van der Horst

Mettet: Nabeschouwing van de 2CV Racing Cup

Volgend op de 24U2CV van Spa-Francorchamps realiseerde het BNLL team een nieuwe prachtprestatie na zes uur koersen in de Finale @ Mettet! Het was het laatste treffen van het seizoen en er stonden zo’n 36 2CV en C1 op de startgrid. Het perfecte samengaan van de beide types aan bolides viel bij velen in de smaak… “Er waren nogal wat kritische commentaren na de 24u2CV omtrent het tegelijk rijden van de 2CV en de C1, maar eens men de teams bekijkt die het complete seizoen betwisten, verlopen de zaken zeer goed”, verklaart Robert Van Gysegem, verantwoordelijke voor de organisatie bij 2CV Racing Teams. “Het ultieme en perfecte bewijs dat deze routiniers elkaar begrijpen en weten hoe een dergelijke situatie te beheren.”
Van bij de kwalificaties werd de toon gezet, met een eerste startrij geheel in handen van BNLL, de #43 van Courtois-Devos-Coppieters haalde de pole position met 0’’582 voorsprong op de #42 van Car-Hauris-Nopère. De ploeg van FKR bood het meeste tegenstand, met de #63 van Van Gysegem-Abrahams en de #55 van Bouchereau-Bressan-Maes die de plaatsen in namen op de tweede startrij. 

In de 360 minuten van de wedstrijd bevestigde BNLL zijn overwicht van het begin van het seizoen, en ze stonden bovendien nog in dezelfde volgorde aan de finish! Na de dubbelzege in het hartje van de Ardennen kregen we een nieuw prachtresultaat te zien om de debatten in 2019 te sluiten. Het was een bewijs van de perfecte regelmaat van deze hele ploeg. De #43 BNLL 3 van Philippe Courtois, Mathieu Devos en Rudy Coppieters ging met vijf ronden van het Circuit Jules Tacheny in Mettet vooraf aan de #42 BNLL 1 by 850 van Benoît Car (de kampioen 2019 van de 2CV Racing Cup!), met Lory Hauris en Clément Nopère.

De #55 FKR-M2 van Bouchereau-Bressan-Maes was lang in strijd voor de kleinste trede van het eindpodium maar betaalde de prijs van een kapotte achtertrein op vijf luttele minuten van de finish. Dat gaf de bronzen medaille aan de #3 Mickey Racing van Berben-Speleers-Marquet. Zij strandden op amper een ronde van de #42. De #63 FKR-M1 van Van Gysegem-Abrahams moest zich tevreden stellen met de vierde positie na een ongelukkig contact met een andere deelnemer, wat een lekke band veroorzaakte, problemen met de stuurinrichting en een…Drive Through ! De #65 BNLL 2 (Crespin-Crespin-Crespin) vervolledigde de top 5, een kers op de BNLL taart, maar de #1 JMCE Racing 1 (Licops-Lacroix), slachtoffer van versnellingsbakproblemen in de trainingen, verloor teveel tijd om een rol van betekenis te spelen. Zij moesten zich tevreden stellen met een zesde plaats.

Minder bijval kenden de #62 2BR Motorsport (Braun-Schiffers), de #38 Nous@ussinet (Naisse-Dubois-Naisse) en de #44 AG Racing Box (Abrahams-Houben), die (soms maar net) niet de finishvlag haalden….

Er was de aangekondigde zege in de categorie ‘Améliorées’ van de #90 2CV de Feu (Brethenoux-De Well-Rousse-Brethenoux), maar bij de ‘Protos’ profiteerde de #88 Racing Team Gaumais (Bernet-Cousin) van de moeilijkheden die te beurt vielen aan de #72 Team Basket Cup (Brisse-Beranger) om de winst te pakken. Bij de ‘Classiques’ geen zege op het einde van het seizoen voor de Nederlanders van de #123 Dutch Dyane Racing Team (Van Koppen-Van der Goes-Van Der Voort-Van Der Voort). Zij ondergingen deze keer de wet van de Fransen op de #602 Brokensport (Asselborn-Cadot-Le Conte-Surel), die wonnen voor de #435 2 Pattes Foll (Cannesant-Bourgeois-Cannesant-Flipo).

Het doek valt over de 2CV Racing Cup 2019, maar de ploeg van het 2CV Racing Teams werkt nu al aan de jaargang 2020, waarvan de kalender zeer binnenkort zal worden voorgesteld. Net na Nieuwjaar zal de de officiële prijsuitreiking plaats vinden voor de “deux-chevaux” rijders. We houden u op de hoogte… 

Persbericht 2CV Racing Cup



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op maandag 11 november 2019.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons