van der Horst

Mettet: Nabeschouwing van de C1 Racing Cup

In de voorbeschouwing op “La Finale @ Mettet”, de laatste wedstrijd voor de C1 Racing Cup 2019, hadden we ingezet op een duel voor de winst en de titel tussen de #244 Gaban Motorsport en de #230 Néo Speed by Kimy Racing… en dat was goed gezien! Deze rangschikking aan de kop van de hiërarchie illustreert perfect het verloop van het seizoen 2019. Een competitie die nog maar eens aantoont dat de C1 racewagentjes aan kracht wonnen, dat ze steeds meer volk trekken en alle eer aandoen aan hun status als de perfecte discipline tot de instap in de autosport, of men nu van de karting komt of gewoon…van nergens!
De kwalificatiesessie die vooraf ging aan deze wedstrijd van zes uren, bevestigde al wat er kon verwacht worden: een pole voor de #244 Gaban Motorsport van Andy Gaban en Olivier Palmaers voor de #235 ça roule Racing van Yvan Muller en Axel Beauduin, en de #230 Néo Speed by Kimy Racing van Laurent Do, Christophe Devis, Thierry Le Leu en Massimo Petralia.

De toon was gezet en gedurende de zes uren van de wedstrijd zouden vier bolides, te weten de drie snelsten uit de kwalificatie en de #233 KMD 233 van José Close, Chloé Van Hove en Eric Van Bael, zich aflossen aan de kop van het klassement. En het was in het spelletje van het wisselen van de remschijven dat het verschil zou gemaakt worden. Dat liet toe aan Andy Gaban, zoon van de voormalig wereldkampioen Rally in Groep N Pascal Gaban, en aan Olivier Palmaers om het gat te slaan en de zege te schenken aan de #244! Een zege die uiteraard ook aan Gaban Jr, reeds leider bij aankomst in Mettet, toeliet om de titel 2019 op zijn naam te schrijven!

Een ronde slechts scheidde aan de finish de #244 Gaban Motorsport van de #230 Néo Speed by Kimy Racing. Het waren Do, Devis, Le Leu en Petralia die het begin van het seizoen voor hun rekening namen, en zij bleven tot op het einde te duchten tegenstanders voor de toekomstige kampioenen.

De strijd om de derde plaats was zeer intens. Die ging tussen de #235 ça roule Racing en de #233 KMD 233, de volgorde waarin ze ook eindigden, gescheiden door een vijftigtal seconden. Het toont aan dat Chloé Van Hove toch wel iets meer in haar mars had dan alleen maar de “beste vrouw” in het deelnemersveld te zijn!

Om de uitstekende vorm van Gaban Motorsport verder in de verf te zetten, vervolledigde de  #231 van datzelfde team, in handen van Mans en Machtelinckx, de top 5. Zij gingen in volgorde voor aan de #218 GHC Racing (Les-Roskam), de #257 Mecaperformance (Cagnina-Brasseur), de #221 FloRacing (Flohimont-Borner-Marin), de  #224 Raidillon 55 by WDS (Wautier-Alsteens-Vandendriesch-Alsteens-de Schaetzen) en de #251 FloRacing (Pirlet-Pirlet-Maka).

Vermelden we tenslotte nog dat van de 18 C1 in de Belgische Racing Cup die aan de start stonden, er… 17 de finishvlag zagen. Enkel de #239 DZ Compétition (Thonus-Dejaegere-Wathelet) kende pech. Dat zegt wel alles over de verhouding tussen prijs en plezier die wordt aangeboden door deze C1 Racing Cup. En de vooruitzichten voor 2020 zijn nu al veelbelovend…    

Persbericht C1 Racing Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op maandag 11 november 2019.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons