van der Horst

Mettet: World RX reglementen en nuttige info in een notendop

Johan Kristoffersson - VW Polo SuperCar
Johan Kristoffersson - VW Polo SuperCar
Dit weekend is het Circuit Jules Tacheny in Mettet het strijdtoneel voor de derde manche van het wereldkampioenschap rallycross. Autosport.be schonk reeds uitgebreid aandacht aan de Belgische manche van misschien wel het meest spectaculaire FIA-WK op onze planeet, World RX of Belgium. Om het u gemakkelijk te maken, hebben we de meest belangrijke delen uit het reglement even opgelijst.
Reinis Nitiss - Ford Fiesta RX Supercar
Reinis Nitiss - Ford Fiesta RX Supercar
De WRX Supercars beschikken over een krachtbron van om en bij de 600pk en spurten sneller van 0 naar 100 km/h dan een F1-wagen. Om al die krachten over te brengen op de piste, is een goede band van kapitaal belang. Cooper Tire is de officiële bandenleverancier van het wereldkampioenschap, alle deelnemers staan geschoeid op het Britse rubber. Het oppervlak van de banden, initieel een slick, moet voor ongeveer 25% uit groeven bestaan, terwijl ook een speciale regenband is ontwikkeld.

Sébastien Loeb - Peugeot 208
Sébastien Loeb - Peugeot 208
Omdat de ondergrond van de pistes danig verschilt, begint het optimale window qua werkingstemperatuur bij 90° C, maar moeten ook bandentemperaturen tot 120° C mogelijk zijn. Rijders krijgen 12 droogweerbanden en 12 regenbanden tot hun beschikking bij elke meeting. Rijders die ook in Barcelona en Portugal aan de start kwamen, moeten in Mettet minstens vier droogweerbanden gebruiken van de vorige meetings en hebben dus slechts (maximaal) acht nieuwe banden.

Circuit Jules Tacheny Mettet 2018
Circuit Jules Tacheny Mettet 2018
Het Circuit Jules Tacheny, gelegen in de Waalse provincie Namen op een halfuurtje van Charleroi, meet 1.149 km en bestaat voor 61% uit asfalt en 39% uit onververharde piste. Voorverkoop van de tickets is ondertussen afgesloten, maar aan de kassa ter plaatse kan u nog steeds toegangsbewijzen bekomen aan een tarief van €65 voor het volledige weekend.

Start Supercars Mettet
Start Supercars Mettet
Traditioneel is er bij rallycross een jokerronde. Elke deelnemer moet minstens één keer per wedstrijd een licht gewijzigd parcours volgen en kan zo trachten voorbij te gaan aan een concurrent. Verzaakt een deelnemer in de kwalificatieheats aan het nemen van de jokerronde, dan krijgt hij een halve minuut straftijd. Gebeurt dat vergrijp tijdens de halve finale of finale, dan wordt hij als laatste geklasseerd en verliest de deelnemer in kwestie alle punten uit die sessie. In Mettet is de jokersectie goed voor gemiddeld een extra 2-4 seconden. Een jumpstart maken betekent dat een rijder tweemaal de jokerronde zal moeten passeren.

Petter Solberg - VW Polo R Supercar
Petter Solberg - VW Polo R Supercar
Er zijn vrije trainingen, vier kwalificatiesessies, twee halve finales en een finale. De kwalificaties worden telkens met vijf wagens afgewerkt over vier ronden, waarbij iedereen naast elkaar vertrekt. De startpositie voor de eerste kwalificatiesessie wordt bepaald aan de hand van lottrekking, terwijl de volgende sessies de startorde volgen op basis van de resultaten van de vorige sessie. De kwalificaties geven reeds recht op punten (zie lager in deze tekst voor meer details), en van de vier sessies worden er twee verreden op zaterdag en twee op zondag.

World Rallycross RX Lydden Hill
World Rallycross RX Lydden Hill
De halve finales worden verreden over zes ronden met zes bolides, die per twee zij aan zij starten. De deelnemers kunnen startrecht verwerven in de halve finales door bij de twaalf beste te kwalificeren tijdens de kwalificaties. De top drie van elke halve finale stoot vervolgens door tot de finale. Die finale volgt een gelijkaardig opzet: zes wagens die zes ronden lang mogen strijden voor de zege. De pole wordt bepaald door de winnaar van de twee halve finales te nemen die het meeste punten sprokkelde tijdens het weekend.

Kristoffersson - Ekström - Loeb
Kristoffersson - Ekström - Loeb
De puntentelling is ietwat speciaal in het wereldkampioenschap rallycross. Door de puntentelling kan het dus voorvallen dat de winnaar van de finale niet degene is die het weekend afsluit met de grootste puntenbuit. We verklaren... Tijdens de kwalificaties krijgen de beste 16 rijders punten, met 16 punten voor de eerste, 15 voor de tweede, ... Identiek scenario tijdens de halve finales met 6 punten voor de eerste, 5 voor de tweede, ... In de finale zijn er 8 punten te verdienen voor de winnaar, 5 voor de tweede, ... Het maximaal puntensaldo is dus 30 punten (16+6+8).

Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiesta Supercar
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiesta Supercar
Naast de supercars uit het WRX, komen er in het kader van World RX-meetings ook drie support-klassen in actie. Super1600 (voorwielaangedreven hot hatches met 1,6 liter motor - weliswaar niet in Mettet), touringcars (achterwielaangedreven 2 liters), RX2 (de vroegere RX Lites, standaard specificatie voor alle deelnemers gebouwd door Olsbergs MSE met 310pk, vierwielaandrijving en de motor in het midden). Daarnaast zien we wel het Europese Kampioenschap (Euro RX) aantreden, een serie die wagens heeft die quasi identiek zijn aan deze in het WK.

Johan Kristoffersson - VW Polo Supercar
Johan Kristoffersson - VW Polo Supercar
In de tussenstand leidt Johan Kristoffersson (Volkswagen - Polo R) met 53 punten, voor Andreas Bakkerud (Audi - S1) met 44 punten, Petter Solberg (Volkswagen - Polo R) met 43 punten, Sébastien Loeb (Peugeot - 208) met 39 punten en Timmy Hansen (Peugeot - 208) met 36 punten.

De timing voor het evenement kan u hier raadplegen, net als de deelnemerslijst (pdf).

Foto's: Johnny Loix & FIA World RX



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Rallycross Championship op vrijdag 11 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Belgium.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons