangen in de halve finale waarin hij uitviel. De wedstrijd werd gewonnen door Magda Andersson voor Fredrik Magnussen en Ben-Philip Gundersen.
Bij de Superlites was het Thomas Bryntesson die het in de finale haalde van Simon Olofsson en Joachim Hvaal en zijn leidersplaats in het kampioenschap versterkt. Hier werd onze landgenoot Regis Gosselin vierde in de halve finale tijdens zijn maidentrip in het rallycross.
Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix
Tweet