van der Horst

Mettet: Nabeschouwing van de organisatoren

BHC/BYC 2013
BHC/BYC 2013
Normaliter hadden de Historics en de Youngtimers hun tweede raceweekend moeten afwerken tijdens het New Race Festival op Circuit Zolder een week eerder, maar door externe omstandigheden is dit weekend verdwenen van de kalender. Hierna heeft promotor BRAVO zijn verantwoordelijkheid tegenover zijn leden opgenomen en naar een snelle oplossing gezocht. En die vlug ook gevonden door een weekend later in een organisatie ‘Rencontres de Mettet’ de Historics en de Youngtimers elk twee wedstrijden te laten rijden. Niets dan lof voor de promotor vanwege de deelnemende piloten, maar een wedstrijd verschuiven met een week heeft ook een andere zijde van de medaille. Veel teams en piloten hadden hun kalender reeds ingekleurd en dat resulteerde in een vrij mager deelnemersveld van 33 wagens, of 25 in de Belgian Historic Cup en 8 in de Belgian Youngtimers Cup. Maar desondanks kregen we toch boeiende races te zien.
Van Rompuy versus Van Elderen
Van Rompuy versus Van Elderen
Tijdens de kwalificatie voor de startopstelling van de eerste race ging de pole naar de Porsche 911 RS van Jan Van Elderen voor de Opel Kadett GT/E van Tom Van Rompuy die vader Dirk kwam vervangen. De Porsche van Diederik Ceyssens en de tweede Opel Kadett van Van Rompuy Racing met Erik Qvick aan het commando bemanden de tweede startrij. Deze laatste kreeg echter af te rekenen met problemen aan de motor en moest verstek geven. De Amerikaanse bolides van HARD Racing werden samen met nog een pak andere deelnemers van de piste gehaald wegens teveel decibels. Hierdoor kwam de Dodge Challenger van Bert Smeets en de Chevrolet Camaro van Jan Schippers niet verder dan een respectievelijke 6de en 8ste startplaats. Ze werden nog vooraf gegaan door de Lotus van Roger Poulet en de Ford Escort van Freddy Van Sprundel.
Bij de Youngtimers was de pole van de eerste manche voor de Porsche van Patrick Michiels voor merkgenoot Eric Nulens, de BMW 325i van Tom Laureyns en de VW Golf van Patrick Verbelen. Bracke (BMW), Gelissen (Porsche) en Tinnebra waren toen reeds uitgeteld door technische problemen, waardoor de start werd gegeven met amper 5 wagens op de startgrid.

Smeets versus Van Sprundel
Smeets versus Van Sprundel
De eerste race was een one men show van Tom Van Rompuy die de wedstrijd over 30 minuten volledig naar zijn hand zette. Van Elderen bleef met zijn Porsche aan een rekker hangen en werd uiteindelijk tweede op 6 seconden. Een mooi gevecht was er voor de derde plaats tussen Smeets, Schippers, Van Sprundel, Ceyssens en Poulet. Een voor een moesten ze de rol lossen en uiteindelijk moesten Smeets (Dodge Challenger) en Van Sprundel (Ford Escort MK1) onder elkaar uitmaken wie aan het langste eind zou trekken. Een mooi duel die zou duren tot de laatste ronde en waarbij Smeets de meerdere bleef van Van Sprundel. Ceyssens was de laatste die de rol moest lossen in het duel om de derde plaats en hij werd bijgebeend door JS Cars-rijder Jan Schippers die uiteindelijk een halve seconde te kort kwam om de Porsche van de vijfde plaats te houden.

Iets verderop had ook Guy François in zijn Lotus reeds enkele verhitte duels uitgevochten met Klasse 1-collega Rosenhart, maar te fel slijtende banden dwongen de Gentenaar van het gas. Bas Van Elderen en Gust Van Haelst sloten de top 10 af nadat de Lancia Monte Carlo van Corry D’Hooghe efkes ging rallycrossen en kostbare tijd verloor. Ook de Lotus van Poulet was goed op dreef, maar de Waal moest opgeven wegens eerder opgelopen kwetsuren na een val met zijn crossmotor. Van Rompuy junior won uiteraard ook de Klasse 3 terwijl de winst in Klasse 1 voor Jan Van Elderen was en Rafaël Cryns zijn Porsche als eerste over de meet loodste in Klasse 2.

Voor de start van de tweede race werd de top 6 van de eerste race omgekeerd waardoor Jan Schippers op de pole kwam te staan voor Ceyssens, Van Sprundel, Smeets, Jan Van Elderen en Tom Van Rompuy. De rest van het peloton startte volgens de uitslag van race 1. Maar het was opnieuw Tom van Rompuy die een schitterende start kende en zich reeds in de tweede bocht naar de kop wrong. Ditmaal kreeg hij iets meer tegenstand van Van Elderen die Tom Van Rompuy tot het uiterste dreef van zijn wagen en ook van de banden die smolten als sneeuw voor de zon. In de voorlaatste ronde plaatste de Porsche-rijder de verwachte aanval en Van Rompuy had geen verhaal. Van Elderen had aan de meet wel amper een halve seconde over. Bert Smeets reed met de Dodge Challenger op een eenzame derde plaats, maar kreeg naar het einde toe het gezelschap van teammaat bij HARD Racing, Jan Schippers die het een ganse wedstrijd aan de stok had met een fel opzittende Freddy Van Sprundel. In die volgorde kwamen ze ook over de meet.  

De rest van het peloton werd op minstens één ronde gereden op het kleine Micky Mouse-circuit van Mettet. Rosenhart werd in zijn Mustang de best of the rest voor Van Haelst en Patrick Van Damme die ditmaal winst pakte in Klasse 2 voor Cryns. De deelnemers beleefden nog enkele hachelijke laatste ronden toen de darm van de oliekoeler op de Lotus van François los kwam en de piste herschiep in een glijbaan.

Bij de Youngtimers was er gezien de bloedarmoede op de startgrid weinig nieuws te rapen. Patrick Michiels won met zijn Porsche 964 de beide manches met de vinger in de neus, maar voor de tweede plaats was er telkens een mooi gevecht tussen de BMW 325i van Tom Laureyns en de Porsche 964 van Eric Nullens. Laureyns wist tijdens de eerste manche lang de Porsche voor te blijven en pas in de laatste ronden moest hij de Duitse bolide definitief laten gaan. In de twee manche bleef een dappere Laureyns een ganse koers de betere, tot hij in de allerlaatste rechte lijn toch nog werd geklopt door de Porsche met een verschil van amper 4 duizendste van een seconde of omgerekend enkele centimeters.

BRAVO Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op dinsdag 7 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rencontres de Mettet.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons